Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Meer praktijk of toch juist theorie?

Naast dat ik klassenvertegenwoordiger ben zit ik ook in de deelnemersraad van het Noorderpoort College, want naast mijn eigen leerproces wil ik mij ook inzetten voor 'randzaken' en wil ik meedenken en vergaderen over het beleid van de school.

Meer praktijk of toch juist theorie?

Vooral de discussie over hoe verpleegkundigen moeten worden opgeleid wekt bij mij alle interesse. Ik zit er namelijk als leerling middenin, want ik word tenslotte opgeleid tot verpleegkundige. Mijn generatie leerling-verpleegkundigen wordt nu opgeleid volgens de steeds vaker gebruikte onderwijsmethode Competentiegericht Onderwijs. Die ik trouwens te algemeen vind. En ik plaats nogal wat vraagtekens bij de effectiviteit, maar daar kom ik ooit in een blog genuanceerder op terug!

Ik vind dat een verpleegkundige vooral praktijk georiënteerd opgeleid moet worden (En dit baseer ik op 60 weken theorie en ongeveer 35 weken praktijk). Simpelweg omdat je in het praktijk dingen tegenkomt wat je uit een boek niet kunt halen. Neem bijvoorbeeld iets heel simpels als steunkousen. Op school heb je een mooie pop en/of kan je oefenen op het been van je klasgenoot, maar de praktijk is toch een tikkeltje anders, want dan zit je bijvoorbeeld met een oedemateus been of heb je een patiënt met hevige ondergewicht waarbij je subcutaan moet prikken.

En natuurlijk is theorie ook belangrijk, ik ben eigenlijk zelfs erg theoretisch ingesteld. Fundamentele kennis over het menselijk lichaam en bijvoorbeeld wetten moet je  onder andere zeker weten als verpleegkundige. Maar het bezitten van de kennis is niet het enige, want denk maar eens aan het terugkoppelen van die kennis naar de praktijk toe. Zo had ik  in mijn vorige stage een COPD klasse 4 patiënt. COPD was theoretisch gezien niets nieuws voor mij, want ik wist er al het een en ander van. Maar toch zag ik aspecten (verpleegkundige observaties?) over het hoofd, namelijk dat mijn patiënt steeds voorovergebogen op de stoel zat. Waarom zat mijn patiënt steeds zo?  Omdat hij lui was en uitgeput. Dat dacht ik althans, want toen ik er echt over nadacht ging er, met hulp van mijn werkbegeleider, een nieuwe manier van beredeneren en denken open.

Mijn COPD klasse 4 patiënt zat zo op de stoel voor een andere reden. Een reden die hij misschien zelf op het moment niet doorhad, want in die houding hoefde hij zo min mogelijk inspanning te leveren omdat zijn longen, in tegenstelling tot rechtop zitten, zich niet volledig ontplooien. Wat resulteert in oppervlakkig ademhalen. Ik durf zelfs te stellen dat alleen al deze leermoment in mijn stage qua kennis vergaren te vergelijken is met minimaal 5 weken in de schoolbanken. Ik heb iets geleerd wat ik nooit meer zou vergeten. Verbanden leggen en logisch (be)redeneren.

De opleiding verpleegkunde zal nog lang een discussie onderwerp blijven waarin ik zeker in zal deelnamen als leerling-verpleegkundige en in de toekomst zeker nog wat blogs aan wil toewijden. Ik wil niet alleen dat ik een goede verpleegkundige word, maar ook de generaties na mij. Ik wilde eigenlijk veel meer vertellen over de opleiding, maar dan neigde dit waarschijnlijk eerder naar een scriptie dan een blog, want ik kan hier uren over doorpraten, discussiëren en luisteren!

2 reacties

  • no-profile-image

    Ben

    Als verpleegkudige moet je het inderdaad juist meer van de praktijk hebben. Ik denk dat Quinten hier doelt op de manier waarop hij (theoretisch) wordt opgeleid, want daar ondervind ik hetzelfde. Ik heb zelf als 4e jaars namelijk niet het gevoel dat ik een complete verpleegkundige ben als ik afstudeer, want ik heb voor mijn gevoel te weinig praktijk gehad en teveel "ophokuren" onder het mom competentie gericht onderwijs. Ik houd me hart vast met de bezuinigen die nog gaan komen en de vergrijzing. Zeker vanuit kwalitatief oogpunt van de komende generaties verpleegkundigen.

  • no-profile-image

    Karen

    Een goede theoretische basis is ongelooflijk belangrijk om als verpleegkundige in het werkveld kritisch te kunnen blijven naar datgene waarmee je bezig bent. bovendien vragen de patiënten tegenwoordig steeds vaker naar uitleg over het hoe en waarom van aandoeningen, behandelingen en dergelijk. Nooit kan je als volleerd verpleegster aan de slag. Nooit zal je voorbereid genoeg zijn om in het werkveld te stappen. Verpleging is een leven lang leren. Wat je in school leert is slechts de basis om verder op te bouwen. Meer praktijk in school omwille van de redenen opgesomd in het bovenstaande artikel is dus zinloos. Laat de studenten "beschermd" proeven van het werkveld zodat ze weten waarin ze na hun studies terecht komen. Handelingen uitvoeren, inzicht in het werk, ... leer je tijdens je carrière. De medische wereld verandert immers te snel om dat in de school te leren.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden