Het is makkelijk gezegd, individuele continentiezorg op maat bieden, maar hoe doe je dat in de praktijk? Karin de Haan van TENA® sprak met een aantal collega’s die dat voor elkaar kregen.
Deze blog is geschreven door een samenwerkingspartner van Nursing en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Zorg op maat betekent: kijken naar wat het beste past bij een individuele bewoner. Vaak moeten daarvoor jarenlange vaste patronen doorbroken worden. Leekerweide in Wognum is een zorginstelling voor mensen met een beperking. De verpleegkundigen en verzorgenden daar kregen dankzij 72-uurs metingen met TENA® Identifi goed inzicht in de mictiepatronen van de bewoners. Zo konden zij op individueel niveau aanpassingen doen om de kwaliteit van zorg écht te verbeteren. Ik sprak met een aantal medewerkers van deze instelling.
‘Soms zijn er cliënten, die wat je ook probeert, toch vaak lekkages hebben. Het hele team doet haar uiterste best, verschonen tot wel 6 keer per dag, maar de cliënt is toch regelmatig nat.’ Dat was voor Lineke Beenker (clusterhoofd wonen, dagbesteding en ambulante zorg bij Leekerweide) de aanleiding om TENA® Identifi in te zetten.
Masja Egger, verpleegkundige & hoofd contactpersoon incontinentiezorg bij Leekerweide vervolgt: ‘De ouders van een cliënt waren kritisch: waarom had hun dochter toch zo veel lekkages? Deze vraag wilden wij natuurlijk graag kunnen beantwoorden. Dankzij TENA® Identifi hebben we het objectief inzichtelijk kunnen maken. Door 72 uur het mictiepatroon met TENA® Identifi vast te leggen, is duidelijk geworden, welke producten wanneer verschoond moeten worden. Daarna hebben we ook bij een aantal andere bewoners TENA® Identifi ingezet.’
Medewerkers trekken zelf de conclusies, het wordt niet door het management opgelegd!
Masja: ‘In instellingen als de onze kennen de verzorgenden hun cliënten over het algemeen al jaren, het was mooi om te zien dat dankzij de objectieve metingen zelfs deze collega’s tot nieuwe inzichten kwamen. De mictiepatronen waren bijvoorbeeld anders dan gedacht. Of er werd veel minder geplast dan gedacht, en bleek de lekkage te worden veroorzaakt door de wijze waarop het product was aangelegd. De grote winst was dat de verzorgenden zelf conclusies trokken, en in overleg met elkaar de verschoningsmomenten aanpasten. Daardoor werden zorgroutines doorbroken zonder weerstand. Natuurlijk hebben we de medewerkers ook ondersteund met aanlegtechniek trainingen en training ‘on-the-job’. Karin van TENA® heeft daar een belangrijke rol in vervuld.’
Het draait bij ons om de kwaliteit van leven van de individuele cliënt
Lineke is erg trots op haar medewerkers: ‘Omdat we zowel de persoonlijk begeleiders, medewerkers dagbesteding en de nachtdienst erbij betrokken, ontstond er ook een betere samenwerking op het gebied van continentiezorg en dát komt de kwaliteit van leven van de cliënten ten goede. Iedereen draagt zo zijn of haar steentje bij aan de optimale continentiezorg op maat. Collega’s weten ook van elkaar waarom en wanneer men verschoont. Zo wordt er bijvoorbeeld niet meer onnodig tijdens de nacht verschoond met als resultaat betere nachtrust voor cliënten.’
Kostenbesparingen
Masja sluit af: ‘Hoewel verbetering van kwaliteit van zorg voor ons de doelstelling was, zijn er zeker ook kostenbesparingen gerealiseerd, die gaan we nog op een rij zetten!’
Wil jij net als Leekerweide de kwaliteit van zorg met TENA Identifi verhogen? Bel voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak 030 – 698 48 25, of kijk op www.TENA.nl/professionals
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account