Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Papierwerk

Papierwerk, de zorg hangt ervan aan elkaar!

Alles moet worden geregistreerd. Ik krijg het soms niet meer uitgelegd aan cliënten als ze bij de intake van de zorg te horen krijgen wat er allemaal moet worden ingevuld.

Goed, een zorganamnese krijg ik nog wel uitgelegd, maar dan komt het zorgplan, en de zorgovereenkomst die in tweevoud moet worden ondertekend. Niet eerder dan nadat de cliënt de algemene voorwaarden heeft doorgelezen, want je moet toch weten waarvoor je tekent.

Een actuele, volledig ingevulde medicijnlijst van de apotheek, een formulier waarop je vermeldt waar de benodigde werkmaterialen te vinden zijn, een verrichtingenlijst voor de voorbehouden handelingen, een lijst waarop de bloedsuikers kunnen worden genoteerd. En natuurlijk niet de voortgangsrapportage vergeten! En zo kan ik nog wel even door gaan.

Het zorgdossier moet binnen twee weken op orde zijn, en een compleet beeld geven van wat door wie bij de cliënt wordt gedaan. Dat wil de Inspectie, en als dat niet gebeurt, dan zijn  de rapen gaar. Elke thuiszorgmedewerker kan beamen dat het zorgdossier goed moet worden ingevuld, maar - zoals ik me wel eens oneerbiedig heb afgevraagd - moet elke 'scheet' worden verantwoord?!

Waar de huisartsen bij ons 'simpel' van worden is onze vraag om van elke telefonisch doorgegeven medicatiewijziging, een schriftelijke opdracht te faxen. Het is niet meer voldoende om in het dossier te noteren dat na een telefonische opdracht van huisarts Y, de morfinedosering bij meneer Z is opgehoogd naar 100mg per 24 uur.

Nee, er moet gefaxt worden en liefst meteen. Vervolgens moet die fax worden opgehaald op kantoor en in het dossier worden gestopt. Hetzelfde geldt voor een telefonisch gekregen opdracht tot bijvoorbeeld het katheteriseren. Dat uitvoeringsverzoek moet volledig zijn ingevuld, en dat betekent dus ook dat de handeling moet worden omschreven, de bijwerking, de eventuele complicaties, de geldigheid van de duur van de handeling en ga zo maar door.

De manier waarop wij in de thuiszorg onze administratie moeten bijhouden lijkt een garantie voor goede zorg, maar voor mij is niks minder waar. Natuurlijk moet je een goede rapportage bijhouden, maar de te geven zorg moet het hoofddoel zijn, toch niet het zorgdossier?!

Heb jij suggesties om de overdaad aan papierwerk in  de zorg te beperken? Ik zou ze heel graag weten!

9 reacties

  • no-profile-image

    Frank

    Interessant om te lezen dat slechts 5% de administratie er maar bij vindt horen. Ikzelf pleit, mede door mijn baan, voor gebruik van nieuwe techniek. Eenvoudige toepassing op je smartphone/tablet maakt het werken leuker, meer tijd over voor de cliënt en betrouwbaardere gegevens. Zo las ik ook dat de cliënt meer vertrouwen heeft door gebruik van de smartphone en tablet. Kijk eens naar TotalMobile voor dé oplossing in de (thuis)zorg.

  • no-profile-image

    Joke

    Het papierwerk zou verminderd kunnen worden als er weer vertrouwen komt in de professionaliteit van de (wijk)verpleegkundige, weg met al die soeza en bla-bla!! De verpleegkundige handeld omdat zij /hij daar professioneel in is.

  • no-profile-image

    els

    helemaal eens
    ik werk in de thuiszorg met veel adminstratie over de indicaties de gescande minuten enz
    per week ben ik 50% van mijn tijd kwijt aan gescande lijsten corrigeren en fiatteren
    en dan die indicaties aanvragen sommige verlopen op korte termijn en dan moet je weer opnieuw de computer opstarten

  • no-profile-image

    Vermaes

    Hier hebben we dus een digitaal verpleegkundig dossier
    Hardstikke mooi en leuk maar registratie wordt natuurlijk niet minder maar wel makkelijker!

  • no-profile-image

    Ria

    Wij hebben onlangs prachtige smartphones gekregen, waarmee je zou kunnen mailen. maar die functie is dus afgesloten. Reden? Om zoals Niels schrijft GELD te besparen. Een EPD (electr patienten Dossier) is dus bij ons niet mogelijk. Misschien gaat het dus pas veranderen als de beleidsmakers in de organisatie een cursus REKENEN gehad hebben?

  • no-profile-image

    reactie op Niels

    Voordat uitvoeringsverzoeken, recepten en medicatiewijzigingen alleen maar elektronisch beschikbaar hoeven te zijn in de thuissituatie zal eerst de Inspectie op 'om moeten zijn'... zij controleren de PAPIEREN zorgdossiers van de thuiszorgcliënten op medicatieveiligheid!... en als het niet in orde is dan sta je zo 'onder verscherpt toezicht'

  • no-profile-image

    Niels

    Ziehier het voordeel van de elektronische systemen die hun intrede doen. Misschien dat de thuiszorg hier nog wel de meeste vruchten van kan plukken. Op afstand recepten ontvangen en direct aflezen op je smartphone. Niks uitprinten en in een dossier stoppen! Gewoon digitaal gesorteerd in het deel van de desbetreffende patiënt. Klinkt wat mij betreft zeker goed, en zou, zo te lezen, heel veel tijd en energie en GELD kunnen besparen. Laat dit laatste nu juist zo belangrijk zijn in deze tijd.

  • no-profile-image

    Bram Hengeveld

    Zou het niet mogelijk zijn om uitvoeringsverzoeken/med wijzigingen (te scannen en) te e-mailen? Naar bijv. de klant of de verpleegkundige, die deze vervolgens (mobiel) kan afdrukken?

  • no-profile-image

    Evert Alink

    Volgens mij heb jij behoefte aan een Elektronisch Cliënten Dossier dat gemaakt is in samenwerking met de vloer en de zorgprofessional. Laat ZorgPlus Systemen nou net de oplossing hebben voor heel veel van jouw problemen!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden