Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Sandra: 'Geachte patiënt...'

Geachte patiënt, welkom op onze afdeling. Als team willen wij u de beste zorg aanbieden, veilig en snel. Om die beloofde snelheid en veiligheid te garanderen, vragen we uw medewerking. Er is namelijk een aantal dingen veranderd in Nederland, de zorg en dus ook op onze afdeling.
Blog Sandra: 'Geachte patiënt...'

De politiek dwingt ons, terecht, om efficiënt te werken. En u wilt ook zo snel mogelijk door ons ziekenhuis bewegen. Ons multidisciplinair team van verpleegkundigen, artsen, diëtisten, fysiotherapeuten en anderen is zeer gemotiveerd om die beweging tot in de puntjes mogelijk te maken. Dit houdt echter wel in dat er een aantal belangrijke zaken zijn veranderd.
Om snelheid te behouden en daarbij uw veiligheid te garanderen, moeten wij als team zeer doelgericht te werk gaan. Iedere deelnemer binnen ons team heeft een duidelijke taakomschrijving. Deze duidelijkheid maakt dat u weet waar u aan toe bent, maar creëert ook een enigszins verminderde flexibiliteit. Daarvoor vragen wij uw begrip. Om te zorgen dat u op tijd uw onderzoeken ondergaat, uw medicijnen met daarbij horende uitleg ontvangt en dagelijks op de hoogte wordt gehouden van het nieuwe medische beleid, is er een strak schema ontwikkelt. Strak, maar heel duidelijk en transparant. Iedere ochtend om kwart over zeven zal een verpleegkundige uw bloeddruk en andere waarden opmeten. Ondertussen brengt een andere verpleegkundige uw medicijnen. De diëtiste zal bij u langslopen en met u overleggen welke voedingsstoffen uw mantelzorgers het beste kunnen aanschaffen, afgestemd op uw ziektebeelden, naderende onderzoeken of bijvoorbeeld uw wondbehandeling. Om acht uur wordt u door twee verpleegkundigen uit bed geholpen in een speciale douchestoel. Wij zijn van mening dat iedere patiënt dagelijks recht heeft op een uitgebreide douchebeurt. Ook zal, met deze vaste wasronde, de hygiëne verbeteren en daarmee de kans op complicaties afnemen. U zult zien dat u discreet en comfortabel volautomatisch zult worden gedoucht. Ondertussen zal de fysiotherapeut via een scherm in de stoel voor u wat oefeningen met u doornemen. Ervaring leert namelijk dat bewegen in warmte comfortabeler en minder pijnlijk is. Om negen uur bent u terug op zaal.
Middels een tablet kunt u digitaal uw vragen voor de arts kenbaar maken. Om half tien begint de arts met zijn of haar rondes en worden uw vragen beantwoord. Digitaal zal het nadere medische beleid worden vastgelegd, zodat u dit op elk gewenst moment terug kunt lezen op uw tablet. Vanaf half twaalf zijn uw naasten welkom om u van de benodigde voedingsstoffen te voorzien. Zij zijn welkom om te blijven. De keuken staat geheel tot hun en uw beschikking. Warme maaltijden kunnen worden opgewarmd op één van de drie punten, zoals vermeld in figuur 1 van deze folder. Gedurende de dag zal de verpleegkundige voorzien in de vereiste verpleegtechnische zorg. Hebt u - na de artsenvisite - nog vragen openstaan, dan kunt u dit om 13 uur nogmaals aangeven via uw tablet. Uw verpleegkundige zal zo spoedig mogelijk op uw vragen ingaan, middels mail of telefoon. Zij kan u bovendien voorzien van nuttige links naar onze digitale folders of andere handige internetsites. Zoals u ziet is één en ander anders vormgegeven. Waar u gewend bent, dat een verpleegkundige op wisselende tijden op de rand van uw bed komt zitten voor wat ondersteuning, verwijzen wij u naar uw mantelzorgers. Is uw sociale netwerk klein, dan stimuleren wij het contact tussen u en uw zaalgenoten en hun naasten. Het zal even wennen zijn, deze geheel vernieuwde werkvorm. Maar onze ervaring is dat er niemand beter troost en begrijpt dan uw eigen naaste. Behalve voor voedingsadviezen, hebt u voor eten geen expert nodig. Wij bundelen echter graag onze tijd en expertise om ervoor te zorgen dat uw opname zo vlot en vertrouwd als mogelijk zal plaatsvinden. Wij weten inmiddels dat de kans op complicaties aanzienlijk daalt, dat uw ziekenhuisopname beduidend korter wordt en dat u dus uitermate gebaat bent bij onze verbeteringen. Mocht u nog vragen hebben, dan zien wij uw digitaal-formulier graag tegemoet. Wij wensen u een optimale behandeling.
Afdeling A.

Meer over Sandra Kleefstra
Sandra werkt op een long/reuma afdeling en blogt over haar werk en leven als verpleegkundige in het ziekenhuis. Bekijk hier een overzicht van al haar blogs>>>

Gerelateerde tags

6 reacties

  • E. Ottervanger-Boers

    Briljant geschreven...

  • M Medische bibliotheek

    En nu eens kijken hoe die patient met dementie en een delier door deze procedure heenkomt.

  • PHM van Niekerk

    Een hele tijd geleden grapte ik over een wasstraat voor patiënten.
    Hoop niet dat mijn grap werkelijkheid gaat worden..........

  • Karina van der Meer

    Dat idee van die tablet klinkt inderdaad zo gek nog niet, maar verder is het natuurlijk van de zotte dat wij als zorgverleners bijna gedwongen worden om aan een soort van lopendebandwerk te gaan doen.
    Het kan zo waardevol zijn om als verpleegkundige even op de bedrand te zitten en een praatje te maken of een arm om iemand heen te slaan die net verdrietig nieuws heeft gehad of het even niet meer ziet zitten.
    Het papierwerk kan gehalveerd worden volgens mij, moet je kijken hoeveel tijd je dan voor het echte werk overhoudt.
    Ik ben een groot voorstander van efficiënt werken, maar dan wel in het voordeel van de patiënt.

  • p.j. Herbschleb

    dat idee van die tablet waar patiënt zijn vragen kan invoeren en later de uitkomsten van de visite kan teruglezen vind ik zo gek nog niet :)

  • Bea Goudbeek

    Om t nog efficienter toelaten verlopen moet de verplk eigenlijk een zaal hebben waar iedereen langs moet lopen. Tafel 1 bloeddruk, tafel twee medicatie, tafel 3 de agenda met afspraken en route beschrijving,
    Vooraf natuurlijk goed gecommuniceerd met mantelzorgers want tja, als je zelf nou niet kunt moet je wel gebracht worden....

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden