Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Luister even naar de directeur

Eén van onze directeuren houdt een betoog over flexibiliteit. Ik denk: daar gaan we weer…
Luister even naar de directeur

Maar deze directeur raakt een gevoelige snaar. Hij roept dat verpleegkundigen flexibel moeten zijn voor zichzelf. Ik zie het publiek wat onrustig naar het randje van de stoel schuifelen. Ze zetten zich schrap voor wat we ‘nu weer’ moeten gaan doen.

De directeur merkt op dat wij, gewoonteplegen, al wel heel lang om 7.15 uur beginnen. Omdat dat afspraak is en duidelijk. En gebruikelijk. Hij denkt dat we de werkdag een stuk efficiënter en vooral interessanter kunnen maken, als we eens langer uit zouden slapen.

De directeur wijst op de verpleegmoeders van jonge kinderen. Die kunnen wellicht werken van 9 tot 14, zodat ze hun kinderen van en naar school kunnen taxiën tussen het geld verdienen door. En wellicht, zegt hij, zijn er nog verpleegkundigen met andere leefomstandigheden of hobby’s, die nieuwe werktijden willen.

Ook op mijn afdeling zou het anders kunnen. Ik werk op ‘de reuma’. Maar wij hebben ook een daghospitaal. Om 8 uur komt daar de eerste patiënt. Om 8.30 de volgende 4. Om 9 uur komen er een paar, 9.15, 9.30, 10 uur. De verpleegkundigen komen echter allemaal om 7.15 de afdeling op. En ze vertrekken allemaal om 15.45 uur terug naar huis. Terwijl er nog mensen van de OK moeten worden gehaald. Soms moeten bij 5 patiënten nog elk half uur bloeddrukken worden gemeten. Nou, druk of niet, wij laten onze late dienst er mee zitten.

Omdat het altijd zo ging. Toen we nog geen daghospitaal waren. Toen we nog in het verleden leefden. Maar dit is toch de toekomst? Nou ja, het heden, en daar moeten we wat mee.

Ik zeg het niet graag, maar misschien heeft deze directeur gelijk. Misschien moeten wij, de verpleegkundigen, leren flexibiliseren. Misschien moeten we kijken naar onze persoonlijke wensen en mogelijkheden en wat onze werkvloer van ons vraagt. En dan per dag, week, maand of jaar bepalen of we het niet beter kunnen doen, dan we altijd al deden.

Gerelateerde tags

3 reacties

  • no-profile-image

    janine

    Jammer dat dit nog nieuw is voor instellingen. Ik werk in de thuiszorg en wij hebben altijd een bereikbare dienst die als de clientzorg het vraagt meteen inspringt op drukke tijden. (let wel de hele dag) Als een collega met deze dienst aan geeft dat het voor haar te veel wordt neemt een collega vrijwillig haar dienst over. Kijken wat nodig is en luisteren naar behoeftes van collega's geeft ons de flexibiliteit om op een fijne manier kwaliteit in de zorg te leveren.

  • no-profile-image

    Joyce

    Helemaal mee eens, alleen moeten roosters ruim van tevoren gemaakt worden en daardoor kun je minder flexibel inspelen op de hectiek van de dag. Wij hebben KNO erbij en dus ook regelmatig ok patiënten. De ene dag meer als de andere en de ene dag komen ze allemaal vroeg en de andere dag wat meer verspreid. Dat is lastig om daar het rooster op af te stemmen. Overigens hebben ze bij ons in de flexpool al "moederroosters" oftewel wat meer aangepast aan de schooltijden. Ideaal omdat ze op de piekuren (ADL zorg) inzetbaar zijn en anders misschien niet zouden willen werken omdat ze geen regeling voor hun kinderen kunnen treffen.

  • no-profile-image

    Lies

    dit is al langere periode het gesprek in de verzorginshuizen/verpleeghuizen...flexibel inzetbaar...vraag veranderd mensen willen later uit bed ipv 7.30..maar willen ook niet meer om 22 uur in bed liggen...je kan dan ook meer tegemoet komen aan de vraag van de zorgvrager...het heeft wel wat hoor.Denk dat het wel belangrijk is dat je dan ook goed naar de wensen kijkt van de werknemers dan komen we een heel eind.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden