Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Gefrustreerde zoon

Help, hoe moet ik reageren?! Een hele boze zoon vraagt waarom zijn vader nog op de kamer met de onrustige patiënt ligt. Maar er is geen andere plek.

Het is namiddag op de afdeling. De dienbladen zijn opgehaald, de mensen liggen netjes in bed of zitten lekker in de stoel. Eindelijk kunnen mijn collega en ik aan onze boterham beginnen. We hebben maar 1 tussendienst, dus we eten op de afdeling.

Opeens is het gedaan met de rust. 'Wat is het hier voor een zootje ongeregeld?' klinkt het zo hard over de gang dat we bijna ons bestek uit de handen laten vallen. 'Waarom ligt mijn vader nog steeds op kamer 8?' De patiënt in kwestie deelt zijn kamer met een onrustige meneer. Aangezien het 'code rood' is in huis, is er geen mogelijkheid om vader op een andere kamer te plaatsen.

Ik begrijp best dat meneer moeite heeft met de situatie. Zijn vader is ziek, het is onmacht, angst voor hetgeen wat nog komen gaat. Het zijn ook vaak frustraties die op deze manier tot uiting komen.

Maar wat nu? Hoe ga ik dit oplossen? Het gezicht van de zoon spreekt boekdelen. Op het welbekende 'we liggen helemaal vol' en personeelstekort zit de inmiddels roodaangelopen meneer zeker niet te wachten.

Gelukkig weet mijn collega op wonderbaarlijke wijze de boel te sussen. Hoe doe je dat toch? 'Altijd rustig blijven,' is het bemoedigende advies. Tsja, zij heeft hier vast en zeker al veel ervaring mee.

Maar ik blijf het moeilijk vinden als de familie het niet eens is met de verzorging. En waarbij ik dan de aangewezen persoon ben die het moet oplossen. Het komt vast nog wel eens voor in mijn loopbaan, neem ik aan.

Stel je voor dat ze een klacht indienen over de afdeling… of over mij terwijl het misschien helemaal niet mijn schuld is. Met het 'goed nadenken en rustig blijven' in mijn achterhoofd probeer ik sindsdien op hoop van zegen de familieleden van patiënten te woord te staan. Tot nu toe nog altijd met een positief resultaat gelukkig.

Heb jij wel eens zo’n situatie meegemaakt op je stageafdeling? Hoe ging je hiermee om?

Suzan Senczuk

Gerelateerde tags

4 reacties

  • no-profile-image

    Ray

    Wat wil het boze familielid horen?
    In ieder geval niet iets wat overkomt als een "smoes". Ook al is het eigenlijk wel waar. Personeelsgebrek? Natuurlijk! Geen andere kamers vrij? Klopt als een bus! Maar geen antwoorden waar het familielid wat aan heeft.

    Richt je op dingen die wél kunnen en geef aan je gaat doen om dit voor elkaar te krijgen.

  • no-profile-image

    G. Dekker

    Mijn tante wordt in verpleeghuis Slotervaart een instelling van Cordaan verzorgd. Tante en de familie van tante ervaren de zorg als goed. Het personeel is altijd even aardig en tante krijgt veel aandacht en ze ziet er altijd schoon, opgewekt en fris uit!
    Er is echter een probleem en dat is een opstandige dochter die eigenlijk altijd boos is op iedereen. Ze beschuldigt alles en iedereen van slechte zorg en gaat daar erg ver in. Die dochter lijkt niet te beseffen dat zij onrust en onveiligheid onder de bewoners en personeel veroorzaakt. Laatst vertelde een medewerker dat die een broer van die mevrouw had gesproken en dat die broer de indruk heeft dat deze mevrouw niet lijkt te accepteren dat de rechter een mentor heeft aangesteld. Ik heb zo met het lieve personeel te doen en met de dokter en met de vader van die dochter, want het is een lieve man die er goed verzorgd uitziet.

  • no-profile-image

    Mieka

    Ik ben zo'n dochter die ook wel eens boos word. De ergste reactie is dan inderdaad bezuinigingen, personeelsgebrek of andere algemeenheden. De beste reactie - voor mij althans - is eerlijk zijn. Je vindt het zelf ook erg dat die man daar ligt, toch? En vooral zeggen hoe je dat probeert op te lossen. Of samen iets bedenken hoe je dat kunt oplossen. Wie weet heeft die zoon ook goede ideeën ;-))

  • no-profile-image

    Ypie

    Mijn vraag is: hoe heeft je collega dit opgelost???
    Dit soort situaties vindt ik ook best wel moeilijk.
    Wat je ook zegt, het is bijna nooit het antwoord wat de andere partij wil horen.
    en zo'n zoon kan op dat moment ook niet rationeel denken zoals nou het zal wel vol liggen en het is niet anders.
    Nee die is bezorgd en denkt mijn vader kan niet op die kamer liggen met die onrustige patient.

    ik denk dat de beste oplossing is dat je goed uitlegd waarom hegt zo gebeurd
    en dat je actief aan het denken bent om een oplossing en dat je begrijpt dat hij zo reageerd maar dat het overmacht is.
    Als iemand een klacht wil indienen wijs iemand naar je leidinggevende toe of als je er zelf kunt uitkomen praat er rustig over.
    maar het blijft moeilijk

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden