Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Gastblog: ‘De toegevoegde waarde van een verpleegkundige in het verpleeghuis’

Japke is hbo-verpleegkundige in een verpleeghuis. In haar gastblog vertelt ze waarom ze wel degelijk van toegevoegde waarde kan zijn. ‘Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde.’
japke.jpg
Japke maakt deel uit van het verpleegkundig team in haar verpleeghuis.

Sinds een paar dagen buitelt iedereen weer over elkaar heen om zijn mening te geven over het nut van de verpleegkundige in het verpleeghuis. Waar de een het als dé oplossing ziet, vindt de ander het maar flauwekul. En al snel worden er dingen gezegd waardoor mensen zich gekwetst of gepasseerd voelen.
Zelf werk ik met veel plezier als hbo-verpleegkundige in het verpleeghuis. Anderhalf jaar geleden besloot ons management dat er een verpleegkundig team moest komen. Met een aantal collega-verpleegkundigen zijn we dat vorm gaan geven.

Onderzoek van de Maastrichtse universiteit wijst uit dat meer personeel niet per se beter is en dat het vooral gaat om de mix van competenties. Lees verder>>

Gedragsproblematiek

Ook in ons verpleeghuis neemt de zorgzwaarte zichtbaar toe. Er is heftige gedragsproblematiek op de pyschogeriatrie-afdeling. En dan is het heel fijn dat er altijd een verpleegkundige aanwezig is waar de verzorgenden op terug kunnen vallen. Want hoe doe je dat anders, als twee dementerende bewoners elkaar in de haren vliegen en je hebt ook nog acht andere bewoners die naar bed geholpen moeten worden? De verpleegkundige kan assisteren in crisissituaties, maar ook na afloop hiervan helpen om hierop te reflecteren. Was er een aanleiding voor het gedrag? Heeft een van de bewoners een ziekte onder de leden die het gedrag kan verklaren? Moet er medicatie aangepast worden? Een MDO organiseren met de psycholoog erbij voor een plan van aanpak? Allemaal zaken die een verzorgende niet even tijdens haar dienst erbij op kan pakken. Hierdoor kan de avond erna weer de boel uit de hand lopen en is iedereen ongelukkig met de situatie.

Hulp

Een ander voorbeeld is een bewoonster die valt ten gevolge van een tia. Ik hoor haar om hulp roepen op de gang. De verzorgende is er ook snel bij en samen helpen we haar in bed. De verzorgende stelt me op de hoogte van de voorgeschiedenis van mevrouw en haar medicijngebruik. Maar dan moet ze weer verder: er wachten nog twaalf mensen op hun medicijnen. We overleggen dat ik bij mevrouw blijf. Ze is verward en kan niet alleen zijn. Ik schakel de arts in en samen beoordelen we wat er aan de hand zou kunnen zijn. Daarna maak ik de papieren in orde voor het ziekenhuis waar ze naar toe moet voor een foto en ik stel de inmiddels gearriveerde dochter op de hoogte. Mooi dat de verzorgende kan doorgaan met haar werk en deze mevrouw toch de zorg krijgt die ze nodig heeft. Na afloop spreek ik de verzorgende nog even en bedanken we elkaar voor de goede samenwerking.

Klinische lessen

Dit zijn voorbeelden van onverwachtse situaties. Maar we hebben ook andere taken. We geven klinische lessen over allerlei onderwerpen op aanvraag van de afdeling. We helpen met het opstellen van wondplannen en zorgleefplannen. We hebben een kort lijntje met de verpleeghuisarts waardoor allerlei vragen niet lang op de plank blijven liggen, maar snel afgehandeld kunnen worden. We denken mee als er nieuw beleid gemaakt moet worden, bijvoorbeeld in de medicatieveiligheid.
En zo zijn er nog veel meer dingen die we op kunnen gaan pakken. We zijn nog volop in ontwikkeling. Gelukkig krijgen we veel ruimte om ons beroep verder te ontwikkelen.  Natuurlijk maken we ook fouten en hebben we onze onhandige momenten. Een nieuw team ontwikkelen kost nu eenmaal tijd. Maar wat ik van groot belang vind, is dat ik nooit de verzorgenden en helpenden het gevoel wil geven dat ik beter zou zijn dan zij. We hebben ieder onze kwaliteiten. Ik heb heel veel bewondering en respect voor al het werk dat door hen verzet wordt. Daar voel ik me soms maar een sukkel bij. Gelukkig heb ik dan weer andere kwaliteiten die in mijn beroep als verpleegkundige beter uit de verf komen. Andersom hoop ik ook van harte dat helpenden en verzorgenden ons niet zien als mensen die wel heel makkelijk hun geld verdienen omdat ze ons soms ‘alleen maar’ achter de computer zien zitten. Laten we toch alsjeblieft proberen om gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en niet elkaar af te branden of te kwetsen.

Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde en laten we daarvoor vechten: de allerbeste zorg voor de oudsten en zwaksten onder ons. 

Japke Jansen

Gerelateerde tags

11 reacties

  • Hildegard Tummers

    Mooi om te lezen dat de ouderenzorg er ook steeds meer van doordrongen wordt dat een hoger opgeleide verpleegkundige meerwaarde heeft. Wat ik jammer vind is de weerstand die andere functieniveaus hebben t.a.v de hbo-v'er en ik ben ervan overtuigd dat de hbo-v'er in de ouderenzorg goed geintroduceerd moet worden om het te laten slagen. Zelf ben ik gekomen van niveau 3, 4 en nu hbo-v gediplomeerd. Ik kan niet zeggen dat ik alleen maar theoretisch goed ben. In mijn werk merk ik echt die versterkende meerwaarde die ik heb als hbo-v'er zonder afbreuk te doen op de ander, maar we kijken wel anders naar zorg. Het is niet gezegd dat andere niveaus minder nodig of minder waard zijn. Hbo-v'ers in de ouderenzorg zijn net als Vig-ers hard nodig in de ouderenzorg. Ik werk bij 1 van de slecht presterende verpleeghuizen en o.a. 1 reden dat ze het minder doen is toch het gebrek aan hoger opgeleide verpleegkundigen binnen de organisatie, daar ben ik van overtuigd. Niet dat het aan de verzorgenden ligt, maar verpleegkundigen kijken anders naar beleid. Sterker nog: met meer variatie deskundigheidsgebieden kunnen niveau 3, 4 en 5 elkaar goed versterken voor een hogere kwaliteit van zorg.

  • Snoetje9

    Wauw dit roept zoveel discussie op mede omdat men zich bedreigt voelt door verschillende niveaus. Na jaren verzorgende te zijn nu door geschoold naar niveau 4 weet ik hoe de bedreiging aan kan voelen. Mede hierdoor vraag ik aan de verzorgende waarmee ik hulp kan bieden mede omdat je vaak zelf de situatie netjes wil afhandelen verpleegkundige of verzorgende. Communiceren dat is heel belangrijk!!!

  • bbl34

    Ben ook niveau 4 en vindt dit stuk behoorlijk aanmatigend....de HBO-ver die de crisis wel effe beslecht. Sorry hoor, maar dit kan een beetje niveau 3 of 4 ook doen. Heb je daar nou echt HBOV voor nodig?

  • Sylvie

    Ik ben een vpk niveau 4, ook ik maak toiletten schoon en ruim een keuken op, daar voel ik me niet te goed voor.
    Bij calamiteiten ga ik samen met een collega aan de slag, zij zijn niets minder dan ik en kunnen ook oplossingen bedenken en acties uitzetten. Wanneer ik in actie kom? Wanneer zij vastlopen op wat voor gebied dan ook. Wanneer er getriageerd moet worden tijdens een avond/nacht/weekenddienst op een andere afdeling. Wanneer er problemen zijn met familieleden.
    Inderdaad, zorgen doe je SAMEN! Op wat voor gebied dan ook!
    Waar ik tegenaan loop is dat HBO-V ers momenteel op een voetstuk geplaatst lijken te worden, helaas ervaar ik in de praktijk dat zij theoretisch goed onderbouwd zijn maar praktisch vaak minimaal ervaring hebben en graag vooral uitgebreide plannen schrijven die dan door de "minder opgeleide" uitgevoerd mogen worden....

  • Willie-nancy@home.nl

    Weet je, we moeten het echt samen rooien. Welke functie je ook hebt. Goede warme zorg geef je met elkaar.
    Daar hoort ook bij dat je samen bekijkt wie wat doet bij calamiteiten.
    Een hbo v kan ook een afwasmachine uitruimen in dienst van het samenwerken.
    Ben ik in ieder geval niet te mooi voor.

  • Jill

    Bovendien Japke,
    als ik jouw leidinggevende was -wat in theorie niet ondenkbaar zou zijn-, dan hadden wij op korte termijn een gesprekje over coaching en ondersteuning van een team verzorgenden. Daar heb je zo te lezen nogal wat sturing bij nodig...

    Ik wens je (oprecht!) veel succes toe bij dit leerproces.

    met vriendelijke groet,
    Jill

  • Jill

    Beste Japke,

    Op facebook verbaast collega Rhija Jansen zich over de vijandigheid van sommige reacties.
    Ik meen deze -veronderstelde!- vijandigheid te kunnen verklaren:

    Het kopje boven het door jou geschreven stuk, Japke, heet "de toegevoegde waarde van een verpleegkundige in het verpleeghuis".
    Er volgen een aantal alinea's waarop je deze toegevoegde waarde vanuit jouw visie toelicht. Het gaat volledig over wat jij allemaal toevoegt op de werkvloer (die overigens verder prima functioneert op -voor 't merendeel- collega,s die een mbo-opleiding verzorgende hebben genoten).

    Je beschrijft een casus waarin een bewoonster een TIA krijgt. De verzorgende kent deze bewoonster en haar familie waarschijnlijk beter dan jij, omdat de verzorgende mw.dagelijks begeleidt/verpleegd.
    Vraag aan jou, Japke: waarom nam jij de bewonersgroep niet over en liet je de bewoonster niet over aan de goede zorg van je collega-verzorgende? Waarom liet je de verzorgende de arts niet bellen en t benodigde papierwerk in orde maken en de familie opvangen?

    Daarop zou ik graag een goed onderbouwt argument willen horen.

    Verder wek je de indruk met je stukje, dat de ouderenzorg DUS beter af is met een HBO-Ver. Je stukje spreekt dit zelf al tegen...

    wordt vervolgd...

  • Jill

    Beste Japke,

    Weer een voorbeeld waarin verzorgenden worden weggezet als de dommere, mindere en vooral lagere collega...ik citeer: "terugvallen op de HBO-verpleegkundige", "reflecteren op een crisissituatie", "een MDO organiseren met een psycholoog en plan van aanpak", "korte lijnen met de verpleeghuisarts "...echt, meen je dit serieus? Wat doe jij als HBO-verpleegkundige nu precies anders (en vooral: BETER) dan je verzorgende collega ?? En wat is nu precies de reden van het superieure ondertoontje? Zo te horen ben jij degene die nog veel, heel veel moet leren...als je het in je hebt tenminste...wat een misplaatste arrogantie weer.

    Wat vertel je je verzorgende collega's als ze dit stukje van je lezen?
    Oh, even voor de duidelijkheid: ik werk zelf al 25 jaar in de psychogeriatrie en geronto-psychiatrie...met verzorgenden als superfijne , bekwame en vooral KUNDIGE collega's...

  • jjansen

    Henriette, ik roep in mijn blog juist op om te stoppen met elkaar te kwetsen door opmerkingen te maken die niet kloppen. Hoezo 'had je maar door moeten leren'? Verzorgende is een prachtig beroep waar je je niet voor hoeft te schamen en dat echt niet alleen bestaat uit simpel, zwaar en onaangenaam werk. Wij assisteren bij taken waar de verzorgende zelf niet uit komt. Ze belt ons niet voor niks. Maar we benadrukken ook steeds dat wij er niet op uit zijn om taken van hen over te nemen. Natuurlijk is dat soms zoeken en uitproberen wat nou de verantwoordelijkheid van wie is. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk na afloop te evalueren samen met de verzorgende. We zijn met elkaar een team en samen willen we het beste voor de bewoners.

  • Henriette

    Het komt er op neer dat de simpele zware onaangename werkzaamheden door de verzorgenden wordt gedaan en dat Japke de leukere afwisselender klusjes voor haar rekening neemt,vanzelfsprekend voor een beter salaris. Dat hebben de verzorgenden ook wel door en om smeulende onvrede in de kiem te smoren put Japke zich uit in haar waardering voor de verzorgenden. Japke wees nu eens eerlijk en zeg gewoon; "ja dan had je maar door moeten leren verzorgenden,dan zat je oook op mijn positie"".

  • Joost.

    Ik doe eigenlijk hetzelfde werk als ik het zo lees maar ik heb mbo-4. Ik heb niet het idee dat je hiervoor perce een hbo-ver moet zijn. Ik heb voldoende in huis om dat werk goed te kunnen doen en een goede gesprekspartner van de arts te zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden