Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Renée: 'Mbo-v versus hbo-v?'

'Meer hbo-vers aan het bed leidt tot minder sterfte', kopte nursing.nl onlangs. Merkt student hbo-v Renée iets van de verschillende niveaus op de stagewerkvloer?
Blog Renée: 'Mbo-v versus hbo-v?'
Foto: Wim van Ophem

'Hee Renée, wat vind je eigenlijk van het niveau op het hbo? Is dat niet heel anders dan de uni?' werd laatst aan mij gevraagd. En ik moet eerlijk zeggen, natuurlijk is het anders. Met mijn vwo-diploma op zak, en na even geproefd te hebben van een studie aan de Universiteit van Amsterdam, zou je kunnen zeggen dat het hbo-niveau voor mij goed te doen is. Deels is dat ook wel zo, maar ook hier leer ik iedere dag weer interessante dingen en moet ik mijn best  doen om goede resultaten te behalen. Ben zelf eigenlijk nooit zo bezig geweest met al die niveauverschillen. Maar om de een of andere reden ontkom ik er niet aan er soms even bij stil te staan.

Docenten motiveren ons om bepaalde competenties eigen te maken. 'Dat maakt dat jij de hbo-v'er bent', zeggen ze dan. En ze hebben gelijk. Daartoe word ik ten slotte opgeleid! Tijdens mijn stage in het verpleeghuis ontmoet ik de eerste dag een andere stagiaire. Zij zit op het mbo en schrijft op de plek waar ik een 5 noteer, een 4 op. Schijnbaar is voor iedereen dan duidelijk voor welk niveau je aan het leren bent.  Ik kan het goed met haar vinden en we trekken veel met elkaar op. Op de werkvloer merk je op het eerste gezicht weinig verschil tussen ons. Dat geldt eigenlijk ook voor de niveau 3'ers die op de afdeling werken. De ADL is op ieder niveau hetzelfde en we werken allemaal hard. Maar als ik kijk naar de stage-opdrachten die ik moet inleveren, en naar de opdrachten die zij op hun to-do lijstjes hebben staan, is er daadwerkelijk verschil. Logisch ook.

Onderzoek naar invloed opleidingsniveau
In ziekenhuizen waar het aantal verpleegkundigen hoog is en meer verpleegkundigen een hbo-v diploma hebben, sterven minder patiënten dan in ziekenhuizen met minder personeel dat minder hoog is opgeleid. Lees het bericht hierover, met een link naar het artikel dat verscheen in The Lancet.

Ik moet per rol (zorgverlener, regisseur, ontwerper, coach en beroepsbeoefenaar) minstens één opdracht in de praktijk uitvoeren en minimaal één opdracht uitwerken wat voornamelijk theoretisch is. Ik moet bijvoorbeeld voor de rol van zorgverlener niet alleen een anamnesegesprek met een patiënt afnemen, maar ook een verpleegplan uitwerken met meerdere relevante diagnoses, resultaten en interventies. Vervolgens wordt er van mij verwacht dat ik deze interventies in de praktijk toepas en dit evalueer na verloop van tijd. Mijn mbo collega-stagiaire kijkt me vol ongeloof aan als ik vertel waar ik mee bezig ben, als we beiden achter de computer zitten. Blijkbaar hoeft zij dit niet te doen.

Nursing Connect
Wil je meepraten over het onderzoek uit de Lancet, ga dan naar Nursing Connect.

Als ik de competenties voor het mbo doorlees, valt me op dat dit in grote lijnen overeenkomt met mijn competenties. Maar hier en daar staan mijn leerdoelen iets uitgebreider beschreven en worden er meer opdrachten aan gekoppeld. Vooral op het gebied van coördinatie, beleidsonderwerpen en kritisch redeneren zie ik verschillen. Dat bedoelen mijn hbo-v docenten dus.

Waar deze verschillen in de praktijk het meest tot uiting komen, vind ik lastig te zeggen. Tijdens mijn eerste stage vond ik het verschil vrij klein. Tijdens mijn tweede stage heb ik enkel gewerkt met hbo-v stagiaires, dus ook daar kan ik nog niets over zeggen. Later in mijn opleiding zal ik vast meer met mbo-v studenten gaan samenwerken. Ik ben benieuwd waarin de verschillen dan tot uiting komen. Of niet.

Wil je reageren? Registreren kan heel eenvoudig én gratis.

21 reacties

  • Miranda De Leeuw

    Als we nu een onderzoek onder de zorgvragers uitvoeren? Merken zij het verschil? Het verschil zit in het totale onderwijs pakket van de afgelopen decennia. Rekenfouten zul je meer vinden bij jongere verpleegkundigen, de ouderen gebruikten geen hulpmiddelen maar hun hersenen. Ik vraag mij af of sommige HBO opgeleiden kennis niet verwarren met arrogantie.

  • Naomi Rovers

    Ik vind het altijd opvallend dat mbo-ers geen verschil zien tussen zichzelf en de hbo-ers, maar dat de hbo-ers dat verschil wel zien. Objectief gezien is er natuurlijk wel verschil, omdat het een andere opleiding is. Als mbo-ers hetzelfde zouden kunnen/doen als hbo-ers, waarom hebben ze dan een ander diploma?

  • CSC Dekker

    Met bravoure en vette koppen werd het artikel gepresenteerd, maar de redactie moest bakzeil halen na kritiek. Maar ook de wat 'genuanceerdere' kop dekt niet de lading. Methodologisch valt er op op het onderzoek af te dingen. En uiteindelijk t.a.v. de conclusie(s) eveneens. Lees ook eens de 'Limitations' van het onderzoek ; schept ook wat meer duidelijkheid.

  • MM van 't Klooster

    Dan ben ik reuze benieuwd waardoor het dan komt dat zoals in de oorspronkelijke kop prijkt: Meer hbo-vers aan het bed leidt tot minder sterfte. Waar zit dat in? Welk gedrag laat de hbo-er (meer) zien dan de mbo-er? Of zit het in de teamsamenstelling - welk gedrag wordt meer vertoond in teams met een andere verhouding hbo-ers, mbo-ers. Want mensen overlijden niet door theorie, maar door heel praktisch (of juist niet praktisch) uitgevoerd gedrag.

  • CSC Dekker

    Je mag verwachten dat HBO'ers meer geschoold zijn in procesmatig denken en over een bredere theoretische kennis beschikken. Dat is mooi meegenomen als ondergrond wil je iets meer doen in de overstijgende zorg.
    Als HBO' er moet je je vooreerst net zo bewijzen in de directe patiëntenzorg als de MBO'er. Banen op HBO niveau zijn beperkt en vragen niet alleen om theoretische kennis maar ook vooral om ervaring/ kunde. We zien dat er dan weinig onderscheid is tussen de HBO 'er en de MBO 'er. Doorslaggevend is enerzijds de ambitie/potentie en anderzijds kennis/ kunde/ inzicht die de vpk in de directe patiëntenzorg heeft laten zien.

  • M.J.M. Van Erp

    Beste Ine Claassen,
    Je hoeft je helemaal niet bij te scholen om aan de BIG normen te kunnen voldoen. Om een aantal andere redenen overigens wel.
    Wanneer HBO'ers ook werkelijk op HBO - niveau zouden worden ingezet door instellingen zouden ze beter tot hun recht komen en zou hun zeker aanwezige en meer kennis tenminste gebruikt worden.

  • Agnes Brinks-haan

    Ik sluit me ook volledig aan bij Ine Claassen.Bij ons op de werkvloer merk je ook weinig verschil tussen de beide niveaus.Goede samenwerking waar veel van mekaar geleerd word.

  • Esther Donkers

    Ik vind dat elke verpleegkundige zich altijd af moet vragen waarom hij iets doet, en moet weten wat hij/zij doet en welke effecten dat kan hebben. Of je nou MBO of HBO bent opgeleid. Dat heeft ook met verdieping in je vak te maken, en met de ervaringen die je opdoet. Ik vind een MBO verpleegkundige die dit consequent doet, en met veel wijsheid en ervaring, beslist niet onderdoen voor een HBO'er.

  • HJ Trip

    Mooi verwoord ine claassen.
    ik sluit me volledig bij je aan!
    werk al twaalf jaar in een universitair ziekenhuis.
    En zie geen verschil, van beide niveaus zie ik goede leerlingen maar ook minder goede.

  • Ine - Claassen-Robben

    Ik ben het geheel eens met K.Boer. Verpleegkundige ben je inderdaad met je hart en ziel.Voor de patiënt is het niet belangrijk of je HBO of MBO geschoold bent.Die verlangt excellente zorg en correcte benadering en begeleiding.Kennis is bij beide net zo veel aanwezig.We blijven ons immers bijscholen om aan de BIG normen te kunnen voldoen(iedere 3 jaar het hele riedeltje van kennis/protocollen/verpl.handelen/med toediening en introductie van nieuwe inzichten)Sluit zelf mijn werkzame werkperiode bijna af met heel veel prettige samenwerking en kennis/kunde van beide nivo's

  • Rt Van de Water

    Het is uiteraard waar dat je bepaalde dingen hiet leert uit boeken. Echter moet je niet alleen het ' hoe' weten maar ook het 'waarom' en het ' waarom op deze manier'. Mij valt het verschil vaak op in de kennis
    Mbo leerlingen zijn prima in staat de handeling uit te voeren maar als je dieper doorvraagt naar de theorie erachter weten zij dit vaker niet. Ik denk ( heb zelf ook korte tijd mbo-v gedaan) dat dit ook niet gevraagd wordt/onvoldoende aangeboden wordt.

  • K Boer

    Hoihoi,
    ik heb als 4e jaars lerend-werken student MBO-verpleegkundige in het ziekenhuis gewerkt en daarbij HBO-vers moeten begeleiden, ze wisten alles in de theorie maar in de praktijk kwam er bij sommige maar weinig uit handen.
    Een VPK ben je in hart en ziel en doe je vol passie, VPK zijn zit in je ,of niet...dit is niet aan te leren uit boeken.Empathie tonen, werken onder stress, goed verpleegtechnisch handelen, dat is belangrijk, dat maakt je een goeie verpleegkundige.

  • A de Bruin

    Dat mbo-ers geen anamnese moeten afnemen en geen verpleegplan met interventies etc. moeten opstellen is beslist niet waar, net als hbov studenten moeten mbo studenten dit ook doen. En JPG de Vree, bedoel je dat de mbo verpleegkundigen die rekenfouten maakten? Op de werkvloer is weinig verschil te merken tussen beide niveaus en de patiënt krijgt dan ook van beide niveaus de zelfde zorg, niets meer en niets minder.

  • lw zuijderduijn

    Je ziet bij ons op de werkvloer bijna geen verschil tussen Mbo-v en hbo-v. Ik doe zelf mbo-v werken leren. Je ziet wel dat ik hierdoor meer werkervaring heb dan bol'ers. De opdrachten zijn erg gelijk aan de hbo-v opdrachten alleen hebben wij geen management. Maar misschien komt dat ook wel, omdat ik mijn opleiding doe in een universitair ziekenhuis. En daar hoge eisen worden gesteld aan alle niveau's.
    Ik denk zeker dat hbo-v wat meer verdieping brengt, maar ik vind het jammer dat als je de hbo studie wil gaan doen, je nog 2,5 jaar naar school moet.

  • Bas Vooijs

    Ik ben het met JPM Vlasin-Janssen eens; het lespakket van HBO-v is denk ik meer gericht op regievoering en management.
    Alle ander elementen die ik teruglees zoals zorgprogammering, innovatie, behandelevaluaties e.d. kwamen in mijn MBO -4 opleiding ruimschoots aan de orde. Nu was dat een verkorte opleiding in het Medisch Centrum Alkmaar voor zij-instromers, met veel onderwijs van werknemers uit het ziekenhuis zelf. Dat was diepgaand en veeleisend.
    Op de werkvloer zag het verschil tussen MBO en HBO studenten niet duidelijk. In mijn huidige werk in de thuiszorg zie ik wel een verschil tussen hoger en lager opgeleiden. De hoger opgeleiden stellen over het algemeen hogere kwaliteitseisen aan de zorg, zijn gewend zich kritischer op te stellen. Ik moet wel nuanceren dat dit in het algemeen zo lijkt te zijn, maar niet in alle gevallen opgaat.

  • Judith Vlasin-Janssen

    Ik ben MBO leerling vpk en op mijn afdeling werkt ook een HBO-v stagiaire, de opdrachten die zij maakt zij anders van opzet maar het uiteindelijke doel: bijv: anamnese afnemen, de PESDIE toepassen en een behandelevaluatie schrijven is ook onderdeel van de MBO opleiding, dus dat klopt niet helemaal. Het verschil zit em denk ik meer in de regievoering die een HBO-v student in zijn lespakket heeft en de MBO opleiding in wat mindere mate.

  • A H

    Ik heb eerst ook MBO-V gedaan en ben nu bezig met de HBO-V. Wat mij vooral opvalt is dat het HBO meer gericht is op het theoretisch onderbouwen en het doen van (literatuur)onderzoek. Tevens krijg je als HBO-V'er meer te maken met zorgprogrammering, innovatie en beleid, wat in het MBO eigenlijk niet of zeer weinig aan de orde komt.

  • CM van der Veen

    Mark, je vergelijking is wel erg kort door de bocht. Het zou een schande zijn (kijkend naar mijn verslagen in het 1e jaar) als een mbo-er met die verslagen kan afstuderen. Door dat te zeggen doe je de mbo-ers wel erg te kort.
    Wat ik zelf merkte bij het werken met mbo-studenten is dat zij minder het totaaloverzicht hebben en minder nadenken over welke invloeden te maken hebben met het werk. Minder op macro niveau kijkend en soms minder kijken naar het waarom van je interventies

  • Pauline Diks

    Ik heb mbo gedaan en daarna het hbo. Mijns inziens is het mbo veeel meer op de praktijk gericht, daar waar je op hbo je handelingen moet onderbouwen en dieper moet uitwerken in je opdrachten. Je leert 'meer te leren', op het mbo werd meer aangeleerd. Tegenwoordig is het mbo ook vernieuwd, maar mbo blijft globaal gezien alleen bezig met het vak. Het hbo neemt ook andere zaken mee zoals de kwaliteit, innovatie, coaching in verschillende opzichten .. Het hbo was voor mij wel daadwerkelijk een aanvulling op het mbo. Maar in de praktijk zie je dit weinig terug. Ik heb en krijg geen tijd van mijn werkgever om wat met mijn hbokennis te gaan doen. Daar schiet nog een groot deel tekort.

  • JPG de Vree

    Hoi, grappig dat jij het zo omschrijft. Wat mij in mijn laatste stage in het ziekenhuis opviel was dat de HBO-V'ers meestal de berekeningen van hun collega's nogmaals berekende en daar werden veel fouten ontdekt. Zelfs met morfine werden er behoorlijk wat foutjes gemaakt, meestal niet levensbedreigend maar dan nog.

  • Marloes van Duijvenbode

    Hoi Renee, heel herkenbaar dit. De opdrachten welke ik als eerstejaars HBO student moest maken, studeerde een 4e jaars MBO-V leerling mee af.. ;-)! Het is appels met peren vergelijken als je kijkt naar de inhoud en diepgang van de opdrachten.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden