Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Sandra: 'EPD: welke moeten we hebben?'

Sandra's ziekenhuis dreigt over te gaan op Epic. Hetzelfde Epic, dat vorige maand een onvoldoende kreeg van het Radboudumc in Nijmegen.
Blog Sandra: 'EPD: welke moeten we hebben?'
Foto: ANP - Lex van Lieshout

U doet. Ik doe het. Wij hebben het gedaan. Het EPD. Daar is weinig nieuws meer aan. Ik EPD, jij EPD't, wij EPDën. Hoe dan ook, we computeren er lustig op los in de zorg.

In mijn ziekenhuis wordt nu nog gewerkt met Mirador. Een systeem waarbinnen we sinds een jaar of twee elektronisch rapporteren. En dat scheelt nogal wat mapgezoek en papiergeblader. Toen wij startten met Mirador als EPD, werden gouden bergen van continuïteit en zorgvuldigheid beloofd. En ik moet zeggen: ik ben er een stuk contenter mee dan met de analoge hiërogliefen van mijn collega's.

Toen wij startten met Mirador, hoorde ik dat een ander ziekenhuis dichtbij, datzelfde programma net achter zich ging laten. Daar schoot Mirador tekort. Vreemd, dacht ik toen, waarom leren wij niet van elkaar? Als het in ziekenhuis A niet bevalt of in ieder geval niet groot of handig genoeg is, waarom dan in ziekenhuis B aanschaffen? Maar ja, dat ben ik. Ik hoef het niet te kiezen. Niet te betalen...

Nu dreigt men in mijn ziekenhuis over een X-periode over te gaan op Epic. Prachtig, enigszins prijzig, Amerikaans. Móet goed zijn, denkt mijn ziekenhuis. En ik neem aan dat prijzig betekent dat hoge heren met enorme verstanden daar dan heel hard over nadenken, vóór beurzen worden getrokken. Toch?

Wij krijgen bíjna Epic. Hetzelfde Epic, dat vorige maand een onvoldoende kreeg van het Radboudumc in Nijmegen. Het zou te traag zijn bij het opvragen van hartfilmpjes, bloeddrukken en bloeduitslagen en hier en daar verwarring zaaien tussen artsopdrachten en die van verpleegkundigen. Onduidelijk en traag, klinkt niet als een systeem dat ik ambieer, eigenlijk. Maar goed...

In Den Bosch, Tilburg, Uden en Zuid-Limburg ruziën ze met Alert, een Portugees EPD-systeem. Dat werkt niet naar tevredenheid en is stilgelegd. Alert heeft een procedure opgestart om van bovenstaande ziekenhuizen nog 70 miljoen euro betaald te krijgen. Voor een systeem dat niet meer wordt gebruikt.

Verwarrend hoor, die vooruitgang. We verzinnen steeds weer nieuwe dingen om de 'ouden' te vervangen. Toch blijkt soms dat wat al lang geleden is verzonnen, meer zijn waarde behoudt, dan de laatste hoogstaande snufjes. Zo grijp ik af en toe terug naar liedjes van toen. Die ik leuker vind, nee meer waar, dan de schudde-billen-bass-beat-hip-hop-rap-teksten van nu. Zo heb ik tijdens het schrijven van deze blog een Nederlandstalig liedje in mijn hoofd... 'Doe een stapje naar voren en een stapje terug...'

Gerelateerde tags

6 reacties

  • Annet M K

    In het zkh waar ik werk is Apenio ingevoerd. Van oorsprong een programma voor een verpleeghuis (meen ik)....en dat hebben we aan alles gemerkt. Wat een rampzalig idee om dit programma te introduceren. Heel veel zaken moesten alsnog geïmplementeerd worden.
    De AIC, CCU en verlos willen niet eens met dit programma werken. De SEH heeft grote moeite, omdat men niet in 1 oogopslag kan zien wat de controles zijn/wat er aan vocht of medicatie gegeven is. Veel te veel tabbladen die je open moet klappen....

  • CSC Dekker

    De problemen die je nu in een ziekenhuis tegenkomt dat op dit moment afzonderlijke applicaties aan elkaar probeert te koppelen, met alle problemen van dien, zie je vergroot weer terugkomen als straks alle ziekenhuizen hun eigen EPD systeem gaan invoeren.
    Onbegrijpelijk dat vanuit de overheid niet besloten is om tot één UMC en perifeer zeiekenhuisbreed systeem te komen. Straks als het landelijk EPD wordt ingevoerd, zullen de verschillende systemen elkaar bijten. Een misser al je kijkt naar patiëntveiligheid en efficiency.

  • piet janssen

    Ruim 20 jaar geleden betrokken bij de introductie van ICT in de zorg. De belangrijkste lessen, eerst denken, structureren, dezelfde taal spreken en wat wil je bereiken. Daarna prg (laten) schrijven en dan pas apparatuur.
    In al die jaren niets veranderd, nog steeds wordt apparatuur gekocht, er word een keus gemaakt uit de mooiste beloftes en in de praktijk werkt het allemaal net niet ....

  • M van der Klugt

    Hoihoi

    Ik werk al een tijdje met Epic en ben eigenlijk heel erg tevreden
    Het is duidelijk en overzichtelijk en zeker niet moeilijk aan te leren
    Waar die onvoldoende vandaan komt weet ik eigenlijk niet.
    Soms zitten er wat haken en ogen aan, als je dit aangeeft via epic service team dan wordt dat opgelost.
    Veel succes met jullie overgang :)

  • N.A. Schram

    Stilstand (dus: niet overgaan naar een modern EPD) is achteruitgang. Om mee te lopen met de ontwikkelingen is het daarom nodig stappen te zetten. Een modern EPD, zoals van EPIC, Chipsoft, etc. helpt daarbij om de directe en indirecte zorgverleners te ondersteunen en is daarom een must om op de toekomst voorbereid te zijn. Elk systeem / leverancier is anders en de keuze heeft vooral te maken met de voorkeur; de mogelijkheden verschillen namelijk niet zo gek veel. De kunst is echter wel om het goede van het verleden te behouden en in welke mate is het nieuwe systeem flexibel genoeg om dit over te nemen. En hoe is de visie van deze leverancier op development? Interessante breinbrekers om je op uit te leven!

  • PWV Vermeulen

    Mirador is een enigszins modern jasje om een hoogbejaard ziekenhuisinformatiesysteem (eind jaren zeventig!) Juist omdat dat systeem al zolang mee gaat is de overgang naar een nieuw systeem niet eenvoudig. Maar daar ga je op een goed moment wel de vruchten van plukken. Bijvoorbeeld omdat patiënten steeds meer kunnen 'meedoen' in het EPD, beter mogelijk is om te plannen. Maar ook verpleegkundige ondersteuning gaat veel verder. Succes met de verandering!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden