Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Drie is te veel

Drie zorgverleners van verschillende organisaties bij dezelfde cliënt; het moet niet gekker worden!

Een van mijn eerste adressen deze week na twee weken afwezigheid was in een wijk in Den Bosch. Meneer heeft een pijnpompje, en wij leveren daarvoor de zorg. Bij binnenkomst maak ik kennis en vraag hoe het gaat. 'Niet zo best, ik ben nog steeds misselijk.' In het pompje zit naast morfine ook Primperan. In de rapportage lees ik dat via de huisartsenpost in het weekend de dosering van de Primperan al is verhoogd.

Ik overleg met de dochter des huizes
en met meneer, en we besluiten dat ik de huisarts ga bellen met de vraag wat te doen. Ik krijg die gelukkig snel te spreken, overleg en hij besluit om de orale medicatie, die kennelijk de bron van de misselijkheid is, te stoppen. 'We kijken het een dag aan, en als het niet minder wordt dan is Haldol wellicht nog een goede optie'. Ik zal jullie niet vermoeien met de afwegingen die tot dit besluit hebben geleid.

Nadat ik de telefoon heb neergelegd, komt een verpleegkundige van de Zichtbare Schakel binnen. Zij had tot vrijdag de ADL zorg vanuit haar organisatie gegeven, tot Buurtzorg die om mij onbekende redenen had overgenomen. 'Ik kom toch nog even kijken hoe het gaat', zegt ze. Buurtzorg was trouwens al geweest die ochtend.

Het gesprek over het gevolgde beleid werd al snel minder duidelijk. Dan komt ook nog een ander familielid binnen, dat mij een recept voor een ander medicijn tegen de misselijkheid in handen drukt. 'Dit heb ik zojuist bij de specialist gehaald, en moest ik van hem aan het VTT-team geven zodat die weer met de huisarts kunnen overleggen.' En dat terwijl duidelijk is afgesproken dat de huisarts de regie heeft. En waarom overlegt die specialist dan niet rechtstreeks met de huisarts?!

Drie hulpverleners, een specialist die zich er ook nog eens mee bemoeit, familie die het niet meer begrijpt, en de cliënt (nog nooit eerder ziek geweest) die het met open mond en een verbaasde blik aanhoort. Wat kunnen we er met zijn allen toch een zooitje van maken!

En dan heb ik het nog niet over de apotheek
die het bij deze cliënt presteert om blaasspoelvloeistof te leveren terwijl er om fysiologisch zout infuusvloeistof is gevraagd, en 1 ampul Primperan levert terwijl er vijf doosjes worden besteld!

7 reacties

  • no-profile-image

    zorgmedewerker

    Situatie is mij ook overkomen alleen wel een verschil is dat de familie zelf aan de zichtbare schakel gevraagd had om regelmatig langs te komen, dus geen probleem, VTT team had elke dag andere medewerkers, familie werd daar gek van. Wellicht kan eea voorkomen worden als thuiszorg organisatie zelf zorg van VTT team kan overnemen. Het is namelijk niet meer als vroeger dat er maar een thuiszorg organisatie is, dus automatisch meer mensen aan een bed en onduidelijkheid .

  • no-profile-image

    niet

    heel erg herkenbaar! Maar het gaat al zeker 10 jaar zo hoor, dus maak je geen zorgen :) veranderen zal dit niet

  • no-profile-image

    Van fouten moet je leren

    Ik ben benieuwd waar en door wie al deze fouten zijn gemeld en wie dit gaat analyseren en terugkoppelen. Hoe gaat het systeem hiervan leren?

  • no-profile-image

    lidy van lankeren

    Blijkbaar is de familie niet goed op de hoogte van het feit dat ALLES met de huisarts moet worden overlegd. Als er is gekozen voor de huisarts als centrale medische figuur is HIJ/ZIJ het die voorschrijft en advies vraagt bij specialisten ed. Plaatselijk is er wel degelijk EPD dus dit had zo niet gemogen. (Het gaat om het landelijke EPD waar mensen op tegen zijn). Jammer dat de apotheek niet even met de huisarts overlegd zodat er in 1 keer de juiste spullen en doseringen worden geleverd! Ik hoop dat je dit met de man en zijn gezin hebt besproken? En de familie hebt uitgelegd dat de huisarts de leiding heeft? Ja, ik geloof dat we het oude systeem van wijkzuster die de leiding heeft missen?

  • no-profile-image

    dick van heun

    kijk dat is nu kostbaar in de zorg, niet het PGB, maar zoveel professionals rondom 1 bed, dat kan toch vele malen effycienter !!!!!! Bovendien ondanks het probleem van privacygevoelige info is het elekt.pat.dossier toch een goede uitkomst, graag practischer en een goede ict-er aan het werk e=voor EPD.

  • no-profile-image

    Thuiszorgmedewerker

    Inderdaad erg herkenbaar!!! Volgens mij gebeurt dat overal wel.
    En wat Wil zegt ook. Dat krijg je er ook nog bij.

  • no-profile-image

    wil

    Een heel herkenbaar verhaal! Dan heb je het nog niet over de administratieve, burocratische rompslomp gehad die dit met zich meebrengt!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden