Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Geven wij nog zorg?!

We leveren diensten in plaats van zorg. Dat was de conclusie deze week van enkele collega's en mij na een gesprek over onze zorgverlening.

Deze week heb ik twee vormingsdagen van de ondernemingsraad gehad, en een van de onderwerpen die we tijdens een pauze hebben besproken was de registratie tijdens de dienst. Bij Vivent maken we sinds kort gebruik van iO, een digitale registratiemethode.

Je weet wel: een kaartlezer langs een zorgpas halen bij binnenkomst en bij het verlaten van het huis, en dan registreer je de zorgminuten. De zorgpas geldt dan tevens als de digitale handtekening van de cliënt. 'Een goede registratie betekent de juiste inkomsten voor je organisatie' meldde een leidinggevende. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in.

Maar de discussie spitste zich al snel toe op de vraag: leveren wij eigenlijk nog wel zorg? Want zorg laat zich niet omschrijven, vangen in minuten, in standaard indicatie protocollen of in handelingen als Persoonlijke Verzorging, Verpleging of Verpleging Speciaal.
Nee, het zijn echt diensten die wij leveren: 15 minuten PV, 5 minuten VP en dan ook nog speciale codes als 219, 212 of 519 erachter. We leveren dus diensten, producten, maar kan je dat nog wel zorg noemen?!

Registeren moeten we, en alles moet ook kloppen! Neem bijvoorbeeld het Burger Service Nummer. Op het moment dat wij zorg opstarten bij een cliënt moeten wij het BSN-nummer noteren. En niet alleen dat nummer, maar ook het nummer van het document waar het nummer vanaf is gehaald zoals rijbewijs of paspoort. Dat een huisarts het BSN-nummer doorgeeft omdat die ook ons specialistisch team inschakelt, is niet voldoende. De arts heeft dat nummer wel gecontroleerd, en kan dus ook niet anders dan het juiste nummer doorgeven. Maar nee, ook wij moeten nogmaals de controle overdoen. Want stel je voor dat het nummer niet klopt. Geen juiste zorgregistratie betekent geen declaratiemogelijkheid.

We zijn meer bezig met de administratie op orde krijgen, dan met het leveren van zorg op de manier zoals we dat ooit eens in een ver verleden tijdens de opleiding hebben geleerd: empathisch, zorg op maat en volgens de verpleegkundige theorie van Van de Brink-Tjebbes, Gordon of wie dan ook.

Nee, we leveren nu diensten, op de minuut afgepast en in het nauwe keurslijf van wat het CIZ en het Zorgkantoor ons opleggen! En erger nog, we laten het gewoon gebeuren….

8 reacties

  • no-profile-image

    annagoosd

    ALOT

  • no-profile-image

    Wil Moosa

    Ik werk als teamleider in de thuiszorg. Collega's in de thuiszorg kennen het begrip productiviteit; dat deel van de geregistreerde uren waarover inkomsten gerekend mogen worden. Ik heb het afgelopen weekend zitten rekenen hoeveel tijd bij voorbaat al indirect (niet declarabel is. Denk hierbij aan 13,5% verlof, 5,5 ziekteverzuim, 8,5% reistijd, 5% planning, 3,22% overleg en dan nog bereikbaarheid/wachttijd tijdens dienst, scholing en de reeds aangehaalde administratie (bij ons 1,5%. Alles tesamen kwam ik uit op 44,46% aan niet declarabele tijd terwijl ik wel de salariskosten heb. De tijden veranderen, er valt minder te besteden. De werkgevers moeten een beleid uitstippelen en uitvoerenden en directe leidinggevenden zitten op het niveau dat het voelbaar wordt wat dit inhoudt. Voor mij betekent dit dat binnen de kaders van cao-afspraken, zorgkantoorafspraken, wetgeving en organisatiebeleid ik processen aan zal moeten gaan scherpen. Dit kan niet anders dan dat dit afbreuk doet aan de tevredenheid van clienten én medewerkers.Zeg het mij waar het pijn doet maar ben je ook bewust van de realiteit om je heen... en zoek mee naar een nieuwe balans.

  • no-profile-image

    fen

    ik doe mijn zorgvragers te kort omdat ik alleen maar met administratie bezig ben en 5 minuten reistijd krijg om van zv 1 naar zv 2 te rijden terwijl ze soms 10 kilometer bij elkaar vandaan wonen

  • no-profile-image

    Bram

    Er zit ook een andere kant aan de iO: krijgt de klant(sic?) wél de uren zorg waar hij/zij recht op heeft? Ik vond de iO, bij goed gebruik erg prettig: op een hele dag werken kostte het alles bij elkaar zo'n vijf minuten om de zorgminuten te registreren. Bij beter geschreven software zou dat minder zijn, omdat er vaak sprake was van weigering van de software. Daarnaast biedt zo'n iO als ik me niet vergis ook mogelijkheden (mits geprogrammeerd) om 'speciaal' werk te registreren (bijv: tijd voor begeleiding van stagiaires). Het zo belangrijke laatste zinnetje in de blog van Jos komt dan in een ander licht te staan: ALS al die eigen tijd zo belangrijk is, is dat registreerbaar en heeft de verpleegkundige een middel om aan te tonen dát hun tijd zo scheef verdeeld wordt. Dan kunnen de extra uren ook gedeclareerd worden (zakelijk opstellen). Meten is weten en managers zijn uiterst gevoelig voor dergelijke cijfertjes. Maar meer dan eens wordt op dat vlak aan de verkeerde kant van de tak gezaagd: ik heb een tijd geleden ook een onderzoek naar de dagbesteding van zorgverlenend personeel in een verzorgingshuis meegemaakt. Dat werd van te voren al gesaboteerd doordat men afsprak de pauzes niet goed te registreren (die zou men dan 'toch wel afpakken').

  • no-profile-image

    puck

    Krijgt het CIZ en het Zorgkantoor deze regels ook niet opgelegd door het VWS? Dus is al die papierenrompslomp niet te danken aan het VWS ipv deze 2 organisaties?

  • no-profile-image

    juul

    Werk momenteel als verpleegkundige in de thuiszorg. Heb er heel veel moeite mee dat we meer met papierwerk bezig zijn dan met zorg. Iedere minuut moeten we verantwoorden. Dan krijgen we van het CIZ/zorgkantoor/ziektekostenverzekering maar een beperkt aantal minuten voor een bepaalde handeling. Het zorgdossier in orde houden moet, maar mag niet in die indicatitijd. Dan nog de reistijd erbij en we krijgen een standje van de manager dat we te weinig productieve uren maken. De uren die we in eigen tijd doen om de boel een beetje op orde te kunnen houden wordt geen rekening meegehouden. Sinds kort een nieuwe regeling, wanneer iemand tijdelijk in een verpleeg/verzorgingshuis wordt opgenomen, moet men die zorg afsluiten. Ook al is het maar voor een paar dagen. Dit kost uren extra tijd aan administratie. Ik vind mijn job héél leuk, maar het demotiveerd wel. Hier raak ik echt opgebrand van.

  • no-profile-image

    Jopie

    Jouw laatste zinnetje behelst het hele probleem: "...we laten het gewoon gebeuren".
    Wij, Nederlanders krijgen de zorg die we verdienen. We willen nl. met z'n allen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Sinds de invoering van het 'klokken' en vergeet niet de ZZP's is de kwantiteit en daardoor de kwaliteit van de geleverde zorg hollend achteruit aan het gaan. En ik voorspel dat het nog veel erger gaat worden: de gemotiveerde babyboomers beginnen aan het eind van hun latijn te raken en zullen en masse de zorg, eerder dan nodig is, de rug toe keren. Ben benieuwd wat er overblijft van alle mooie verkiezingsbeloften als straks de heren en dames met hun gatje op het pluche in Den Haag zitten!

  • no-profile-image

    Remmy

    Al de functies (zoals dat heet) zijn eigelijk door de grootste "maffia" organisatie(s)vast gelegt. Laten we eerst eens lijken waar het geld vandaan komt. Wie betaalt uiteindelijk de zorgverlener. De zorg verzekeraar dus. Zij bepalen in grote maten wat er vergoed wordt, door wie de zorg uitgevoerd mag worden, welke voorwaarde er zijn.

    De geen die het geld heeft, beslist.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden