Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Neem jij tijd voor kwaliteit of patiënten?

Onder het genot van een enthousiaste lentezon leer ik een stel nieuwe mensen kennen. Het klikt, dus praten we honderduit. Over het weer en dan over honden. Maar uiteindelijk zit ik ongegeneerd op mijn vrije dag over mijn werk te praten. Ik kan het niet laten.

Hij blijkt ook verpleegkundige. Hé, ik óók! Hij is senior. Tsss, toevallig! Hij werkt op oncologie. Ik een beetje. Hij is overgepland. Nee, ik niet. De senior die ik spreek zit in werkgroepen en leidt medicijnstudies. Hij is verantwoordelijk voor een nieuwe wind over zijn afdeling. Hij maakt zorgvernieuwing persoonlijk mogelijk. De senior tegenover mij komt weinig nog in de buurt van een patiëntenbed. Hij runt projecten, bezoekt poli’s, geeft lessen.

Zijn baan wil ik. Althans, zijn baas. Op mijn afdeling lopen ook projecten en werkgroepen. Maar die volg je in eigen tijd. Of het moet lukken náást zes patiënten. Dan mag het uiteraard ook in werktijd. Ja, ik verzorg ook wel eens lessen, maar die zijn voorbereid aan mijn eigen keukentafel. Het lijkt me heerlijk als ‘verbeteren’ mijn werk zou zijn, in plaats van mijn sluitpost. Als ik twee dagen waste in de week en één dag grensverleggend mocht sturen en meedenken, ontwerpen en invoeren.

Maar wordt de wereld er beter van? Het is toch zonde als verpleegkundige bedmanieren in het gedrang komen, omdat plegen zonodig achter een bureau willen. Verpleegkundige zorgvoelsprieten en een wakend, kritisch oog horen toch te cirkelen rond een patiëntenbed? Wat zegt het over mij, als ik verlang naar overstijgende werkzaamheden, die mij weerhouden van goede gesprekken met een patiënt?

Geeft jouw baas ruimte binnen werktijd om te sleutelen aan voorwaarden?

Gerelateerde tags

3 reacties

  • no-profile-image

    Ineke

    Individuele patientenzorg vraagt tijd en aandacht, structurele verandering vraagt tijd en aandacht.
    Als de verandering het individuele patientenproces betreft, kun je deze twee 'zorgen' combineren. Als de verandering een afdeling betreft of een andere grotere structuur, zijn het gewoon twee verschillende taken. En moet je elkaar aanvullen in de zorg. Of accepteren dat een verpleegkundige achter een bureau voor jou 'zorgt'. Iemand met kennis van zaken, liefst iemand die met regelmaat zich laat inspireren door de praktijk. Verplegen is ook ervoor zorgen dat de zorg die anderen uitvoeren goed gaat, knelpunten helpen oplossen, voorwaarden scheppen zodat preventie vorm en inhoud krijgt, enz. Ik weet uit ervaring dat dit heel veel voldoening kan geven.

  • no-profile-image

    Monica

    Ik voel met je mee. Loop met hetzelfde gevoel rond. Ik ben inmiddels een senior wijkverpleegkundige met behoorlijk wat extra ervaring in de wondzorg. Maar mijn baas wil hier niets mee doen lijkt het wel. Extra uren mag ik niet maken, maar de patiënten nemen al mijn uren al (en wekelijks ook nog wel een aantal exta uren). Wanneer moet ik dan scholingen voorbereiden (die schudt je niet zo uit je mouw en op internet ook niet altijd te vinden), collega's op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen, scholingen geven, patiënten voorlichten, verzorgenden scholen om preventief te werken en wonden te voorkomen, contacten onderhouden met specialisten en huisartsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Spuugzat ben ik er soms van. Ben nu aan het rond kijken hoe dit anders zou kunnen. Zodat ik er weer meer plezier in heb. De patiënten en mijn collega's zijn geweldig leuk, maar het bedrijf en de regeltjes.....

  • no-profile-image

    Noud

    Ik heb het zelf meegemaakt en het hoeft helemaal niet verontrustend te zijn! Na 20 jaar in het wit had ik het helemaal gehad met die onregelmatigheid. En ondanks alle vernieuwingen in de zorg voelde ik toch sterk de sleur. Mij overkwam de behoefte mijn grenzen eens te verleggen en heb me met mijn ervaring toen op de zorgautomatisering gestort. Ik voel me nog steeds 100% 'pleeg' maar dankzij mijn kennis en ervaring weer als een vis in schoon water. En die verloren patientencontacten? Tja, ieder voordeel heb z'n nadeel maar daar was ik snel overheen!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden