De angst voor borstkanker neemt aanmerkelijk toe tijdens de Borstkankermaand, elk jaar in oktober. Vooral jonge vrouwen maken zich na deze campagne ernstige zorgen.
Dat blijkt uit onderzoek van KWF Kankerbestrijding naar de kennis over borstkanker voor en na de Borstkankermaand van vorig jaar. De kennis over de risico’s en de incidentie waren toegenomen, maar ook de angst onder vrouwen bleek gestegen.
Aandacht van media
Vóór de campagne was 31% van de 18 t/m 49 jarige vrouwen bang zelf met borstkanker te worden geconfronteerd, na de campagne is dat toegenomen tot 41%. De aandacht voor borstkanker in de media is een belangrijke reden voor de angst. Andere redenen zijn de hoge incidentie van borstkanker en het meemaken van de ziekte in de eigen omgeving.
Dilemma
KWF Kankerbestrijding spreekt van een dilemma: de campagne is bedoeld om het bewustzijn te vergroten, maar veroorzaakt kennelijk veel angst. De organisatie wil met betrokkenen in debat gaan op 1 november aanstaande in De Balie in Amsterdam.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account