Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Sandra: 'Neem verdorie verantwoordelijkheid'

Ik kom de afdeling op. Het is er druk. Tegenwoordig heeft mijn afdeling er oncologiepatiënten bij en dus ook oncologiecollega's. Dat betekent dat we niet langer met z'n drieën werken, maar soms stappen er rustig (nou ja...) zeven collega's door de dagdienst.
Blog Sandra: 'Neem verdorie verantwoordelijkheid'
Foto: Stockexchange

We hebben vier computers in de teampost, één in de multifunctionele ruimte en drie koeien (cow's, computer on wheels). Dat is dus precies genoeg, ongeveer. Iedere verpleegkundige kan rapporteren. Want rapporten, vitale functies, medisch beleid, alles gaat nu in de computer. We zitten daar dan ook nog al eens achter.

Zeven plegen, acht computers, soms een paar leerlingen, twee dokters en dan wordt het druk, vol en frustrerend. Want iedereen heeft die computers nodig. Het is een verpleegkundige stoelendans van jewelste op mijn afdeling.

Maar dan... dan gaat er eentje kapot. Eén computer weigert inloggers. Hij laat ons er simpelweg niet meer in. Zeven computers. Ondertussen houdt één van de twee po-spoelers ermee op. Hij roept al weken iets vaags als 'batterij 7'. Dat wordt al weken door minimaal zeven plegen genegeerd. Maar nu rookt het ding en lekt het. Dus moeten zeven plegen met hun po's naar één po-spoeler.

Alle plegen hebben piepers. Minimaal zeven piepers gillen namens onze patiënten. Nu gaan ineens alle bellen op één of twee van de zeven piepers over. Sommige collega's weten van niks, anderen raken overbelast.

Gedurende twee weken mopperen mijn collega's. Over de foutmelding op de po-spoeler. Over dat de piepers gek doen. O ja en die ene computer doet het soms niet. Na een week belt mijn baas een pieperspecialist. Die komt langs en legt uit dat we de bellen, via de computer, zelf kunnen verdelen op alle manieren die we maar willen. Collega's knikken. Een week later doen de piepers nog altijd hetzelfde. De po-spoeler heeft zijn noodsignaal opgegeven en gaspt alleen nog maar een beetje. En die rotcomputer doet dus helemaal niks meer.

Heeft er al iemand de td gebeld, vraag ik, of de piepers ingesteld? Iedereen is er te druk voor. Ja, vind je het gek, met te weinig computers en po-spoelers en gekke piepers?

Sorry, lieve collega's, maar hieraan stoor ik mij behoorlijk. We mopperen de hele dag over drukte, maar lossen niks op. Pak verdorie eens een foutmelding aan. Schuif niet een computer door, maar bel de ICT-helpdesk. Ruim je spullen op. Vul lege verpakkingen aan. Ook als jij niet het laatste ding (ECG-stickers, gaasjes, oorthermometerdopjes) hebt opgebruikt. Mopper gerust, maar los probleempjes daarna op. Wees opmerkzaam en handel. Als je thuis struikelt over een bobbel in het kleed, dan trek je toch ook meteen dat kleed recht?

En zeg niet: het is te druk. Natuurlijk is het druk. Bij mij ook. Maar ik kan het ook, even bellen of bukken in mijn dienst. En jullie werken, net als ik, zoveel lekkerder als alles wat werkt. Toch?

Wil je reageren? Registreren kan heel eenvoudig én gratis.

18 reacties

  • piet janssen

    @Riny
    Andersom wel?
    Jong en onervaren meld je, schik je en bestel je. Na ervaring constateer je dat er niets verandert, niets verbeterd en niet geluisterd word. Op HRM heeft ieder een eigen PC en staan er enkele voor algemeen gebruik, op de afdeling voor 10 man personeel met 40 patienten 4 waarvan 3 zo vol stof dat deze vaak te warm en daardoor zeer traag worden. Al 5 jaar een discussie wie hem schoonmaakt, intussen doet/mag niemand hem schoonmaken ... In het magazijn hangt op de vrijdagavond voor Pasen een briefje met tijdelijk niet voorradig, handschoenen maat M en L met 8 isolatie patienten en volle bak. Voor de pospoeler is al 10 keer gebeld, nog steeds hetzelfde euvel. En de pieper, die schakelaar omhoog, dat knopje omlaag, code 3sg56, 3 keer tikken en 2x kantelen dan werkt hij prima ... tot 17.00 uur, dan doet hij een reset en moet je de code veranderen met schakelaar A 5 sec inhouden en draaiknop 3x rechts en code 23rt ingeven. Fantastisch .... voor een techneut. Het magazijn staat al vol lege verpakkingen, nog meer aanvullen lijkt mij zinloos ...
    Oh ja, de HHD is ziek, poetsen jullie zelf de kasten, vloer en bedden? De secretaresse heeft een halve dag dus de administratie mogen jullie vandaag helemaal zelf doen.
    Ook dat is de praktijk.

  • Marian Lamberts

    Misschien een schrale troost, maar het is ook overal hetzelfde. Neem je verantwoordelijkheid collega's, dat werkt wel zo prettig.

  • Irene Hadjidakis van Schagen

    zeeeer herkenbaar...taak voor de teamleider dunkt me en tijd voor een teamkeeper

  • Riny Bijkerk-van Noort

    Sinds wanneer zijn genoemde disciplines`s door Piet Janssen genoemd om de patiënt van de po te verlossen?
    Lijkt me toch echt werk voor de verpleging/verzorging.
    En inderdaad snel reageren op een bel is ook een kunst, laten we de mens centraal blijven zetten en niet alles er omheen belangrijker vinden.

  • piet janssen

    Hoe vaak zie je niet dat iemand al te lang op de po zit en er graag vanaf wil? De verpleegkundige is druk bezig, de verlichte visite moet nú.
    Secretaresse, huishoudelijke hulp, medewerkers van TD, ICT en HRM lopen straal voorbij en halen deze arme patiënt niet van de po ... Schandalig dat iedereen vooral met zijn/haar vak blijft uitoefenen ...

  • Yolanda Tenreiro

    Niemand durft er de regie in eigen handen te nemen.Actie/reactie , mijn. Moto. Werk omgeving gezond houden, doe je met z'n allen. Werk ze collega's

  • S.C. Schager-Hoogesteger

    Hoorde pas een mooie uitspraak: Niet mopperen naar opperen!!

  • Ria Oude Voshaar

    Wat ben ik blij dat ik, toen het invoeren van het digitale tijdperk in ziekenhuizen begon, voor mezelf ben begonnen als ZZP-er in kleine teams bij de mensen thuis. Ik kan nu 90% van alle tijd aan de cliënt besteden en 10% aan rapportage. De gehele zorg rondom de cliënt op dat moment bij één persoon. Eén keer per half jaar constructief teamoverleg bij de cliënt thuis met de cliënt erbij, want hij/zij staat centraal in het geheel!! Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor zijn/haar eigen rol en de zorg die gegeven wordt. De cliënt voelt dat het om hem draait en niet om de wc-rol die iemand niet heeft opgehangen, en de verpleegkundige voelt zich gewaardeerd!
    Pffffffffff!!!! Men is totaal de weg kwijt waar het verpleegkundige vak om draait, namelijk het verzorgen en begeleiden van de patiënt die centraal moet staan!! Jammer!!

  • P Brand

    Als praktijkverpleegkundige heb je daar minder last van. Regeldingen kan ik makkelijk doorschuifen naar de doktersassistentes als ik geen tijd heb. Toch loop je altijd wel tegen frustratiedingen aan in het digitale tijdperk. Die gaan boven je macht. Pc's die het opeens niet meer doen of een systeem dat plat ligt. Dan rest de mondelinge info van de patient en tijdelijk op briefjes alles noteren. Dan mopperen we met elkaar, maar zijn we tich blij dat er geen papieren registratie meer is. Andere kant ervan. De verzekering trekt allerlei verrichte handelingen uit het systeem. Scoor je die niet dan wordt de baas gekort. Dan blijkt het systeem tekort te schieten en moet ik allerlei zaken extra gaan registreren, totdat de programmeur het oplost. De juiste vinkjes leveren dan betere zorg. Daar mopper ik werkelijk op. Waar zijn we mee bezig? Hoe meer de systemen kunnen hoe groter de eisen worden.

  • A.H Van der Meij

    Heel herkenbaar! Het is hetzelfde verhaal als de w.c rollen thuis ;-))
    Het laatste velletje? Hang je dan een ander op of...........zijn het altijd dezelfde. Meestal wel.
    Uiteindelijk wordt klagen beloond, dat zien we terug in de hele maatschappij. Kijk maar om je heen.

  • E. Ensing

    Wat fijn om te lezen dat het ergens anders ook zo werkt. Het blijft een probleem en iedereen kan hierover flink mopperen. Ik zeg altijd begin bij jezelf voor je wijst naar een ander.

  • jm vos

    Wat een prima blog. Klagen mag als je er ook een oplossing voor vindt en actie onderneemt. Dat scheelt een hoop ergernis.

  • G. van der Laan

    haha dat bellensysteem :-) herkenbaar..

  • E de Bruin

    Amen!!

    Gelukkig vind ik klussen en oplossen wel leuk, maar kost veel tijd.

  • Margreet Ridder

    Herkenbaar nietwaar? Drukte wordt te vaak ingezet als excuus. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Door te leren om elkaar goed, rustig en to the point aan te spreken help je elkaar betere professionals te worden. Dat levert meer rust op, opgeruimde afdelingen en meer plezier. Met elkaar afspreken wat voor team je wilt zijn. Hoe willen wij met elkaar omgaan en hoe spreken we elkaar aan als het niet loopt zoals we dat hadden afgesproken. Zo houd je vanzelf tijd en energie over om die aan de patiënt te besteden. Dit is precies waar ik teams mee help.

  • bw weenink

    Ben het met Sandra eens en dus oneens met alle mopperaars. Pak een rprobleem structureel aan. en zet actie uit naar de collega's/externen die het kunnen oplossen. En als het je dan in meestal korte tijd lukt om een probleem te tackelen voelt dat goed! Het lijkt misschien tijd te kosten om een probleem bij de kop te pakken maar op de lange termijn hou je tijd over, ook voor je patienten/clienten. Dus stop een tijd meer in mopperen maar pak het aan......

  • M.A Berends

    Herken het probleem , ook bij ons zijn helaas te weinig computers, en deze worden meestal bemand of bevrouwd door de Co. Ass., die lijken er wel de hele dag achter te zitten om er van alles op te zoeken.
    Al vaak over geklaagd dat wij zo ons werk niet kunnen doen, maar een oplossing komt er niet.
    Daardoor ook veel te druk in de teampost, slecht voor je concentratie.
    Loop dus nog de hele dag met briefjes rond om het later te kunnen invoeren.
    Zo kan ik nog wel even doorgaan,
    Ik had deze tijd liever aan mijn pat. Willen besteden

  • Joan Addens

    zo herkenbaar het blog van Sandra !
    Het zijn altijd dezelfde die alles aanvullen de TD bellen en aktie ondernemen als het nodig is.
    joan

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden