Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Gastblog: 'Kwaliteitsregister of kwantiteitsregister?'

Het kwáliteitsregister is eigenlijk een kwántiteitsregister vindt opleidingsadviseur Lianne Overbeek. Want 1 uur scholing = 1 punt en met 184 punten in 5 jaar ben je een bewezen professionele verpleegkundige. Toch?
Gastblog: 'Kwaliteitsregister of kwantiteitsregister?'

Als opleider vraag ik mij af of het kwaliteitsregister niet zijn oorspronkelijke doel voorbij schiet. Want hoe zit het met 'leren in de praktijk', 'learning on-the-job' en 'ervaringsleren'? In vakbladen lees ik dat je 80% leert van ervaren en zelf doen. Nog geen 20% van lezen of luisteren. Laat ik een aantal voorbeelden geven, waarmee ik wil illustreren dat er elke dag geleerd wordt in de verpleegkundige praktijk, hoewel dat niet altijd zichtbaar is.

Op maandagochtend helpt een 21-jarige pas-gediplomeerde verpleegkundige een doodzieke bejaarde man met een wasbeurt op bed. Achter het bedgordijn luistert zij aandachtig mee met de ervaren 50-plus-collega, die een bed verder een gesprek aanknoopt met een 30-jarige jongeman, die bang is voor zijn eerste chemokuur. Zelf worstelt de jonge verpleegkundige met het geven van psychosociale begeleiding. Hoe begin je en wat moet je zeggen als mensen zo ziek zijn? 0 punten voor het kwaliteitsregister.

Een oncologieverpleegkundige in opleiding brengt dinsdagmiddag in de groepsbespreking een casus in, die een behoorlijke impact heeft op haar. Zij en haar teamleden waren intensief betrokken bij een situatie waarin palliatieve sedatie plaatsvond. Zij kijkt terug op de afgelopen week, bespreekt wat er goed ging, wat het met haar deed. Maar ook wat er beter kon en hoe zij het gebeuren een plek kan geven, waardoor ze weer verder kan in dit soms emotionele vak. 0 punten voor het kwaliteitsregister.

Op woensdag vindt tijdens de lunch in de koffiekamer een klinische les plaats over oncologische wonden. Tien minuten nadat de wondverpleegkundige van start is gegaan met haar les, komen er nog twee collega's binnen, na vijf minuten alweer weggeroepen voor een bel. Een kwartier later, aan het eind van de les hoor ik diezelfde verpleegkundigen vragen of dit een geaccrediteerde les is. 1 punt voor het kwaliteitsregister.

Op donderdag heeft de voor de oncologiedagen ingelote collega een avonddienst, zijn eerste dienst na het congres. Vlak voor de overdracht vragen de andere collega's hem hoe het was. Hij zegt "leuk, heel inspirerend, veel bekenden gezien". Na een hectische dienst is hij echter die inspirerende workshop 'motiverende gespreksvoering' en de lezing 'personalized medicine' alweer vergeten. 7 punten voor het kwaliteitsregister.

Het kwaliteitsregister geeft alleen punten voor het formele leren. Het leren op de werkplek wordt niet gewaardeerd en gestimuleerd. Waarvan word je nu echt een kwalitatief betere verpleegkundige? Van die klinische les, waar je niet met je hoofd bij was, en dat gezellige congres, samen goed voor 8 punten in je portfolio? Of van die casusbespreking en het leren van een ervaren collega? Hoeveel punten is dát waard?
Lianne Overbeek is opleidingsadviseur Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam. Deze blog verscheen eerder op de website van V&VN Oncologie.

6 reacties

  • ajm nobel

    Mijn collega is beroepshalve een keer bij een voorlichting van de V&VN geweest en kreeg na afloop punten omdat ze aanwezig is geweest. Om die reden punten te krijgen is al vreemd, maar het wordt nog vreemder omdat ze geen eens verpleegkundige is.
    Voor e-learningprogramma's zijn ook geen accreditatiepunten te krijgen, wel ODA's (Overige Deskundigheidsbevorderende Activiteiten).

  • B van der Putten

    Er was altijd een duidelijk verschil tussen bevoegd en bekwaam. Bevoegd ben je door je diploma en bekwaam bepaal jezelf. Door de bekwaamheid te gaan regelen door middel van scholing, bekwaamheidsverklaringen en verplichte herregistratie gaat het nadenken over eigen bekwaamheid naar de achtergrond. Ik kan me herkennen in de voorbeelden van Lianne en zie het als meerwaarde dat verpleegkundigen in opleiding en gediplomeerden tot een besef komen dat ze (en ik ook) tijdens hun werk aan het leren zijn en daarmee hun bekwaamheid vergroten. Vanuit die ervaring besluiten (in samenspraak met collegae en leidinggevende) om scholing te volgen heeft nu en meerwaarde. Ik kan niet zien hoe verplichte deskundigheidsbevordering hier een bijdrage aan geeft, sterker nog het dringt het gezonde verstand terug.

  • a cremers

    NU'91 is het eens met de schrijvers die zeggen dat het aantal punten niets zegt over je beroepskwaliteit. Dat is een van de redenen waarom NU'91 aanraadt om als individuele verpleegkundige zelf je vorderingen bij te houden met behulp van een digitale portfolio. Gratis te downloaden via www.nu91.nl. Elke individuele beroepsbeoefenaar is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit die gegeven wordt. In het portfolio kan je wel aangeven dat je bijvoorbeeld extra aandacht hebt voor psycho-sociale begeleiding. Door middel van reflectie met collega's, intervisie, achtergrond literatuur zoeken op internet. Geen punten voor het kwaliteitsregister, wel super belangrijk voor jouw individuele ontwikkeling als reflectieve professionele beroepsbeoefenaar. Anja Cremers, beleidsmedewerker NU'91.

  • piet janssen

    Ik heb geen register, ga zelden naar symposia en toch meet ik mij met gemak met collega's. Ik heb collega's met een boekwerk aan registers en gaan alle symposia af en volgen tig casusbesprekingen maar weten niet hoe een bed werkt ...
    En dat op een grote IC/HC ...

  • B Hengeveld

    Het is toch vrij ironisch dat nu net dat onderdeel dat in het kwal. reg. wel kan worden opgenomen (casuïstiekbespreking) wordt aangehaald als iets dat belangrijk is, maar niet kan worden geregistreerd. Hoe goed kent men het register? Er kan tevens worden aangetekend dat het leren op de werkplek zoals beschreven relatief 'standaard' is. ('ervaring', zie ook de ideeën van Benner) en dat het impliciet onderdeel is van de voorwaarden van geregistreerd kunnen blijven in het BIG register. (hoewel dat wel erg weinig uren vergt) Tevens vind ik het vrij karikaturaal (in acht nemend dat het om een column gaat) om te denken dat het aan één persoon is om verandering aan te brengen in de zorgvisie op een afdeling. De wetenschap van Knowledge Translation is niet voor niets een zich sterk ontwikkelend terrein! Het is echter bekend dat het bijhouden van literatuur, bezoek van congressen etc. niet bepaald hoog op het verlanglijstje van verpleegkundigen staat... Wat heet...

  • V&VN Redactie

    Vanuit V&VN willen wij graag reageren. Publiciteit over het Kwaliteitsregister V&V is wat ons betreft altijd welkom. Immers om een deskundige professional te zijn is effectieve deskundigheidsbevordering een must. Het Kwaliteitsregister is hierbij een hulpmiddel en vooral geen doel op zich. Het doel is nl dat je een deskundige verpleegkundige blijft, door niet alleen te werken (ervaring) maar juist ook door je bij te laten scholen en up-to-date te blijven in je beroep als verpleegkundige. In haar blog vraagt Lianne zich af of het register niet zijn oorspronkelijke doel voorbij schiet door het aantal te behalen punten zo te benadrukken. Het is jammer dat dit beeld geschetst wordt, want dat is nu juist niet de bedoeling van het Kwaliteitsregister V&V. Niet het behalen van het punt is het doel, maar er voor zorgen dat je je vak zo optimaal mogelijk bijhoudt.
    Lianne geeft aan dat je het meest leert van ervaren en het zelf doen. En ze vraagt zich af of hier binnen het register voldoende aandacht voor is. Ja, die aandacht is er zeker,want naast de geaccrediteerde scholingen is in het Kwaliteitsregister veel ruimte voor ervaringsleren,training on the job, enz. Via de Overige Deskundigheidsbevorderende Activiteiten kun je deze vorm van leren opnemen in je portfolio. En nog sterker is het hier met je leidinggevende afspraken over te maken. Het Kwaliteitsregister geeft dus niet alleen punten voor het formele leren, maar ook voor het leren op de werkplek.Samen is dit veel punten waard!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden