Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Hulpverlener moet meer grenzen stellen

Zorgverleners moeten patiënten meer aanspreken op onverantwoord gedrag en zo nodig grenzen stellen.
Hulpverlener moet meer grenzen stellen

Dat stelt de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in het signalement ‘Goed patiëntschap’, dat deze week is gepubliceerd.
 
Goed patiëntschap
Volgens de RVZ betekent ‘goed patiëntschap’ dat patiënten geen onredelijke eisen stellen aan hun zorgverleners, zich niet agressief gedragen en op tijd op afspraken verschijnen. Ook moeten zij zich verzekeren tegen ziektekosten en de premie op tijd betalen. Ten slotte mag worden verwacht dat zij de zorgverlener zo goed mogelijk informeren, meedenken en meebeslissen over de behandeling, instructie en adviezen opvolgen en leefregels in acht nemen.
 
Agressieve patiënten
Inmiddels is al van alles bedacht om dit gedrag te stimuleren, zoals gele en rode kaarten voor agressieve patiënten en invoering van het no-show-tarief bij het niet verschijnen op een afspraak. Maar de mogelijkheden om het meewerken aan de behandeling te bevorderen zijn beperkt, schrijft de raad, terwijl juist hier in termen van gezondheid en doelmatigheid ‘de meeste winst is te behalen’.
 
Sancties
De RVZ wijst financiële sancties in de zorgverzekering af. Beter is het gedragsverandering te bevorderen door financiële prikkels in de vorm van accijnzen op ongezonde producten als alcohol, sigaretten en fastfood.
 
 
Lees ook:

Redactie Nursing

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden