Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Mijn werkbegeleider

‘Een goede begeleider is beter dan een verre vriend’. Hiermee verwijs ik natuurlijk naar een bekend spreekwoord. Het past namelijk goed bij mijn werkbegeleider.

Als ik ergens mee zit of als ik er niet meer uitkom dan kan ik haar altijd om hulp vragen. Zo vroeg ik in mijn eerste week nog hoe ik het handigst steunkousen aan kon doen en vroeg ik recentelijk nog wat ‘oedemateus’ betekende.
De vragen klinken achteraf dom in mijn oren, maar voor mijn werkbegeleider was gelukkig geen enkele vraag dom.

Ook vroeg ik regelmatig wat zij van mijn stagevoortgang vond. En dan gingen we rustig zitten en vertelde ze me wat ze van mijn handelingen en de samenwerking vond.

Aan het einde van elke dienst kreeg ik feedback over die dag. Bijvoorbeeld dat ik mij goed en open opstelde tegenover de bewoners. Of dat ik soms meer initiatief moet tonen.

Niet alleen in de diensturen maar ook buiten haar eigen diensturen regelt mijn begeleider de juiste begeleiding voor mij. Zo droeg ze mij aan een aantal collega’s over toen ze op vakantie ging. Dus kon ik met mijn vragen altijd bij iemand terecht. En ook die collega's hielden mijn leerdoelen in de gaten.

Verder ben ik ook heel blij dat ik een goede werkbegeleider heb, want wat als een begeleider mij slechts ziet als een ‘tijdelijk hulpje’ of mij alles behalve begeleidt? Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt en daar wil ik haar hartelijk voor bedanken!

In Nursing juli-augustus staat een artikel over het begeleiden van stagiaires.
Mis het niet! (Redactie Nursing)

Gerelateerde tags

6 reacties

  • no-profile-image

    Jaak

    Ik denk dat negatieve ervaringen in de werkbegeleiding komen door een te groot aantal vrouwen in de zorg. Er moeten meeer mannen bijkomen die positief zijn ingestelt en niet op ieder slak zout leggen.

  • no-profile-image

    anne

    Helaas heb ik ook een negatieve ervaring met zowel werkbegeleidster en praktijkopleidster. Ik heb in het begin een paar dingen aangekaart, iets waar ik absoluut gelijk in had en waar ik graag duidelijkheid in wilde. Die duidelijkheid is er nooit gekomen, noch enige reactie daarop. Maar vanaf dat moment proberen ze me op allerlei manieren dwars te zitten en weg te werken. Het is zonder dat dit mijn bedoeling was een machtstrijd geworden.Mijn eerste beroepsopdracht had ik een week later ingeleverd omdat mijn werkbegeleiders die week op vakantie waren en het dus niet op tijd konden lezen. Hier volgde meteen een sanctie op en ik kreeg geen herkansing meer voor mijn vaardigheidstoets op mijn werk.Dit terwijl klasgenoten van nota bene dezelfde instelling de beroepsopdracht weken later mochten inleveren. Ondanks dat dit tegen de regels van de school is, want iedereen heeft recht op een herkansing werd er door mijn slb-er niets aan gedaan. En dit is één van de vele voorbeelden. Mijn andere collega's staan als één blok achter mij maar kunnen niets doen. Mijn feedbackformulieren zijn voor 90 % positief. Ik heb mijn praktijktoets gehaald. Mijn schoolresultaten zijn uitstekend. Maar toch heb ik nu een negatief advies gekregen.

  • no-profile-image

    Lies

    Mijn eerste stage was op zijn minst niet prettig. Nadat ik op eigen houtje mijn stagebegeleider mocht gaan zoeken kwam ik erachter dat zij niet eens wist dat ze dit was. Vervolgens kreeg ik te horen hoe goed de vorige stagiaire was geweest. Een meisje wat bijna klaar was met haar stage vroeg aan mij of ik wel wist waar ik aan begon. "Het is hier vreselijk" zei ze tegen mij. Ik heb deze stage niet af gemaakt. Nu moet ik deze herkansen. Ik kijk er heel erg tegen op om weer zo'n afdeling op te gaan.

  • no-profile-image

    Stevens Marie Louise

    Als er in de instelling stagiaires of verpleegkundigen in opleiding stage lopen, is dat beleid. Wellicht is de instelling dan een leerbedrijf. En leerbedrijven hebben samen met de scholen (ROC's of hoge scholen)de verantwoordelijkheid om leerprocessen goed te belegeleiden. Ze zijn samen verantwoordelijk voor het afleveren van goede verpleegkundige krachten.

  • no-profile-image

    ik

    Zelf heb ik een hele nare ervaring. Mijn stagebegeleidster dacht dat ik niet in de buurt was toen iemand zei: goh leuk weer een stagiaire. Waarop haar antwoord was: Leuk, Leuk? dit is nr zoveel al die ik moet begeleiden. Gelukkig heb ik straks vakantie. Nou hoe welkom kun je je voelen? Deze stage heb ik dus ook niet afgemaakt, want mezelf ontwikkelen mocht niet. Ik moest een kopie worden van haar, zelf nadenken en zelf sturing geven aan mijn leerplan was er niet bij. Mijn begeleidster vanuit school stond 100% achter mij en vond het ook beter om te stoppen met stage. Zij heeft wel aangegeven hoe ze over de begeleiding op stage dacht. Dat was niet zo positief

  • no-profile-image

    Jeroen

    Wat heeft school gedaan om de kwaliteit van de werkbegeleiding te bekijken en daarover te communiceren met het management van die afdeling aan de hand van objectieve feiten? Het is de verantwoording van een school om hun stageadressen op begeleidingskwaliteit en kwaliteit van de leeromgeving te toetsen. Anders loopt degene na jou tegen dezelfde problemen aan en daarover gaat gekletst worden door studenten.
    Fantastisch dat er stageadressen zijn die kijken naar de kwaliteit van de student en naar de groeipotentie in plaats van het vergroten wat iemand niet kan. Goede bejegening is een kunst en zeker een goed leerbare vaardigheid. Ook bij werk- praktijkbegeleiders en de begeleidingsomgeving mag dus gekeken worden naar de combinatie en evenredige verdeling van de competenties kennis, vaardigheid en attitude. Op het moment dat macht en ego meespeelt in een begeleidingsrelatie dan ben je gewaarschuwd. Zorg dat je hulp krijgt, desnoods via een vertrouwenspersoon van de instelling.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden