Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Zuster, het is zo'n klein wit pilletje

Wat het verschil is tussen het Farmacotherapeutisch Kompas en de medicijnlijsten van sommige bejaarden? Niet zo gek veel!

Als hulpverlener heb ik al moeite met de precieze werking van verschillende soorten bètablokkers. Laat staan zo’n patiënt. Het is natuurlijk niet noodzakelijk dat zij de specifieke werking van alle medicijnsoorten kennen. Maar de patiënt wil toch wel graag weten welk pilletje hij waarvoor slikt.

Gisteren ging ik met mijn stagebegeleidster op huisbezoek in het kader van polyfarmacie bij ouderen. Onze patiënt in kwestie was een cardiaal belaste, diabetespatiënt. Of een hartpatiënt met diabetes. Het is maar hoe je het wilt noemen. De bètablokker Selokeen kan ervoor zorgen dat hypo’s minder goed worden aangevoeld, wat natuurlijk uit den boze is voor een diabetespatiënt. Maarja, de patiënt zal toch dit of een ander soort bètablokker nodig hebben voor zijn AP-klachten.

Veel soorten medicijnen hebben een wisselwerking met elkaar, dat kan heel vervelend zijn. Het kwaaltje wordt verholpen door het één, maar daardoor worden de bijwerkingen van het ander versterkt.

Daarbij heb ik het nog niet over de verschillende soorten doosjes die de mensen in grote getalen aangeleverd krijgen door de apotheek. Arme patiënt, logisch dat hij mij niet kan vertellen welk pilletje hij waarvoor slikt. Het Baxtersysteem lijkt een uitkomst. Zo’n fijn opgerold pakketje waar alle pilletjes keurig op dag en tijd gerangschikt in zitten. De patiënt hoeft ze alleen nog maar even uit het zakje te halen. Echt ideaal voor mensen die zoveel medicijnen moeten slikken. Alleen jammer dat Sintrom en alle” zo nodig” medicatie er niet in kunnen…

Komen jullie dit soort situaties ook wel eens tegen? Wat doen jullie hiermee?

Suzan Senczuk

8 reacties

  • no-profile-image

    Alem en Judith

    Wij hebben in verschillende zorginstellingen stage gelopen. Het omgaan met medicijnen delen is ook verschillend. Soms gebruik je baxtersysteem , cassette of gewoon medicatie uit de medicijnkar halen.
    Wij hebben Verzorgende IG afgerond. En zijn momenteel bezig met de verkorte opleiding Verpleegkundige. Daarom hebben we voldoende kennis over medicijnleer.
    Wij zijn het met het baxtersysteem eens. De baxtersysteem is wel handig in het gebied van fouten maken. De kans is heel klein dat de patiënt verkeerde medicijnen krijgt. Op de verpakking staat beschreven hoe het medicijn eruit ziet; naam, dosering en natuurlijk de gegevens van de patiënt.
    Wat vinden wij van een dag cassette wie je voor 24 uur per dag uitzet? Wij vinden het onhandig, het is natuurlijk wel zo dat je twee controles hebt, de eerste wie uitzet controleert en jijzelf wie het geeft controleert nog een keer. Maar als het al uit de verpakking is gehaald wat veel gebeurt dan weet je niet snel welk pilletje het is, en hoe het eruit ziet. Bij sommige instellingen wordt ook medicatie van 7 uur die de patiënt nuchter in moet nemen en wordt gewoon bij de mediatie van 8 uur gegeven. Dit gebeurt niet met de baxtersysteem.
    Bovendien moet de patiënt voldoende informatie krijgen over de medicijnen die hij slikt. Maar ook over de bijwerkingen en de wisselwerkingen met andere medicijnen.
    Patiënten die hun medicatie in eigen beheer hebben, hebben geen voldoende kennis over de medicatie die ze krijgen. Wij bedoelen hiermee hoe de medicijn eruit ziet, hij kon het niet nog een keer controleren. Sommigen denken van het is maar een klein pilletje maar haar werking is wel van groot belang voor hun eigen gezondheid. Wij vinden dat zorgverleners ( verzorgenden en verpleegkundigen) meer tijd moet besteden in het delen van medicatie zodat er minder fouten gemaakt worden en vooral de patiënt genoeg informatie geven dat hij meer bewust wordt van het belang van het klein witte pilletje.

  • no-profile-image

    marjolein

    wat een negatieve verhalen, ik ben ook werkzaam in de thuiszorg en vind de baxter voor veel mensen een oplossing. Openmaken kan met een schaar als het scheuren niet lukt, en je kunt zakjes klaar leggen waarbij de mensen zelf de verantwoordelijkheid houden voor het innemen. Natuurlijk zitten er ook fouten in maar er staat altijd op wat de opdruk van de pil is, en als er iets veranderd krijg je er een schrijven bij. En onze cliënten bewaren dat ook voor ons. Officieel is het zo dat je als verpleegkundige de medicatie niet mag "ompakken", dus het uitdrukken en geven is verleden tijd. Daar worden nog vee meer fouten mee gemaakt.

  • no-profile-image

    peer99

    Toch alleen maar makkelijk zo'n systeem?
    Artsen en apothekers zijn tenslotte geschoold in medicatie, verpleegkundige niet. Arts is verantwoordelijk voor voorschrijven, apotheker voor verstrekken, verpleegkundige voor toedienen.
    In hoofdzaak ongeveer weten waarvoor medicatie bedoeld is zou voldoende moeten zijn, speciale oplettendheid moet voorgeschreven worden door arts/apotheker. Zijn daarvoor academisch opgeleid.
    Indien wij daadwerkelijk eindcontroleur zijn, dus weten waarom, waarvoor, met wat niet, wanneer wel, combinatie met, etc etc, dan mag de opleiding en het salaris vertienvoudigen .. denk ik

  • no-profile-image

    kitty

    ik werk ook in de thuiszorg, maar wij hebben als team vastgesteld dat zodra mensen de baxter niet open krijgen of hun pillen vergeten er dus geen baxter meer aangeleverd kan worden. op het moment dat wij als verpleging ons er mee moeten bemoeien kunnen wij geen verantwoording nemen voor die `witte ronde dingetjes` in een zakje. nee wij spreken meteen af dat er gewoon vanuit de apotheek doosjes meoeten komen met naam en hoeveelheden. die tekenen wij zelf af op een med-lijst en zo kunnen wij instaan voor deze verantwoording. tot nu toe ondervinden wij geen problemen hiermee, zodra er gewisseld moet worden omdat client er zelf geen zorg meer voor kan dragen wisselt de apotheek het gewoon weer terug.

  • no-profile-image

    Ire ne Hadjidakis

    Ik ben helemaal niet blij met de Baxter. We (wijkverpleging) móésten over op Baxter, omdat er dan geen fouten gemaakt zouden worden. Ik wil niet weten hoeveel fouten ik al uit de rollen gevist heb, en gemeld bij de apotheker, die er ook niks aan kan doen, omdat de rollen uit een machine in een fabriek in limburg komen (ik werk in Den Haag.

    En hoe kan je nou nog contolleren als mevrouw drie verschillende pilletjes in het zakje heeft, die alle drie met 'rond. wit tablet' aangegeven worden.
    Apotheek belt:"Ja mevrouw, volgende week is die grote ronde witte pil van 16.00 uur vervangen door twee kleine roze pilletjes" Bij navraag bleek het om het stoppen van een tablet dat invloed heeft op de bloeddruk en het starten van een antidepressivum. toevallig tegelijkertijd, maar verder los van elkaar. met het uitzetten wist je tenminste nog welk pilletje er uit welk doosje kwam, waar de bijsluiter bij zat....nu moet je maar vertrouwen dat de machine het goed doet, waarbij je soms ook nog ineens andere tabletten krijgt die hetzelfde heten maar die goedkoper zijn. Wie weet er straks nog wie wat slikt????

    Big Sister wordt weggehoond door Big Brother

    Leve de techniek

  • no-profile-image

    Ria

    Uitzetten van een weekdoos kan (soms) inderdaad nog steeds ; Soms ook zetten we alleen de marcomar/sintrom apart uit in een weekdoos - en neemt de client daarnaast de medicatie uit een baxtersysteem - soms komt verzorging daar 3 of 4 x voor langs ... als client de zakjes niet open krijgt of vergeet ...

  • no-profile-image

    Ria

    Uitzetten van een weekdoos kan (soms) inderdaad nog steeds ; Soms ook zetten we alleen de marcomar/sintrom apart uit in een weekdoos - en neemt de client daarnaast de medicatie uit een baxtersysteem - soms komt verzorging daar 3 of 4 x voor langs ... als client de zakjes niet open krijgt of vergeet ...

  • no-profile-image

    puck

    Als een klant er niet uitkomt met de medicatie is er in de thuis situatie de mogelijkheid dat de thuiszorg komt voor het aanreiken van de medicatie. Ook al zijn er nieuwe regels omtrent het uitzetten, het is nog steeds mogelijk om een klant te helpen. Je moet dan wel aantonen dat een baxter systeem niet werkt bij een klant en wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Uitzetten kan dus niet meer, wel bijv. 3 x daags langskomen om het aan te reiken. Oke je krijgt maar 5 minuten per keer, maar beter iets dan niets denk ik dan maar.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden