Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Jos: 'Administratie, ik word er simpel van'

De administratie rond het Zorgplan loopt volgens Jos flink uit de klauwen. En wie leest het allemaal nog?! Juist...
Blog Jos: 'Administratie, ik word er simpel van'
Foto: ANP Foto / Roos Koole

We mogen er 10 uur per week aan besteden, aan de administratie binnen ons team. En we administreren wat af: elke cliënt een zorgplan, elk zorgplan een zorgarrangement en elke wijziging in de zorg heeft weer gevolgen voor het zorgplan, en dus voor het zorgarrangement.

Ze weten ons goed bezig te houden, die zorgverzekeraars. Alle beslissingen verantwoord, en alles moet worden opgeschreven. Een voorbeeld: wij doen de dubbele medicatiecontrole via de Medicatie Controle App. Daar kun je een vergoeding voor declareren maar dan moet het wel in het zorgplan worden vermeld.

Een zorgarrangement is de verantwoording van de tijd die je besteedt bij een cliënt. Dat kun je ruim omschrijven zoals in het voorbeeld van een cliënt die gesedeerd wordt. Maar ook dan kunnen er onverwachte problemen de kop op steken. Je komt dan over de tijd van je zorgarrangement heen en dan moet je dus dat arrangement weer gaan aanpassen.

Als we dat allemaal precies volgens de regels van de zorgverzekeraars doen, dan ben je bijna een fulltime kracht kwijt voor die papierwinkel. En wordt de zorg daar beter van? NEE!

Sterker nog: je zou er zelfs bijna huiverig van worden om het ingezette beleid aan te passen omdat je weet wat voor gevolgen dat kan hebben voor je administratie.

Ook wijkverpleegkundige Nicole Gardenier heeft kritiek op de nieuwe manier van werken >>>

En wie leest dat uitgebreide zorgplan eigenlijk? Nou, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen: ik hou me zeker niet bezig met de standaard verhalen in dat zorgplan. Ja, het is wel goed te weten dat iemand een belonefobie heeft, en dat je daar dan op een aparte manier mee om moet gaan. Maar ik heb in mijn geheugen geprent wat precies de afspraken zijn rond het beleid van palliatieve sedatie. Dar heb ik geen zorgplan voor nodig.

Ik was van de week op een kaderledendag van mijn vakbond, en daar stelde ik de vraag: wie leest nou zo'n standaard zorgplan nog? Het antwoord was nauwelijks verrassend: bijna niemand.

Dan mag ik me toch serieus afvragen voor wie we dat zorgplan dan schrijven: voor betere zorg of voor de zorgverzekeraar? Ik vrees het laatste.

Ik ben erg benieuwd hoe anderen met de overdadige papierwinkel omgaan!

Praat mee met Jos over het bijhouden van het Zorgplan op Nursing Connect, dat kan hier >>>

Foto

  • fraude in de thuiszorg
    Foto: ANP XTRA

Gerelateerde tags

9 reacties

  • Josine Hellenthal

    Een papieren tijger is het inderdaad aan het worden, met name omdat het in onze organisatie nog ontbreekt aan een goed digitaal systeem..Alles gaat dus nog geprint en wel in de zorgdossiers, wijzigingen zijn hierdoor omslachtig en tijdrovend. Mijn wens: een goed systeem waarmee de onderbouwing van de zorg (lees zorgplan) gehandhaafd blijft, maar wat in een korte tijd, liefst bij de client thuis te realiseren valt..met gelijk een mooie link naar het arrangement en de administratie. Ik ben bang dat ik nog even geduld moet hebben....

  • Corrie Hartog - Beukeboom

    Beste Jos en anderen,

    Mijn moeder krijgt 2x per dag thuiszorg en heeft dus een zorgdossier en als dochter lees ik dit zorgdossier regelmatig. Ik kan dan mijn bevindingen vergelijken met de bevindingen van de verzorgenden van mijn moeder. Ik mag er zelfs eventuele opmerkingen in schrijven, met toestemming van mijn moeder en van de thuiszorg. Dus voor naaste familie is het zorgdossier een goed middel maar ik kan begrijpen dat er veel tijd in gaat zitten om alles te beschrijven.

  • S Geurtsen


    Beste J Kaldenhoven, ook bij ons is de mens in beeld, natuurlijk. Ik bedoelde dan ook dat je soms meer tijd kwijt bent aan al die administratie er omheen dan aan de client zelf.   

  • A Torn Broers

    Ik 'stam'nog uit de tijd waarin de bewonersrapportage gewoon in 1 map zat , er was een status een ADL/verpleegkaart en een medicijnkaart, dat was het zo'n beetje. En het rare is dat werkte prima! overzichtelijk en duidelijk en er waren weinig incidenten. En nu ...geeft een zorgplan en al die overbodige formulieren verbetering van de daadwerkelijke zorg aan de client? Ik ben niet overtuigd.

  • Jos Kaldenhoven

    Beset S Geurtsen, ik krijg de mens achter het zorgplan nog wel in beeld hoor, maar het is juist het tijdrovende aan de administratie dat sterk frustreert....

  • S Geurtsen

    Het gaat steeds verder de administratie.
    We schrijven inderdaad een zorgplan, eerst conform de 4 domeinen, nu weer volgens de patronen van Gordon.
    Aangezien die te uitgebreid worden heeft de organsisatie er weer iets nieuws bijbedacht zodat je niet te veel tijd met lezen kwijt bent..
    Het werkplan. Daarin staan de high lihgts van het zorgplan op 1 A4tje.
    Waar gaan we in vredesnaam heen.
    Waar is de mens gebleven in het geheel....

  • S Gosink

    Jammer genoeg blijft de administratie een tijdrofend geheel. Daarom heeft Medilex de studiedag '<a href='http://www.medilex.nl/congressen/administratievelasten/congres'>De papier tijger</a>' ontwikkeld om aan de hand van inspirerende voorbeelden te laten zien hoe administratieve lasten in de langdurige zorg kunnen worden verlicht.

  • JJ Boers

    Zeker henkenbaar. Het zorgplan wordt nauwelijks nog gelezen. zelfs niet door invalkrachten. Het wordt wel steeds beter biijgehouden dat dan weer wel. En inderdaad voor wie dan? De cliënt?

  • Nicole Gardenier

    Goede blog Jos! En herkenbaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden