Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Veiligheid, moet dat echt?

Het schijnt dat verpleegkundigen af en toe foutjes maken. Foutjes met medicijnen die mensen zowel in leven kunnen houden, als het leven flink zuur kunnen maken.
Veiligheid, moet dat echt?

Krijgt meneer A pil 1 dan knapt hij daarvan op. Krijgt meneer B per ongeluk meneer A’s pil 1, dan daalt zijn tensie en bewustzijn en moet hij een nachtje op de intensive care verblijven.

Een behoorlijk heftig voorbeeld. Meestal hebben mensen van onze foutjes geen idee of in ieder geval geen klachten. Maar toch. Ik zou niet graag de patiënt zijn die het onjuiste pilletje doorslikt, omdat mijn verpleegkundige afgeleid was door een collega of patiënt.

Ik ben helemaal vóór veiligheid en tegen vermijdbare fouten. Daarom draag ik tegenwoordig bij het medicijncontroleren zo’n rood wegwerkersvestje, met achterop de tekst ‘Niet storen’. Ik overweeg zelfs het vestje te gaan dragen in mijn privésituatie. En als mensen dan iets van me willen, draai ik heb mijn rug toe en wijs als een scorende voetballer met mijn beide duimen naar mijn rugnummer: ‘Niet storen!’

Op mijn werk moet deze ietwat onvriendelijke tekst ertoe leiden dat collega’s, artsen, laboranten of patiënten zelf mij niet storen, als ik mij concentreer op sterktes en hoeveelheden van de medicijnen. En ja, het rode hesje valt zeker op. Men tikt mij jolig op mijn rug en vraagt: ‘Psst, waar is dat voor?’ Het werkt niet. Ik word er niet minder door gestoord in mijn pillenronde. Het tegendeel is zelfs een beetje waar: ik word er maar gestoord van.

En nu hebben we nog iets veiligheidsverbeterend nieuws. Een screeningsbundel voor kwetsbare ouderen. Met een paar anamnestische vragen achterhaal je of delier of ondervoeding dreigt en of patiënten valgevaarlijk zijn. Heel goed denk ik. Zo zien wij onheil van ver aankomen en vallen er geen kwetsbaren meer tussen netmazen door.

Maar mijn ervaren collega’s mopperen: moet dit nou echt? Kunnen we niet beter een praatje maken met een oudere, dan over ze na te denken in de teampost? Houden scorelijstjes en verpleegplannen de problemen buiten of doen verpleegkundigen dat?

Tja, het is een dilemma: moet je nou veel tijd steken in de afname van fouten of bij de patiënt hard werken aan het toenemen van kwaliteit?

Lees ook:
Effectiviteit van niet-storen-hesje twijfelachtig

4 reacties

  • no-profile-image

    Richard

    Tja..omdat kritiek ook een vorm van aandacht is, ben ik blij dat het ter sprake komt! Ik heb alle begrip voor het commentaar op de hesjes, maar waar ik het meest mee in de maag zit, dat er geen oplossingen komen voor dit probleem! Als er zoveel verpleegkundigen zoveel commmentaar hebben, kom dan alsjeblieft met een alternatief! Want er worden fouten gemaakt die vermijdbaar zijn! Misschien is het een cultuuromslag, maar uiteindelijk is het een middel zodat fouten voorkomen kunnen worden. En werkt het niet, vertel dan hoe het moet! Als het dat praatje is, prima, als het een scorelijstje is wat op je afdeling beter werkt, prima!! Draag het uit, vertel het door zodat iedereen er wat aan heeft!

  • no-profile-image

    s

    Heel herkenbaar!!Leuk om nu ook eens op Nursing iets te lezen over HET hesje, ook bij ons op afdeling is het verplicht om te dragen tijdens de med.ronde, alleen, ook wij merken dat we alleen maar MEER gestoord worden , vooral tijdens bezoekuren kost het veel tijd en uitleg, veel mensen maken er "grappige" opmerkingen over, wat de vms lijsten betreft, in een korte tijd, mijn ziekenhuis ziet de implementatiedatum van 12-12-12 dichtbij komen, en heeft in korte tijd veel vmslijstjes ingevoerd waardoor mijn beroep toch iets meer van een administratieve functie begint te krijgen en helaas , mijn ziekenhuis is nog niet digitaal. Soms na een dag hard werken word ik wel eens moe van al die lijstjes, als je namelijk er eentje bent vergeten kun je hier weer op worden aangesproken, want een lager scorepercentage betekent weer lager in de AD top100!

  • no-profile-image

    Annemiek

    Vervolg van vorige reactie:
    Alleen een hesje aan met medicijnen uitdelen is niet genoeg. Er zijn zoveel manieren om fouten te maken bij het medicatie uitdelen dat het eens goed is om het hele systeem in kaart te brengen en te kijken wat er verbeterd kan worden. Ik heb door de jaren verschillende manieren gezien, niks is 100%, maar ik kan me er niet bij neerleggen dat "fouten nu eenmaal gebeuren." Ik heb pas het boek " Why hospitals should fly" gelezen. Heel goed, het verglijkt de gezondheidszorg met de luchtvaart, en hoe de cultuur in de luchtvaart is veranderd in de laatste 30 jaar. Er wordt geschat dat er in de VS zoveel mensen sterven door fouten in de gezondheidszorg dat het vergelijkbaar is met een neergestorte 747 om de andere dag. Misschien vergelijkt dat in Nederland met eentje om de week, ik weet het niet. Ja, veilighied moet echt. Op elk vlak van de zorg. Op elk niveau. Overal en altijd.

  • no-profile-image

    Annemiek

    Afname van fouten is een absolute must; kwaliteit verbeteren ook. Waarom het een of het ander, het kan toch ook allebei? Wat doe je met de lijstjes? Als je een sceening doet voor valpreventie, doe je dan wat anders voor iemand die laag scoort dan voor iemand die hoog scoort, of gaat het lijstje in een map om verder nooit meer gelezen te worden? Als je er wat mee doet, en vallen wordt voorkomen, heb je de kwaliteit en de veiligheid verbeterd.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden