Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Gastblog: 'Docenten hbo-v, maak ouderenzorg populair!'

Het beeld dat gedurende de opleiding wordt geschetst over ouderenzorg is voornamelijk het verlenen van basiszorg. Mede hierdoor kiezen weinig gediplomeerde hbo-v studenten een baan in deze sector. Dat ligt niet alleen maar aan de studenten, vindt gastblogger Kelly Hamoen.*
Gastblog: 'Docenten hbo-v, maak ouderenzorg populair!'

Ouderenzorg interessant? Jazeker! Alleen jammer dat ik hier niet zo van overtuigd was toen ik afstudeerde van de hbo-v. Ouderen vond ik destijds al een bijzondere doelgroep, maar werken in een verpleeghuis? Dan was je wel heel erg wanhopig. Dus ben ik, net als zovelen, gaan werken in het ziekenhuis. Nu, tien jaar na mijn afstuderen, denk ik er echter heel anders over.

De mogelijkheden en uitdagingen die de sector biedt voor verpleegkundigen is enorm onderbelicht. Het beeld dat gedurende de opleiding wordt geschetst over ouderenzorg is voornamelijk het verlenen van basiszorg. Mede hierdoor kiezen weinig gediplomeerde hbo-v studenten een baan in deze sector. Maar dat ligt niet alleen maar aan de studenten, de opleidingen hebben hier zelf een belangrijk aandeel in. Onderzoek toont aan dat opleidingen behoefte hebben aan docenten met meer theoretische kennis, meer praktijkervaring en een betere motivatie en houding ten opzichte van ouderenzorg. Ik was dan ook verheugd om te lezen dat de imagocampagne die Actiz en V&VN hebben opgezet zich ook richt op docenten. Het is namelijk essentieel dat de toekomstige verpleegkundige al op de hbo-v geïnteresseerd wordt voor de ouderenzorg.

Met een speciale imagocampagne hopen Actiz en V&VN een aantrekkelijker en realistisch beeld neer te zetten van het werken als hbo-verpleegkundige in de ouderenzorg. V&VN-directeur Helma Zijlstra legt uit waarom dat zo hard nodig is>>>

In een eerder blog gaf ik al aan dat een gebrek aan gemotiveerde docenten leidt tot een gebrek aan rolmodellen en interesse bij studenten. Het is van belang dat docenten laten zien welke mogelijkheden deze sector biedt naast de directe zorgverlening. Door naast hun baan aan de hogeschool ook daadwerkelijk te werken in de ouderenzorg, kunnen ze actuele en inspirerende praktijkverhalen vertellen waardoor de theorie en praktijk goed op elkaar aansluiten. Praktijkverhalen die duidelijk maken waar de toegevoegde waarde van de hbo'er kan liggen. Daarnaast zouden docenten zich ook moeten richten op het vormgeven van innovatieve stages. Hiermee bedoel ik het breder inzetten van de verpleegkundige dan alleen in de rol van uitvoerende zorgverlener. Dit ben ik me gaan realiseren sinds ik als adviseur werk en in mijn huidige project binnen de ouderenzorg samenwerk met alle lagen binnen de organisatie; van verzorgenden, verpleegkundigen en teamleiders tot managers en Raad van Bestuur. Laat de derde- en vierdejaars studenten naast de dagelijkse zorgverlening een kijkje in de keuken nemen binnen de gehele organisatie. Hoe interessant en uitdagend zou het zijn als een verpleegkundige twee dagen per week in de zorgverlening stage loopt, maar daarnaast ook twee dagen per week meedraait met teamleiders en managers. Wat gebeurt er bijvoorbeeld na een incident en welke rol heeft de verpleegkundige dan in het verbeteren van de kwaliteit van zorg of laat ze juist meer abstract meedenken met het vertalen van de missie en visie naar de dagelijkse zorgverlening.

Verpleegkunde binnen de ouderenzorg is zoveel breder dan alleen de directe complexe zorgverlening. Door de stage anders te organiseren kunnen de studenten daar al in een vroeg stadium kennis mee maken. Zo krijgen ze een goed beeld van de diversiteit en complexiteit van deze sector en is een imagocampagne in de toekomst overbodig.

Kelly Hamoen (1982) is gezondheidswetenschapper en heeft ruime ervaring als verpleegkundige in verschillende sectoren, zoals de VVT. Ze is adviseur bij Arteria Consulting en ondersteunt zorgaanbieders, zorgverzekeraars, zelfstandige bestuursorganen, brancheorganisaties en gemeenten bij hun uitdagingen. Ze is vaste blogger van Zorg en Welzijn, vakblad voor professionals in het sociale domein.

9 reacties

  • Rt Van de Water

    Juist in de ouderenzorg kunnen verpleegkundigen hun ei kwijt. Er moet daar (soms) nog een verbeterslag worden gemaakt qua kwaliteit. De druk op de ouderenzorg wordt steeds groter en casussen worden steeds complexer. Ook wordt er steeds sneller overgeplaatst vanuit ziekenhuizen waardoor bijvoorbeeld grote wonden, infusen ed. steeds vaker voorkomen. Door dit alles blijft er veel uitdaging voor verpleegkundigen.

  • j jansen

    Met belangstelling de blog gelezen van Kelly Hamoen:
    ''Voornamelijk basiszorg: Mede hierdoor kiezen weinig gediplomeerde hbo-v studenten een baan in deze sector. Dat ligt niet alleen maar aan de studenten, vindt gastblogger Kelly Hamoen.*''

    Ben het met haar eens. Ook in ziekenhuizen was de teneur dat ouderenzorg een beetje '' suf'' is. Naast de opleidingen hebben we ook in de ziekenhuizen verpleegkundigen/leidinggevenden/artsen nodig die collega's kunnen motiveren/enthousiasmeren voor goede ouderenzorg.

    Het lijkt toch ook wel dat er een gebrek aan kennis is over wat nu belangrijk is in de zorg voor ouderen.
    Ook het vastzitten aan dogma's. Verpleegkundigen hebben er best moeite mee als de familie meezorgt, mee gaat naar therapie, wil bliven slapen.

    We moeten van die dogma's af!!

  • K Hamoen

    Wat goed en leuk om te lezen dat er ook andere ervaringen zijn binnen de opleiding!

  • Esther Donkers

    De obsessie met HBO'vers in de zorg vind ik erg ver gaan. MBO' ers die inderdaad zoals hierboven allerlei vervolgstudies en trajecten hebben gevolgd kunnen evenzeer bijdragen aan kwaliteit van zorg in de ouderenzorg.

  • piet janssen

    Iemand van 32 jaar met wetenschappelijke studie, die 6 jaar als verpleegkundige gewerkt heeft, heeft in mijn ogen géén ruime ervaring en al helemaal niet in meerdere sectoren. Die is vooral theoretisch onderlegd en heeft hier en daar rondgesnuffeld ...

  • IH Poort

    wat ik jammer vind: ik heb - na mijn opleiding tot ziekenverzorgende en verpleegkundige A, beiden inservice gevolgd in de jaren 80, zeer veel ervaring opgedaan in de ouderenzorg, zowel intra- als extramuraal, zowel op uitvoerend als coordinerend/leidinggevend niveau. Bij Buurtzorg de leergang wijkverpleging gedaan aan de hogeschool Saxion, daarna het certificaat VGG behaald aan de hogeschool Leeuwarden. Hoe opgeleid kun je zijn? Meer en meer lees ik , dat alleen HBO-V ( bachelor) geschoolde verpleegkundigen bv alleen mogen indiceren. Tevens valt het me op, dat de vacatures die er zijn, gericht zijn op HBO-V-ers. Ik denk, dat men de plank mis slaat, door de niet bachelor geschoolde , maar wel zeer goed opgeleide verpleegkundigen die een andere route hebben gevolgd, alleen maar aan het bed te laten werken. Daar is niets mis mee, maar daarnaast hebben ook zij zich prima ontwikkeld om op een ander niveau ( mits gewenst) te functioneren. denk aan: innovatie, casemanagement, deskundigheidsbevordering.

  • C. Winkels

    Ik ben 3e jaars student HBO-V(GG), volg de duale variant van de opleiding en werk in een verpleeghuis. Ik begon aan de opleiding met de intentie verloskundige te worden. Maar al gauw veranderde mijn mening en wilde ik de ouderenzorg in, het verpleeghuis moest het worden. Deze keuze heb ik met heel mijn hart kunnen maken juist door de enthousiaste docenten, de interessante colleges en de stages die ik heb mogen lopen binnen de sector. Bovenstaande herken ik dan ook absoluut niet.

  • J.S. Boonstra

    Er is de laatste jaren zeker veel veranderd, ik sluit me aan bij S van Baar. Samen met enkele collegae is de laatste jaren hard gewerkt aan een leerlijn gericht op de zorg aan ouderen binnen het curriculum van onze opleiding tot HBO vepleegkundige. Het begint in eerste istantie bij beeldvorming en rolmodellen. Hierbij worden ook de ouderen zelf betrokken. Dit heeft geresulteerd in een explosieve toename van studenten die, net als S van Baar, hebben gekozen voor de differentiatie VGG. Ook voor verpleegkundigen die zijn afgestudeerd en tijdens hun studie verpleegkunde niet de focus hebben gelegd op de zorg aan ouderen bieden wij een leergang aan, zie www.saxion.nl/lvgg. Ook de algemene site van VGG is de moeite waard om te bezoeken, zie ww.hbo-vgg.net

  • S van Baar

    Gelukkig is er veel veranderd de afgelopen jaren. Ik zit namelijk nu in mijn 4e jaar van de HBO-V en mede door de interessante colleges over coachen, kwaliteit, ontwerpen etc. en een aantal inspirerende leerkrachten heb ik voor de differentiatie VGG gekozen.... Dus bovengenoemde punten herken ik niet terug. Verschilt misschien wel per hogeschool.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden