Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Gastblog: 'Mindfulness nutteloos voor verpleegkundige'

Vorige maand interviewde Nursing een docent en twee studenten van de Fontys Hogeschool in Eindhoven over de lessen mindfulness aan eerstejaarsstudenten verpleegkunde. Hun reactie was overwegend positief. Medestudent Jelle Reijngoudt is minder enthousiast over dit 'zweverige vak'.
Gastblog: 'Mindfulness nutteloos voor verpleegkundige'

Vorige maand verscheen op Nursing.nl het artikel 'Mindfulness nuttig voor verpleegkundige'. Daarin wordt uitleg gegeven over de lessen mindfulness aan de eerstejaarsstudenten hbo-v van de Fontys Hogeschool in Eindhoven. De positieve aspecten van de lessen mindfulness komen in dit artikel uitgebreid naar voren. Er zijn echter, naast de vele positieve reacties, ook negatieve reacties op de lessen....

Wél nuttig
Bekijk het artikel van vorige maand waarin docent Theo Niessen en studenten Pien Derks (18) en Lisa Vrijsen (17) hun mening geven over het vak mindfulness aan de hbo-v>>>

Loopmeditatie, letten op je ademhaling en op bewust zijn wat er met je lichaam gebeurt zijn enkele voorbeelden van oefeningen die in de lessen aan bod zijn gekomen. Studenten geven aan de oefeningen zweverig te vinden. Daarnaast zijn de oefeningen voor studenten niet direct te linken aan de praktijk. Dit vinden studenten niet altijd even prettig, zeker omdat de opleiding tot verpleegkundige ontzettend praktisch is opgebouwd. Bovendien zijn de lessen verplicht. Je hebt hierin dus geen keuze om de lessen wel of niet te volgen, waardoor sommige studenten het lastig vinden om motivatie op te brengen om naar de les te gaan. Wanneer een student het nut niet inziet van de les, wordt het lastig om op een goede inzet van de student te rekenen. Een oplossing voor deze tweedeling zou zijn om de lessen facultatief aan te bieden. Een groot voordeel hiervan is dat alleen de studenten die de lessen interessant en nuttig vinden, de lessen zullen volgen. Het nadeel van het facultatief aanbieden is dat veel studenten niet in aanraking zullen komen met deze vorm van meditatie en dus geen objectieve kijk op het nut van mindfulness kunnen ontwikkelen.

Discussie
Wat vind jij? Vind je mindfulness nuttig of herken je je meer in het verhaal van Jelle? Open een discussie op Nursing Connect>>>

Mindfulness draait om ontspannen. Past het hierdoor wel bij het beroep van de verpleegkundige? Aan de ene kant wel, aangezien het lichaam vraagt om een goede balans tussen inspannen en ontspannen. Aan de andere kant zou je de ontspanning ook op een andere manier kunnen ontwikkelen: door middel van bijvoorbeeld tai chi of door te sporten. Past een actievere vorm van ontspanning, waarbij ook het lichaam en niet alleen de geest getraind wordt, niet veel beter bij het verpleegkundig beroep? Aangezien ieder mens uniek is, is het lastig om een perfect aansluitend alternatief te vinden. Een facultatief aanbod van verschillende ontspanningstherapieën kan voor dit probleem een oplossing bieden. De student kiest zelf een cursus die het best bij hem of haar aansluit.

Persoonlijk ben ik van mening dat mindfulness nuttig kan zijn als je meer inzicht wilt krijgen over jezelf en over hoe je in het leven staat. Echter denk ik wel dat we kritisch moeten blijven over het nut van mindfulness binnen de opleiding verpleegkunde.

Jelle Reijngoudt is eerstejaarsstudent hbo-v aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.

Gerelateerde tags

6 reacties

  • B Bibliotheek

    beste lezers,

    er is al wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mindfulness wat bewijst dat het wel degelijk een positief effect heeft op je hersenen. Dus allerminst zweverig, maar juist heel erg met 2 benen op de grond en in het hier en nu! Het doel is niet ontspannen, maar je aandacht en concentratie trainen en daarnaast bewustwording, dit alles lijkt me zeer relevant voor het beroep van verpleegkundige. Bovendien kan het preventief werken om een burn-out te voorkomen.

  • B Hengeveld

    Op de HBO-V kan ik me heel wat nuttiger lessen en geldbesteding bedenken dan 'mindfulness', dat toch vooral lekker bekt, maar waar verder iedere stevige theorie achter ontbreekt. Als we graag willen dat verpleegkundigen theorie en praktijk op een evidence based manier bij elkaar brengen, is het eigenlijk een gotspe dat een opleiding dergelijks aanbiedt (tenzij er natuurlijk een module bijhoort getiteld; wat is het werkelijke bewijs dat minfulness zin heeft? Maar dat zou de pret bederven). Maar goed, dat geldt bijv. ook voor de batterijen aan leerstijltesten die nog steeds onderdeel zijn van menig HBO-V.

  • no-profile-image

    T.M. Dekker

    Mijn voorkeur gaat naar mindlessness, ligt mij beter;)

  • Jelle Reijngoudt

    Dag Theo,

    Fijn om te horen dat er op dit moment (en in de komende jaren) onderzoek gedaan gaat worden naar eventuele aanpassingen. Echter blijf ik bij mijn hier boven genoemde argumentatie. De lessen blijven verplicht en dit is voor mij een heikel punt. Zoals ik al zei ben ik van mening dat mindfulness nuttig kan zijn in het leven, dat staat buiten kijf. De vraag is hier ook niet of het nuttig is in het leven, maar of het nuttig is binnen de HBO-V opleiding. Het blijkt nu dat het vak draait om 'aandacht' en niet om ontspanning. Dit heb ik anders ervaren, en ik denk ook dat dit best een kwalijke zaak is dat ik dit zo heb opgevat. Of dat aan mij ligt of aan de lesmethode, laat ik daarbij in het midden. Ik ben van mening dat persoonsgerichte zorg zeker aandacht behoeft binnen ons onderwijs, maar ik twijfel helaas wel nog steeds aan het nut van mindfulness hierin.

    Met vriendelijke groet,

    Jelle Reijngoudt

  • Theo Niessen

    Beste Jelle (deel 1),
    Dank je voor je blog waarin je verslag doet van je ervaringen en persoonlijke mening rondom de training mindfulness die je gevolgd hebt bij Fontys Verpleegkunde in Eindhoven.
    Een reactie op een eerder verschenen stukje in Nursing. Dat is mooi! Er zíjn namelijk ook andere geluiden. Graag wil ik reageren op jouw blog om zo de dialoog binnen en buiten Fontys Verpleegkunde levend te houden.

    Je houdt een pleidooi voor een aanpak die de keuze laat of studenten mindfulness willen volgen. Je zegt dat mindfulness ‘persoonsgebonden´ is en dat het je daarom ‘moet liggen’. We hebben ervoor gekozen deze training op te nemen in het kern curriculum. Op deze wijze bekennen we als opleiding kleur. Dat doen we met een reden! We zijn namelijk van mening dat het trainen van je aandacht (en dat is zeker níet ontspanning zoals jij aangeeft, daar hebben we dus een steek laten vallen) voor ieder kan gelden én als deelvaardigheid voor het bieden van persoonsgerichte zorg onmisbaar is (McCormack & McCance, 2010; McCormack, et al, 2013; Baart, 2004). Wanneer deze boodschap onvoldoende over komt, dan trekken we ons dát zeker aan.

  • Theo Niessen

    Beste Jelle (deel 2),
    Wat ik terug hoor van vrijwel alle studenten is dat zij mindfulness in eerste instantie ‘zweverig’ en ‘apart’ vinden. De oefeningen zijn nieuw en vreemd voor studenten en dan is koudwatervrees merkbaar. Deze vrees vertaalt zich naar mijn idee in de woorden “het past niet bij mij”. Veel studenten denken hier aan het einde van de training anders over. Dit punt verwijst mogelijk niet alleen naar koudwatervrees. Als student heb je je voorkeuren, ook wat betreft de mindfulness-oefeningen die de revue passeren. Zou meer variatie in de oefeningen een mogelijke tegemoetkoming zijn om toe te komen aan het ‘persoonsgebonden’ karakter van mindfulness? Wij denken van wel. Deze aanpassing voeren we op dit moment door. De komende jaren zullen we met onderzoek volgen of en zo ja hoe mindfulness onze studenten in de opleiding toerust om meer persoonsgerichte zorg te kunnen bieden.

    Jelle, we nodigen je graag uit om onze mindfulness lessen die wellicht nog in latere jaren volgen bij te wonen om zo voor jezelf na te gaan of deze aanpassingen hout snijden.
    Vriendelijke groet,
    Theo Niessen
    Projectleider Persoonsgerichte Zorg - HBO-V (waarvan de training mindfulness onderdeel is)


Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden