Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundige mag patiënt vaker bellen

Patiënten waarderen een telefoontje van de verpleegkundige na ontslag uit het ziekenhuis. Bij een volgende opname zouden ze dat graag opnieuw willen.
Verpleegkundige mag patiënt vaker bellen


Dat blijkt uit promotieonderzoek van verplegingswetenschapper Patriek Mistiaen.

Een telefonische follow-up bleek problemen na het ontslag niet te voorkomen of verminderen. Maar volgens Mistiaen zijn er wel aanwijzingen dat patiënten minder problemen ervaren wanneer de verpleegkundige al voor ontslag met een interventie begint, zoals het geven van leefinstructies.

Aanwijzingen
Volgens de verplegingswetenschapper kun je bij opname al zien welke patiënten na ontslag problemen zullen krijgen. ‘Daar zijn aanwijzingen voor zoals: hoeveel medicijnen gebruikt een patiënt, hoeveel medische diagnoses heeft hij, hoe oud is hij, wat kan hij zelf nog doen thuis?’

Problemen
Veel patiënten ervaren in de eerste weken na ontslag uit het ziekenhuis nog een diversiteit aan problemen. Moeite met algemene dagelijkse levensactiviteiten, kennistekorten, vermoeidheid, pijn, angst en ongerustheid.

Follow-up
In een telefonische follow-up vraagt een verpleegkundige of andere zorgverlener na het ontslag hoe het met de patiënt gaat. Of deze nog vragen heeft. En welke problemen of klachten de patiënt tegenkomt.
 

Redactie Nursing

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden