Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Spiegelmethode verbetert bejegening

Met de spiegelmethode is het Zaans Medisch Centrum in Zaandam uitgeroepen tot meest klantvriendelijke ziekenhuis van alle Sneller beter-ziekenhuizen. Het ziekenhuis gebruikt de methode om patiëntgerichter te werken.

 
 
Spiegel voorhouden
De spiegelmethode houdt zorgverleners letterlijk een spiegel voor. In een kringgesprek onder leiding van een getrainde gespreksleider vertellen patiënten, of bij kinderen de ouders, over hun ziekenhuiservaringen. De zorgprofessionals zijn alleen aanwezig als toehoorders.
 
Aandacht
Annemiek Poiesz, ook voorzitter van de werkgroep patiëntenparticipatie, vertelt dat tijdens een spiegelgesprek op de kinderafdeling onder andere bleek dat ouders en verpleegkundigen verschillend denken over het geven van persoonlijke aandacht. ‘De verpleegkundigen dachten dan dat zij ouders van een ziek kindje veel aandacht gaven. In de vorm van vragen of het flesje was leeggedronken, hoe de ontlasting was, enzovoort. Maar ouders wilden aandacht in de vorm van een vraag over hoe het met hén was, of hoe het thuis ging.’
 
Impact
De impact van het bijwonen van een spiegelgesprek is groot, is de ervaring van Poiesz. ‘Deze directe gesprekken raken verpleegkundigen veel meer dan de uitslag van en schriftelijke patiënttevredenheidsenquête.’ De uitkomsten hebben al geleid tot verbeterpunten, zoals het verplicht stellen van een naambadge voor personeel op de kinderafdeling, dat geen uniform draagt en dus niet direct herkenbaar is als zorgverlener.
 
Neonatologie
Het Zaans Medisch Centrum gebruikt de ‘spiegelmethode’ ook op de diabetispoli en de afdelingen cardiologie, nierdialyse en binnenkort voor de neonatologie.
 


Redactie Nursing – Christie Klaucke

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden