Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Klachtenfunctionaris voor iedere instelling

Iedere zorginstelling moet een klachtenfunctionaris krijgen, die ook echt onafhankelijk is van de directie. De functionaris helpt patiënten bij het formuleren van een klacht en moet bemiddelen om tot een oplossing te komen.
 
Klachtenfunctionaris voor iedere instelling

Dit vindt minister Ab Klink van Volksgezondheid. Hij sprak gisteren zijn voornemens uit bij de lancering van een nieuwe geschillencommissie voor de zorg.

 
Onafhankelijk
De minister wil dat klachtencommissies in de toekomst echt onafhankelijk worden. Nu hebben leden van die commissies in de praktijk nog banden met de directie van een instelling, bijvoorbeeld bij verpleeghuizen. Ontevreden patiënten vinden daarom dat hun klachten niet serieus worden genomen. Klink wil dat zorginstellingen goed leren luisteren naar de klachten van cliënten en gaan zorgen dat ze goed en snel worden verholpen. Zo kan veel ergernis worden voorkomen.
 
Geschillencommissie
Als de klacht van een patiënt niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, kan die naar de geschillencommissie stappen. De geschillencommissie voor de zorg was tot nu toe alleen bedoeld voor ziekenhuizen. Nu kunnen ook cliënten van verpleeghuizen, thuiszorg, psychiatrische inrichtingen en tehuizen voor gehandicaptenzorg er terecht.
 
Verplichten
Klink laat onderzoeken of hij alle zorginstellingen kan verplichten om zich aan te sluiten bij de geschillencommissie. De koepelorganisaties van ziekenhuizen, artsen, verpleeg- en thuiszorginstellingen, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg hebben zich al aan de commissie verbonden, net als de Consumentenbond.
 
Door: Redactie Nursing
 
Lees ook:


 

Redactie Nursing.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden