Minister Klink ziet geen reden om de aanrijdtijd van ambulances te verlagen van 8 naar 15 minuten. Hij baseert zich daarbij op de uitkomsten van een onderzoek dat hij uit liet voeren naar de relatie tussen responstijd en gezondheidswinst binnen de ambulancezorg.
Volgens het onderzoek is niet bewezen dat door verlaging van de normtijd de
gezondheidswinst toeneemt. Ook blijkt uit het onderzoek dat de aanrijdtijd
slechts een van de factoren is die bepalend zijn voor het in leven blijven van
een patiënt. De beroepsvereniging
ambulancezorg V&VN kan zich, met
wat kleine nuances, vinden in het standpunt van de minister. Woordvoerder
Monique Roedoe: ‘Een belangrijk punt is dat de minister het heeft over 15
minuten aanrijdtijd vanaf het moment van vertrek van de ambulance. In de
praktijk hanteren we die norm al, sterker nog, de wij hebben een aanrijdtijd van
13 minuten omdat de professionals zelf de aanrijdtijd berekenen vanaf de
kloktijd dat de melding binnenkomt. De twee minuten telefoontijd trekken wij af
van de 15 minuten aanrijdtijd. Dat maakt het verschil met 8 minuten al weer wat
kleiner.’
De onderzoekers bekeken ook de invloed van de
aanrijdtijd op de overlevingskans van mensen met een acute hartstilstand. In dit
geval kan wél wetenschappelijk worden vastgesteld dat de aanrijdtijd van
levensbelang is. Behandeling binnen 6 minuten levert dan een goede kans op
overleving. De minister zegt dat het echter uit oogpunt van kwaliteit en
betaalbaarheid niet wenselijk is om die reden de aanrijdtijd te verlagen. Hij
geeft liever de voorkeur aan andere mogelijkheden die bijdragen aan snelle
hulpverlening, zoals ‘first responders’ als brandweer en politie of huisarts en
burgerhulpverlening. Roedoe: ‘De V&VN vindt dat je die beroepsgroepen niet
kunt vergelijken met de ambulancedienst. We streven er altijd naar om tijdwinst
te boeken en de mogelijkheden te benutten die er zijn, zoals de rapid
responders, de ambulanceverpleegkundige die in bepaalde gevallen al voor de
ambulance uit gaat.’
V&VN vindt het
positief dat er nu gedegen onderzoek is gedaan naar de effecten van de
aanrijdtijd omdat er vroeger veel werd besloten op basis van aannames. Het
rapport betekent aandacht voor de sector en de kwaliteit van de zorg. ‘Met dit
onderzoek zijn we als professionals serieus genomen’, aldus Roedoe. Het rapport
vormt een basis voor verder overleg tussen werkgevers, beroepsgroepen en de
minister. De beroepsvereniging sluit niet uit dat er in de toekomst wellicht
weer een nieuwe innovatie komt die tijdwinst oplevert.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account