Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Ziekenhuizen niet patiëntgericht

Er valt veel te verbeteren aan de klantvriendelijkheid van ziekenhuizen. Dat concludeert de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) uit de 2400 antwoorden op een meldactie.
 

Wachten
Veel patiënten moeten lang wachten in het ziekenhuis. Vooral in poliklinieken vinden mensen dat een probleem. In een derde van de gevallen ging het om een wachttijd van langer dan een uur. Medewerkers informeren patiënten niet goed over wachttijden en bieden geen mogelijkheid op korte termijn een nieuwe afspraak te maken. De NPCF vindt dat ziekenhuizen hun afsprakensysteem zo moeten inrichten dat patiënten bij iedere balie afspraken kunnen maken voor diverse afdelingen.

 
Informatie
De informatievoorziening laat in de meeste ziekenhuizen te wensen over, concludeert de NPCF. Belangrijk knelpunt is het ontbreken van een vast aanspreekpunt. Ook gebrekkige afstemming tussen verschillende disciplines is een probleem. In de meeste ziekenhuizen wordt voldoende aandacht besteed aan afspraken voor na het ontslag, bijvoorbeeld over medicijnen en thuiszorg.
 
Aanbevelingen
Met de resultaten van de meldactie wil de NPCF patiëntgerichte ziekenhuiszorg bevorderen. Een lijst met aanbevelingen wordt aangeboden aan alle ziekenhuizen in Nederland en aan hun koepelorganisaties.
 
Door: Redactie Nursing
NPCF
 
 

Redactie Nursing.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden