Noodlijdende thuiszorgorganisaties zetten hulpbehoevende ouderen onder druk om hun vertrouwde thuiszorghulp zelf in dienst te nemen. Dat zadelt ouderen op met een verantwoordelijkheid die ze niet aankunnen.
Dat zegt de Landelijke Organisatie Cliëntenraden. ‘Door de grote verantwoordelijkheid, kunnen ze in financiële problemen raken.’ Veel thuiszorgorganisaties hebben het moeilijk nu ze geen klanten – en dus geld – meer via de gemeente krijgen.
Pgb
Gemeenten zijn sinds 1 januari verantwoordelijk voor huishoudelijke hulp. Met een truc, via een persoonsgebonden budget (pgb), proberen de verliezers hun klanten te behouden. Met een pgb krijgt iemand een ‘zak’ geld, in plaats van zorg in natura. Deze klant kiest zelf zijn zorgverlener en wordt zo werkgever. De noodlijdende organisaties hopen dat de klant graag de eigen vertrouwde thuiszorghulp houdt en zo indirect voor hun bureau kiest. Een klant die geen pgb wil, moet 1 januari 2008 overstappen naar een door de gemeente gekozen organisatie.
Ronselen
Werknemers van de organisaties hebben moeite met de ‘pgb-truc’. Zij hebben het gevoel ouderen te moeten ‘ronselen’ om hun baan te kunnen behouden. In de sector dreigen tienduizenden ontslagen. De Landelijke Organisatie Cliëntenraden vreest dat ouderen de administratie niet aankunnen, vooral omdat ze aan het eind van het jaar moeten verantwoorden waar het geld aan is uitgegeven. ‘Wie daar niet uitkomt, betaalt uiteindelijk alles zelf of moet een dure kracht inhuren voor de administratie.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account