Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Annabeth: 'Loslaten, invoegen of parkeren (LIP)'

Als verpleegkundige woeker je met de tijd die je hebt voor je patiënten. Annabeth heeft daarvoor een nieuwe methode geleerd: Loslaten, Invoegen, Parkeren (LIP). Ze gebruikt de techniek op geheel eigen wijze...
Blog Annabeth: 'Loslaten, invoegen of parkeren (LIP)'
Foto: Stockexchange

Op de Nursing Experience volgde ik een workshop over omgaan met alle taken op je werk: 'Loslaten, invoegen of parkeren'. Als verpleegkundige wil je eigenlijk zo efficiënt mogelijk werken en je patiënten één voor één de zorg geven die ze nodig hebben. Helaas loopt het vaak anders. Om te voorkomen dat je gefrustreerd raakt kun je dan deze LIP-techniek gebruiken. Hoe? Nou zo:

- Loslaten: je laat je eigen werkwijze los en richt je volledig naar de patiënt.
- Met invoegen beweeg je mee met de patiënt om vervolgens toch weer terug te komen op je eigen idee cq werkwijze.
- Parkeren: je parkeert de vraag van de patiënt , gaat verder en komt er later op terug.

Zeer inspirerend, vooral de voorbeelden die erbij gegeven werden. En neem van me aan: van invoegen raak je bekaf! Hieronder een voorbeeld van een uurtje werken in de dagdienst. Leuke oefening om te kijken wat ik aan het doen ben: loslaten, invoegen of parkeren?

Ik ben bezig om mw Adel te helpen bij de verzorging. Ze is gisteren geopereerd en heeft nog wel wat hulp nodig. Ondertussen belt mw Busser op een andere kamer. Terwijl ik de gang richting haar oploop, schiet de voedingsassistente me aan over mw Coma die misselijk is. Daar dan dus eerst maar naar toe. Ik probeer zo goed en zo kwaad als het kan deze dame te helpen. Wetend dat er nog iemand op me wacht, loop ik naar de medicijnkamer om iets voor haar tegen de misselijkheid te halen.

Mijn telefoon gaat; een familielid wil weten hoe het met haar moeder gaat. Al lopend 'sta' ik haar te woord. Na dit gesprek herinner ik me dat mw Elders bijna de medicatie voorafgaand aan de operatie moet hebben. Eerst  maar naar de bel. Mw Busser wil graag weten wanneer de dokter langs komt en of er al bekend is of zij naar huis mag. Mw Elders geef ik haar medicijnen en instructies om vooral te bellen als ze naar het toilet moet.

Een collega vraagt of ik de medicijnen die zij heeft klaargemaakt wil controleren. De telefoon gaat; mw Falset mag naar de polikliniek komen voor een echo. Via het EPD patiëntenvervoer geregeld.

Op naar Mw Goebak. Zij heeft hulp nodig bij de verzorging van haar kindje. De kersverse papa heeft ook nog de nodige vragen die ik zo geduldig en duidelijk mogelijk beantwoord.

Vanuit mijn ooghoeken zie ik de arts die graag visite wil komen lopen en ik bedenk me dat ik nog niet eens bij al mijn patiënten in de kamer geweest ben...

Zou mw Falset inmiddels opgehaald zijn door het patiëntenvervoer? En zouden de medicijnen die ik aan mw Coma tegen de misselijkheid heb gegeven al hun werk doen?

De telefoon gaat; mw Elders mag al naar de operatiekamer; men loopt voor op schema. Ik vraag de arts om eerst bij een collega- verpleegkundige de visite te doen, terwijl  ik mw Elders naar het OK-complex  breng... En daar gaat de telefoon weer. De mensen op de OK verwachten mijn patiënt, de persoon aan de telefoon wil graag antwoord en de arts wil visite lopen.

Terug naar het loslaten, invoegen of parkeren. Ik kom tot de volgende toepassing: mijn eigen werkschema laat Ik los, in het Patiëntencontact voeg ik automatisch in en de Artsen parkeer ik. Van LIP naar IPA!

Wil je reageren? Registreren kan heel eenvoudig én gratis.

Annabeth van Stroe

Verpleegkundige Obstetrie/Gynaecologie
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden