Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Mijn functioneren

Mij werd eens verteld dat ik een negatieve verpleegkundige ben. Op een functioneringsgesprek. Ik trok bleek weg. Er hangt nogal wat af van je functioneringsgesprek en het oordeel van je leidinggevende.

Toen ik doorvroeg bleken baas en ik elkaar niet goed te begrijpen. Als concreet voorbeeld van mijn negativiteit noemde mijn baas namelijk mijn teksten alhier. En ja, we hadden kunnen discussiëren over het verschil tussen negatief en kritisch. Maar het was mijn functioneringsgesprek. Mijn carrière hing vast aan het gevoel waarmee mijn leidinggevende de kamer zou verlaten.

Verpleegkundig functioneren is natuurlijk niet wat we zeggen óver verplegen. Functioneren is in mijn ogen de kracht die je uitstraalt en het vertrouwen dat je je collega’s en patiënten geeft. Een pas gediplomeerde of zelfs diplomaloze stagiaire kan goed functioneren, terwijl zij lang niet alles weet. Omdat zij vragend om zich heen kijkt: wat betekent dit en wat moet ik ermee? Functioneren is trouw en groei.

Ik ben altijd blij dat ik geen leidinggevende ben. Want wat zeg je tegen iemand die onberekenbaar blijkt? Een verpleegkundige die af en toe te laat komt, die dingen vergeet en zich niet meer inzet in haar werkgroepen. Is het disfunctioneren wanneer de reden ligt in privéproblemen? En als iemand nou jaren trouwe dienst verleende en dan ineens maanden een potje maakt van dingen, wat moet je daar dan mee? Zijn opgebouwde kredieten wat waard in een wereld van efficiency?

Functioneren hangt af van vele aspecten. Veranderingen op de werkvloer, je thuissituatie, je collega’s, het soort patiënten, de mogelijkheden die je bazen je bieden. Laat een leider zien dat hij je vertrouwt, dan werk je hard. Want volgens mij vergroot je trouw met vertrouwen.

Hoe beter ik word in verplegen, hoe gemakkelijker functioneringsgesprekken mij afgaan. Ik weet inmiddels dat functioneren beide kanten op dient te worden geëvalueerd. Hoe doet de verpleegkundige het en welk aandeel heeft haar leidinggevende daarin? Een goed gesprek met een kritische doch rechtvaardige leider levert concrete leerpunten op. Die mogelijkheden voor groei, maken je gretig in je werk. Mits je samen een juiste toon vindt voor zo’n gesprek.

Hoe ging jouw laatste functioneringsgesprek?

4 reacties

  • no-profile-image

    Johan

    Tja, het is wat die leidinggevenden van tegenwoordig, vooral als zij zelf net een training functioneringsgesprekken hebben gehad. Het lijkt soms wel dat er geen enkele verpleegkundige in een ziekenhuis meer naar behoren functioneert. Kritiek die gegeven wordt is vaak negatief en beslist niet opbouwend. En ja, creëer je daarmee betere verpleegkundigen?

  • no-profile-image

    MC

    ik stel dat je deze leidinggevende voorzichtig een foldertje in de handen duwt van een training functioneringsgesprekken voeren. Als het goed is hoor je in een dergelijk gesprek namelijk niets wat niet weet. Het is bedoelt als een moment om met elkaar de tijd te nemen elkaars wederzijds functioneren (in relatie tot je werk en elkaar) te bepraten.

  • no-profile-image

    van tilt

    Wat een hufter jouw leidinggevende, om je af te rekenen op je blog. Gebrek aan professionaliteit.

  • no-profile-image

    jurgen

    Erg bijzonder stukje Sandra. Want officieel hebben wij geen functioneringsgesprekken meer, maar zijn het jaargesprekken. Deze zijn echt bedoelt om op z'n laagdrempelig mogelijke manier in gesprek te gaan met de medewerker.
    Op het moment dat een leidinggevende zoiets zegt of als de sfeer zo ervaren wordt is het al lastig om gelijkwaardig het gesprek in te gaan. Zeer goed dat je doorgevraagd hebt, maar dat komt doordat je een MONDIGE PLEEG bent. En daar hebben we er nog velen van nodig!!!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden