Als het jou als student nét even wat minder goed afgaat tijdens de opleiding heeft dat vaak te maken met kritiek van werkbegeleiders op je houding. Maar wat bedoelen ze daar nu eigenlijk mee? Vivian van Leeuwen* legt het uit.
Hoe meet je je houding of ook wel attitude, wat is het eigenlijk, en hoe verbeter je dit? Laten we eens beginnen met het begrip ‘attitude’.
Definitie van attitude
Psychologen hebben allerlei verschillende definities van het begrip attitude. Belangrijk is dat je weet dat attitude behalve het gedrag dat je laat zien, ook de opvattingen zijn die erachter liggen: waarden en normen, gevoelens, ideeën. Best logisch eigenlijk. Als je door ervaring of door wat je van huis uit hebt meegekregen van mening hebt ‘geleerd’ dat oude mensen meestal zeurkousen zijn, dan schemert dat vaak door in je gedrag. Je bent bijvoorbeeld veel ongeduldiger met ouderen. Medestudenten die hebben geleerd dat je ouderen met respect behandelt, gedragen zich niet zo.
Gevoel en gedachten
De meeste mensen zijn zich niet bewust van de samenhang van gedrag met gevoel /gedachten. Wel is het zo dat we onszelf vooral bewust zijn van onze opvattingen en intenties, terwijl de ander vooral het gedrag ziet. En dat komt dus niet altijd met elkaar overeen.
Oneerlijke kritiek
Zo kan het dus gebeuren dat je als student kritiek krijgt op je gedrag, terwijl je dat helemaal niet herkent. In dat geval komt je gedrag misschien niet overeen met je ideeën en gevoelens. Je denkt er zelf heel anders over! In het voorbeeld van een oudere cliënt kan het zijn dat je ongeduldig gedraagt, omdat je je gestrest voelt door de hoge werkdruk. In dat geval vind je kritiek van je werkbegeleider over hoe je oudere mensen benadert oneerlijk: je hebt juist een zwak voor deze doelgroep en (over het algemeen) je vindt zelf juist dat je heel geduldig met ze omgaat.
Omgaan met faalangst
Een beetje faalangst hebben we allemaal nodig om te kunnen presteren. Een gezonde dosis leidt ertoe dat je extra je best doet en een goed resultaat behaalt. Maar wanneer is faalangst niet meer gezond? Vivian legt het uit in haar blog >>>
Leerproces
Zo kan het ook gaan met je houding als student in je leerproces. De afdeling vindt dat je te weinig initiatief neemt en te afwachtend bent. Ze hebben geen idee wat je nou eigenlijk wilt leren op de afdeling en spreken jou daar op aan. In dit geval kan het best zijn dat er een overeenkomst is tussen je gedrag en je gevoelens en gedachten. Je denkt misschien dat je gediplomeerde collega’s studenten het liefst hard ziet werken, of dat je niet aardig gevonden wordt als je steeds van alles vraagt, of ze stoort met waar ze mee bezig zijn.
Omgaan met kritiek
Probeer als je kritiek krijgt op je houding te kijken vanuit dit ‘attitude’ perspectief. Kijk eerlijk naar je meningen, gevoelens, waarden die achter de kritiek op jouw houding schuil gaan. Misschien kun je je werkbegeleider,of degene die je kritiek geeft daarna (gedeeltelijk) gelijk geven, en tegelijkertijd uitleggen waar het vandaan komt. Hoe denk je erover en wat zijn je intenties? Als je dit uit elkaar kunt houden ben je al een heel eind!
Vivian van Leeuwen is verpleegkundige in zowel de algemene, als de psychiatrische gezondheidszorg en daarnaast praktijkbegeleider. Ze heeft een eigen website voor studenten die een opleiding in de zorg doen: www.leerlingenindezorg.nl. Voor Nursing schrijft ze af en toe een gastblog voor stagiaires, óf hun gediplomeerde begeleiders.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account