Hoe is het om bij de eerste lichting studenten te horen die worden opgeleid volgens het nieuwe beroepsprofiel? Eerstejaars student hbo-v Jantine Post doet verslag.
Afgelopen september (studiejaar 2016-2017) ben ik begonnen met de opleiding hbo-verpleegkunde. Tegelijkertijd ging er een nieuw opleidingsprofiel van start met de naam BN2020. Dat betekent dat ik in 2020 hoop af te studeren als BN2020’er. Maar wat merk ik er als student van dat er een nieuw opleidingsprofiel is? En op welke manier zie ik de inhoud van de BN2020 terug in het curriculum?
De afgelopen jaren waren de docenten hard bezig met het opstellen van het nieuwe curriculum. En nog steeds zijn ze bezig om de komende leerjaren vorm te geven. Toch zijn er altijd wel kleine kinderziektes. Daarom wordt ons regelmatig om feedback gevraagd. Door middel van werkcolleges over bijvoorbeeld de PDCA-cyclus, mogen wij feedback geven over het curriculum. De PDCA-cyclus is een cirkel die uit vier stappen bestaat: plan, do, check en act. Door de PDCA-cyclus te gebruiken, kun je specifieke doelen opstellen die behaald moeten worden. De feedback die wij geven, wordt doorgegeven aan mensen die er mee aan de slag gaan. Zo gaven wij als feedback dat we het prettig zouden vinden als colleges live opgenomen worden, zodat we ze nog eens kunnen terugkijken.
Ook hbo-v doen? Tot 15 januari 2017 kunnen nieuwe studenten zich aanmelden voor studies verpleegkunde met een numerus fixus. Meer info staat hier >>>
Maar we merken aan meer dingen dat er een nieuw curriculum van start gegaan is. Zo lopen er soms nog wat dingen door elkaar. De lesstof van verschillende vakken sluit bijvoorbeeld niet altijd op elkaar aan. Dan heb je bijvoorbeeld een leerdoel opgesteld aan de hand van de casus over hoe je met verschillende emoties van patiënten om moet gaan, terwijl het dan bij SRV (Sociaal Relationele Vaardigheden) gaat over ‘observeren en waarnemen’. Wij als studenten snapten de link niet tussen omgaan met emoties en ‘observeren en waarnemen’. Het zou ons logischer lijken als we bijvoorbeeld bij SRV die les zouden besteden aan hoe je met verschillende emoties van patiënten om moet gaan.
Daarnaast merken we dat er inhoudelijk dingen veranderd zijn. Het accent wordt gelegd op generalistische beroepsuitoefening. Doordat de zorg complexer wordt, moet je als verpleegkundige breder opgeleid worden. Zo moeten we bijvoorbeeld uitzoeken hoe het werkt met de richtlijnen van het Norovirus in het ziekenhuis, maar ook voor in de thuiszorg en in verpleeghuizen.
Wat we van BN2020 terug zien in het curriculum zijn vooral de zeven CanMedsrollen. Tijdens de eerste blokken leren we die rollen kennen, maar ook al toepassen. Zo leren we de begrippen die bij de verschillende CanMedsrollen horen, zoals professionele relatie en persoonsgerichte communicatie. Ook tijdens onze eerste stage komen alle rollen al aan bod. Zo moeten we bijvoorbeeld gezondheidsvoorlichting geven, wat hoort bij de rollen zorgverlener, gezondheidsbevorderaar en communicator.
Ondanks dat het nieuwe curriculum wat kleine kinderziektes bevat en het allemaal ‘nieuw’ is, ben ik wel blij dat ik aan het nieuwe opleidingsprofiel mag deelnemen. Mede dankzij de feedback die wij als studenten mogen geven, wordt het curriculum verbeterd. En straks in 2020 hoop ik af te studeren als BN2020’er!
In haar vorige blog verbaasde Jantine zich als kersverse student over de verschillen tussen de hbo-v en de havo. Die blog staat hier >>>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account