Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Inservice maar dan anders

Terug naar de oude inservice opleiding? Nou nee, liever naar een systeem van meester en gezel.

Gisteren was ik met een groep enthousiaste verpleegkundigen en verzorgenden naar Den Haag voor een gesprek met Tweede Kamerleden Anja Timmer en Sabine Uitslag. Beiden waren ooit verpleegkundige en hebben voor hun politieke partij (respectievelijk PvdA en CDA) de gezondheidszorg als aandachtsgebied. 

De enthousiaste groep collega's leerde ik kennen nadat ik mij medio 2009 had aangemeld bij Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN) als Ambassadeur van de Zorg. 

In het gesprek brachten we naar voren dat in verpleeg- en verzorgingshuizen er bijna weinig tot geen ruimte meer is voor het begeleiden van stagiaires. 'Ze komen met centimeters dikke opleidingsplannen, schrijven omvangrijke werkstukken en reflecties, maar er is bijna geen tijd meer om het allemaal te lezen' is een veelgehoorde klacht.

Daarnaast lijkt het erop dat de link tussen de theorie en de praktijk is. 'Geen wonder dat er leerlingen afhaken' en 'wat voor zin heeft al dat geschrijf als niemand het leest?!' Een van de Kamerleden vertelde dat haar e-mailbox regelmatig boodschappen bevatte met een roep om de terugkeer naar de oude inserviceopleiding,  'maar dat is ook de oplossing niet.' En daar heeft ze gelijk in.

'Ik zie veel meer in functiedifferentiatie', gaf haar collega aan. 'Vergelijk het maar met het systeem van meester en gezel.' Nu krijg ik daar gelijk beelden bij uit de middeleeuwen waarbij de vakman jarenlang zijn vaardigheden overdroeg aan leerlingen, die dan uiteindelijk ook meester konden worden. In andere beroepen is dit meester-gezel principe al gemeengoed, maar in de zorg zou het ook heel goed ingevoerd kunnen worden.

Veel van de kwaliteit van een organisatie zit in de kennis en kunde van het personeel. Dat moet je vasthouden en koesteren. 'Een van de doelen van het Ambassadeurschap is het uitdragen dat je trots bent op je vak'  werd mij verteld toen ik me aanmeldde bij V&VN. Nou, na zo’n gesprek als gisteren in Den Haag ben ik meer dan gemotiveerd om mijn beroepstrots te etaleren en uit te spreken!

Ben jij eigenlijk trots op je vak?

7 reacties

  • no-profile-image

    Alice

    ik vind wel dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen bol en bbl, je moet ze veel leren, je krijgt maar beperkt tijd en nu moet er ook nog nederlands en engels in! en dat gaat weer af van de praktijkvakken.Ook het roc is aan veel regels gebonden. en dan ook sterk afhankelijk van de werkvloer en dan schrik ik ook als er daar dingen verkeerd worden aangeleerd.toch ook door haast. enne eerste jaars in de thuiszorg is not done. oude inservice nee!maar meer veld gericht en meer uren vanuit de overheid ja!

  • no-profile-image

    JB

    En de BBL dan?
    Dan hoor ik hier niets over? dat is in sommige opzichten toch een voortzetting van de inservice?

  • no-profile-image

    Sandra

    Ben van de generatie studiehuis, zelf nadenken, zelf opzoeken, responsiecolleges (geen vragen? dan geen college) en projecten: schrijven schrijven schrijven. Gevolg: nauwelijks beroepsgerichte kennis, nog minder praktijkervaring! Nu 2 jaar aan het werk en éindelijk een beetje het gevoel dat ik door kan gaan als verpleegkundige. Weet nu een beetje waar ik mee bezig ben.

    Dus inservice of iets wat er op lijkt: ja!

  • no-profile-image

    ron

    in ieder geval iets anders dan de huidige mbo opleiding. begeleid nu leerlingen die eind 2e jaar nog niet eens op het nivo van een inservice 1e jaars komen. en daarbij nog geen ziekenhuis gezien hebben. als 1e jaars worden ze zelfstandig in de thuiszorg gezet? hoe verzin je het. gewoon beginnen in de kliniek en later doorkiezen werk met keuze stages of zo. maar verlaat aub het huidig systeem.

  • no-profile-image

    Gavi

    Eindelijk weer zinnige ideeën, wat heb ik lang gedacht dat ik de enige was die hier zo over dacht. Alle theoretisch vakkundig opgeleide verpleegkundigen, met alle respect, hebben toch het vak moeten leren op de werkvloer, met als gevolg dat de meest simpele handelingen een "leerdoel"waren. En praat me niet van het papierwerk, bij het begeleiden van leerlingen lijkt het wel of we ook de taak van de MBO en HBO docenten moeten overnemen, scripties en verslagen corrigeren, het is te dol om over te praten. In mijn werk ben ik de meest enthousiaste "coach" die er te vinden is, mijn werk is hulp bieden bij het leren verplegen, bijvoorbeeld laten zien wat de mimiek van een patiënt kan betekenen, uitleg geven over huidafwijkingen bij het wassen, dat leer je niet op school maar in de praktijk. En tegelijkertijd moet de patiënt verzorgd en verpleegd worden, ik heb daar met al het leelingen-papierwerk soms maar krap tijd voor. Inservice in nieuwe vorm terug, geweldig!

  • no-profile-image

    ton

    Een terugkeer van een inservice opleiding , in een moderne versie zou volgens mij wel welkom zijn.
    ook de cultuur om de te hoge werkdruk door verpleegkundigen te accepteren zou moeten veranderen.
    Dat komt de kwaliteit van zorg tenslotte ten goede. (uiteindelijk nadat de politiek wakker wordt)

  • no-profile-image

    loes

    ja, lijkt mij een goed plan. om leerlingen of stagiaires met ervaren verzorgenden en verpleegkundige mee te laten lopen om zo het vak te leren.
    iedere leerling zijn eigen leermeester

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden