Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Patiënten voelen zich beter behandeld door verpleegkundigen

Patiënten die in ziekenhuizen worden opgenomen, voelen zich ten opzichte van twee jaar geleden beter behandeld door verpleegkundigen. Ze hebben het gevoel dat verpleegkundigen deskundiger zijn en meer tijd voor hen uittrekken.

Dat blijkt uit een imagometing van onderzoeksbureau Synovate in opdracht van de NVZ vereniging van ziekenhuizen. Ook het algehele imago van Nederlandse ziekenhuizen is verbeterd. Publiek en patiënten geven de ziekenhuizen in 2008 het cijfer 7,1. In 2006 was dit nog een 6,9.
 
Persoonlijke aandacht
Synovate noemt de stijging van 6,9 naar 7,1 significant. Imagometingen laten namelijk zelden schommelingen zien. De stijging van de waardering is vooral terug te vinden in aspecten die publiek en patiënten van groot belang vinden, zoals kwaliteit van zorg en bejegening. Ze zijn met name meer tevreden over de persoonlijke aandacht in ziekenhuizen. Verpleegkundigen spelen daarin een belangrijke rol.
 
Bereikbaarheid
In het onderzoek werd ook de verpleegkundigen en ander ziekenhuispersoneel zelf gevraagd naar hun mening. Het draait daarbij om de vraag hoe zij denken dat publiek en patiënt over ziekenhuizen oordelen (verondersteld imago). Verpleegkundigen dachten dat hun bereikbaarheid lager was dan in 2006. Dit werd ook door de onderzoeksresultaten bevestigd. Een opvallende conclusie, aangezien opgenomen patiënten juist ook vonden dat verpleegkundigen meer tijd en aandacht aan hen besteden.
 
Campagne
Het imago-onderzoek is onderdeel van de imagocampagne ‘Het Ziekenhuis Zorgt’ van de Nederlandse ziekenhuizen. Met deze campagne willen de ziekenhuizen een meer realistisch beeld van zichzelf tonen. De tweede campagnegolf van 2008 start op 22 september.
 
Door: redactie Nursing, Aliëtte Jonkers
 
Lees ook:

Redactie Nursing.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden