Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Theo: 'Even chillen'

Als je even wil chillen dan is dat geen probleem... Ook dat is mindfulness, legt docent Theo Niessen uit.
zen
Foto: Fotolia

'Een zucht van verlichting slaken', ' Van schrik de adem inhouden', 'Opgelucht ademhalen', 'Ademloos toekijken', ' Buiten adem zijn', 'De adem stokt in je keel', ' Op adem komen', 'Naar adem happen'... Onze taal zit vol veel gezegden en uitdrukkingen waarin de adem centraal staat. En dat is niet voor niets!

Want de ademhaling is een prima graadmeter om op te merken hoe het met je gaat. Op deze wijze kan jouw ademhaling een instrument worden om je boosheid, verdriet , irritatie, kortom je stemming vroeg te herkennen. Zie filmpje.

De zorgmedewerker in het filmpje benoemt wat de situatie met hem doet. De adem stokt in zijn keel. Terwijl hij de deurklink nog vast houdt, creëert hij een momentje om benoemen wat er gebeurd is en wat dat men hem doet. Dat hoeft niet lang te duren. Na dit momentje van benoemen zou het goed zijn je aandacht nog even te brengen naar de beweging van de ademhaling. Om gewoon kort te voelen hoe je buik omhoog komt bij een inademing en weer omlaag gaat bij een uitademhaling. Dwaalt je aandacht af in het proces - no worries - breng deze dan vriendelijk terug. Door te letten op de uitademhaling wordt het parasympatisch zenuwstelsel gestimuleerd waardoor je wellicht iets meer tot rust komt.

Meer balans
Zoek je meer balans in je werk en je leven? Bezoek het congres Zorgprofessional in balans. Theo Niessen is de dagvoorzitter. Lees meer>>

Door op deze manier even op adem te komen leer je een aantal mindfulness deelvaardigheden:
1.  Iedere keer als je op je adem let, train je je concentratie.
2.  Iedere keer wanneer je merkt dat je aandacht hiervan afdwaalt is een mindfulness moment (je merkt op dat het gebeurt terwijl het gebeurt).
3.  Wanneer mogelijk breng je je aandacht weer terug naar de adem. Focus met name op de uitademhaling. 
4.  Iedere keer wanneer je adem afdwaalt is ook een moment om zelf-compassie te oefenen. Zie mijn eerdere blog over aardig zijn voor jezelf.
5.  Iedere keer wanneer je opmerkt waarnaar je aandacht afdwaalt, neemt je zelfkennis iets toe. Je krijgt hopelijk meer zicht op wat je bezighoudt.

Dus als je even wil chillen is dat geen probleem! Neem af en toe een momentje om op adem te komen.

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden