Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Nicole:'Zo blijft onze teamboot drijven'

Veel thuiszorgorganisaties kampen met grote problemen. Nicole vertelt hoe zij en haar team het hoofd boven water houden.
Boot klein iStock_000045407696_XXXLarge.jpg
Foto: iStock

Het gaat niet zo lekker bij veel thuiszorgorganisaties. Ondertussen moeten wij niet alleen zorg verlenen maar ons ook zien aan te passen aan alle veranderingen, zoals de samenwerking met de gemeentes. Daarom een aantal regels die ik toepas om mezelf en het team staande te houden. We maken van dit stuk hout gewoon weer een zeilboot.  

  1. Zorg voor een teamspirit: deze regel spreekt volgens mij voor zich. Het is belangrijk om als team een eenheid te zijn of te worden. Spreek gevoelens uit, wees er voor elkaar. Een aantal weken geleden zijn wij gestart met echt te luisteren naar elkaar, om gevoelens uit te spreken. Resultaat: we zijn meer een team geworden. Als een collega kwaad is en even wil uitrazen, prima, lekker laten gaan maar trap daarna op de rem. Alleen met positiviteit kun je je team overeind houden.  
  2. Lach met elkaar: ik kan nogal aanwezig zijn met mijn humor en ga soms zelfs op de tafels dansen. Maar het werkt, het maakt collega's aan het lachen. En als we lachen dan komen we de dag wel weer door. Hoeveel diensten er soms ook open staan, het lost altijd wel weer op.  
  3. Stop je woede niet weg: dat betekent niet dat je daarvoor iemand uit moet schelden maar zeg wel waar het opstaat. Bijvoorbeeld: ik denk mee en luister maar als het ten koste gaat van de kwaliteit van de zorg of het team dan heb je aan mij geen goede tegenpartij. Blijf professioneel en vooral zakelijk. Benoem de feiten. Als ik alleen ben dan ga ik soms wel even los. Niemand die het ziet en ik ben het mooi kwijt.  
  4. Laat niks merken aan de cliënt: natuurlijk zijn de cliënten niet gek. Ook zij lezen het nieuws. Wat ik nu vaak terug hoor: we merken niks aan jullie als zorgmedewerkers. En dat is precies zoals het hoort en waar ik trots op ben. De cliënt staat centraal.  
  5. Eet/snoep en maak het even gezellig: ik ben nogal een snoeper, daar sta ik binnen het team om bekend. Als we een tegenslag hebben of een paar lastige dagen dan ren ik naar de bakker of de supermarkt en haal wat lekkers. Dan kort samen met elkaar een bakje koffie en die heerlijke cake of chocolade erbij (gelukshormonen) en je dag of in ieder geval moment, is weer goed. 
  6. Pak je rol als (niveau 5) wijkverpleegkundige. Ik wil hier niet beweren dat wijkverpleegkundigen heilig zijn, we zijn allemaal goed in ons werk. Maar  ik verwacht van mezelf, als wijkverpleegkundige, het team draaiende te kunnen houden. Als niveau 5 vind ik dat je de kwaliteiten en competenties in huis moet hebben om wel op te kunnen treden. Ook tijdens een crisis dus, al is het met vallen en opstaan. Pak je rol.  

Ik wens iedereen heel veel succes in deze moeilijke tijden. Laten we ons werk blijven doen en trots zijn op wat we aanpakken. De zorg zal altijd blijven bestaan dus ook hier komen we wel uit. 

De roerige tijden in de thuiszorg zijn onderwerp van een debat tijdens Nursings Grote Thuiszorgdag, op 13 december in Eindhoven. Discussieer mee >>>

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden