Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Fouten melden geen aantasting patiëntenrecht'

Het nieuwe systeem van veilig melden van incidenten in zorginstellingen leidt niet tot aantasting van patiëntenrechten. Dit stellen de KNMG en de NPCF in een reactie op de uitzending van EenVandaag van zaterdag jl.
'Fouten melden geen aantasting patiëntenrecht'

Melden van fouten kan juist bijdragen aan een grotere openheid over medische missers richting patiënten en hun naasten, zo menen beide organisaties.
 
Scheiding
Volgens de KNMG en de NPCF zijn systemen om incidenten te melden iets heel anders dan procedures tegen hulpverleners die fouten hebben gemaakt. Er is juist een scheiding tussen deze twee aangebracht om meer incidenten gemeld te krijgen, iets waar iedereen bij gebaat is, aldus de organisaties.
 
Waarborgen
Het melden van incidenten - en hiervan leren - is de basis van het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hulpverleners dienen vanaf 2008 alle fouten te melden. Hierbij gaat het er niet om of de hulpverlener wel of niet verantwoord heeft gehandeld. Daarvoor bestaan andere procedures die de rechten van de patiënt wel degelijk waarborgen, aldus KNMG en NPCF.
 
Openheid
Voor een patiënt die te maken krijgt met een medische fout zijn er verschillende klachtmogelijkheden. Dit zijn stappen die mensen overigens niet graag zetten. Ervaring leert dat mensen zich vaak beter geholpen voelen als naar hen wordt geluisterd, excuses worden gemaakt en maatregelen worden getroffen om fouten in de toekomst te voorkomen. Daarvoor is openheid nodig. Het is juist die openheid waaraan het jarenlang heeft ontbroken, zo stellen KNMG en NCPF. Zij hopen dan ook dat meer openheid over incidenten ook leidt tot een grotere openheid richting de patiënt en familie.
 

 
 

Redactie Nursing

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden