Onlangs heb ik me laten inspireren op de Dag van Het Goede Gesprek met als thema ‘Ken uw cliënt!’ De Dag van Het Goede Gesprek maakt onderdeel uit van een gezamenlijk project waarin de partners Vilans, Sting en Actiz deelnemen met actieve ondersteuning van LOC-Zeggenschap met als doel meer dialoog in de ouderenzorg.
In aankondiging van deze dag stond onder meer te lezen: ‘Deelnemers gaan naar huis met tal van praktische ideeën en goede voorbeelden om in hun eigen organisatie meer met cliënten en met elkaar in gesprek te gaan’.
Het sprak me aan want sinds kort draai ik mee in een team van acht personen die 24-uurs zorg leveren aan een echtpaar. De man heeft de ziekte van Alzheimer in een gevorderd stadium, bij de echtgenote is sinds kort dezelfde diagnose gesteld. Ik wil mijn cliënten en hun familie goed leren kennen. En daarnaast wil ik ook van mijn teamgenoten hun mening weten en kennis delen over de gewenste zorg aan dit echtpaar.
Op zich is het al de moeite waard om rond te struinen op de webpagina’s van Het Goede Gesprek. Ik kwam er de ezelsbruggetjes tegen: Laat OMA thuis (Oordelen, Meningen en Adviezen), Geef LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen). Praktisch, simpel en doeltreffend. Maar ook voorbeelden, instrumenten, filmpjes en publicaties voor het vormgeven van de dialoog in de eigen zorgorganisatie en informatie over dialoogtrainingen en intervisie voor leidinggevenden.
Wat heb ik blijvend meegenomen op die dag behalve een tasje met folders en een appel met een opdruk van het logo van Het Goede Gesprek?
– Een creatieve methode om mijn cliënt beter te leren kennen, ontwikkeld door atelier Kwiek: een papieren vouwwerkje met vragen die de dialoog aangaan. Het werkte prima met mijn onbekende buurvrouw!
– Delen uit de lezing van Bas Haring, volksfilosoof, over oprechte nieuwsgierigheid, doordringen naar de essentie en nepgesprekken.
– Een belofte aan mij als deelnemer van deze dag om toegang te krijgen met behulp van een inlogcode tot de toolkit van Zusters on Tour van het Florence Nightingale instituut. Misschien zit daar nog iets tussen wat ik kan gebruiken.
– Een leuk idee: ‘ managers table’, waarbij bewoners regelmatig met de locatiemanager en teamleiders van hun woonzorgcentrum om tafel zitten om in informele sfeer te spreken over wat hen bezighoudt. Dit project won ‘de Prijs voor het Goede Gesprek’ en werd op deze dag uitgereikt aan de Mosae Zorggroep (Maastricht) en hun woonzorgcentrum St. Gerlachus.
Genoeg stof om over na te denken. Morgen sta ik weer gepland om 24 uur zorg te leveren aan bovengenoemd echtpaar. Enkele dagen geleden had ik telefonisch contact met een van de dochters en binnenkort komen we met enkele leden van het team bij elkaar. Aan de slag met Een Goed Gesprek!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account