Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Student verpleegkunde mist basiskennis'

Van alle studenten verpleegkunde die stage lopen in ziekenhuizen in de regio Arnhem en Nijmegen, voldoet er vrijwel geen aan de eisen van parate kennis.
'Student verpleegkunde mist basiskennis'

Dat is vandaag te lezen in De Gelderlander. De krant meldt dat de studenten tekortschieten te kort in basiskennis over de locatie van organen in het lichaam, de werking van het hart, bijwerkingen van medicijnen en het berekenen van doseringen voor medicatie.

Landelijk verschijnsel
Dit geldt voor zowel de studenten van het ROC als de Hogeschool Arnhem-Nijmegen die praktijkstages volgen in UMC St Radboud, Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Maartenskliniek en de ziekenhuizen Rijnstate, Zevenaar en Velp. Alette Samuels, hoofd onderwijsbeleid van de Radboud Zorgacademie, denkt dat de situatie elders in het land niet veel beter is. 'Het is een landelijk verschijnsel dat de opleidingen veel minder dan vroeger aansluiten op de praktijk', zo tekende De Gelderlander op uit de mond van Samuels. 

Toetsen
Het hiaat in kennis werd bevestigd door de toetsen die de ziekenhuizen in de regio gezamenlijk hebben opgezet en sinds een jaar bij stagiaires afnemen. De meeste studenten scoorden, onafhankelijk van het jaar waarin ze studeerden, een onvoldoende bij vragen over anatomie, pathologie, verpleegkundig rekenen, verpleegkundige vaardigheden, medicijnen en patiëntenonderzoeken.

ROC's
Volgens Samuels is een oorzaak de afstand tussen het onderwijs op school en het leren in de praktijk. Sinds twaalf jaar vindt het verplegingsonderwijs plaats onder verantwoordelijkheid van roc’s en hogescholen en niet meer van de zorginstellingen zelf. Vakken als anatomie en pathologie krijgen veel minder aandacht. 
De Gelderlander heeft ook Caroline van Mierlo, directeur van het instituut Verpleegkundestudies aan de HAN, om een reactie gevraagd. Zij meent dat het kennisniveau niet is afgenomen, maar dat de zorg complexer en specialistischer is geworden. 'Bovendien worden onze studenten breed opgeleid, ook voor thuiszorg en psychiatrie. Dat op onderdelen de basiskennis wegzakt, is dan logisch', aldus Van Mierlo.

Bekijk ook het filmpje van De Gelderlander over dit onderwerp

De Gelderlander
Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

11 reacties

  • no-profile-image

    Jopy

    17 jaar geleden ben ik gediplomeerd aan de MDGO-Verpleging(3-jarige voltijds mbo opleiding).4 stages ,waaronder ziekenhuis en psychiatrie en wijk , inzetbaar in 5 werkvelden .Destijds was dit de zwaarste mbo opleiding .Vele uren anatomie,pathologie ,fysiologie,scheikunde,natuurkunde,biologie en verpleegkundig rekenen(waarvoor je minimaal een 8 moest halen,en vele toetsen die voldoende behaald moesten worden .Wij kregen destijds nog les van artsen en verpleegkundigen .En deze lichting mdgo/vp-ers wordt niet Big-geregistreerd?!Waarom de huidige mbo-v ers met een kwalitatief minder zwaar eisen pakket en opleidingsnivo dan wel...onbegrijpelijk,oneerlijk en onredelijk!!Zo word er met ervaren mensen omgegaan in de zorg,gewoon gediskwalificeerd...Woedend maakt me dit!!

  • no-profile-image

    Daniela

    Hallo,
    ik moet deze cars toets aankomende september maken. Wat houd het er precies in en wat van vragen kan ik verwachten?
    bedankt Daniela

  • no-profile-image

    Wiesje

    Helemaal mee eens! Als praktijkopleider merk ik dat bijna dagelijks. Door onvoldoende kennis van anatomie en pathologie kunnen studenten vaak geen logische verbanden leggen, daardoor zien ze veel over het hoofd.
    Jammer, ik heb dit ook al eens aangekaart bij een opleidingsinstituut maar zij zeggen zich aan de exameneisen te houden. Wel erkennen zij het probleem;
    nl dat het denk en leerniveau van MBOV en VIG de laatste jaren lager is. Misschien heeft dit te maken met de toelatingseisen, steeds minder mensen kiezen voor de zorg, met als gevolg dat er een minder strenge selectie is.
    Er is nog een lange weg te gaan, maar door het orde te stellen is er een begin gemaakt. Ik doe mee!

  • no-profile-image

    Mandy

    Ik ben 3ejaars HBO-V student en loop nu mijn eerste stage in het ziekenhuis. Ook ik heb de zogenaamde CARS-toets gemaakt, en ja ook ik had de onvoldoende.
    Ik zou ook graag willen dat er op de opleiding meer aandacht zou worden besteed aan anatomie en fysiologie. Dit gebeurt nu puur via zelfstudie aan de hand van casussen.
    Ik zou graag echt les hebben in anatomie en fysiologie. Zo heb je meer uitleg en kan er dieper op zaken worden ingegaan. Dit zou, naar mijn idee, de basiskennis zeer ten goede komen!

  • no-profile-image

    Marleen

    Hoi,

    Ik loop op dit moment stage in een van de ziekenhuizen die genoemd worden. Ik loop mijn laatste stage (overigens de 5e van de beoogde 4) In ieder geval. Ik kan helaas niet anders zeggen dat dat het waar is. Op school word er aan basiskennis te weinig geleerd. Ik heb dit gemist en loop hier nu nog steeds tegenaan. Soms heb ik echt het gevoel van wat doe ik eigenlijk. Wetende dat wanneer ik dit kenbaar maak ik een golf van minachting, afkeer en kritiek over me heen krijg. Het heeft ook te maken met de kwaliteit van praktijkbegeleiding op de stageplaatsen. Het komt regelmatig ter sprake onder studenten, het is alleen voor ons al 5 jaar bekend, zolang ik de opleiding volg. Voor de praktijk lijkt het nu ineens eerste confrontatie met... Voor ons als studenten is het dagelijkse kost. Ik denk dat zoals de collega's die worden bestempeld als 'uit de oude doos' het dit keer wel bij het rechte eind hebben, vroeger was dit daadwerkelijk beter.
    Punt nu is alleen dat er vanuit de studenten zelf te weinig reactie komt. Dit ligt m.i. ten grondslag aan niet het hoofd uit te durven steken om het eigen lijf te redden. Mensen beginnen niet zomaar aan deze opleiding en hebben veelal veel affiniteit met de zorg. Je moet het alleen wel doen met wat er op school word aangeboden. Zelfstudie is niet de oplossing!!!!
    De kennistoetsen die worden genoemd zijn op eerste gezicht een wassen neus en er word niets meer mee gedaan. Eenmaal gemaakt, word er niet meer naar gekeken. Je weet van vrijwel alles het topje van de ijsberg, wat eronder zit is voor iedereen vaak gissen.. Ik hoop snel mijn diploma te ontvangen, ik weet alleen niet precies waar ik zelf toe in staat ben. Een afdeling waar ik ga werken weet dat ook niet meer.. Wanneer komt er reactie van de scholen, verbeterplannen, implementatieplannen. (dit kan ik wel, tot in den treure..)

  • no-profile-image

    Aline

    Dit is een onderwerp dat serieus opgepakt zou moeten worden en veel meer aandacht verdient! Ik ben het er helemaal mee eens dat we in de opleiding HBO-V (HAN)veel te weining kennis verwerven over anatomie, pathologie, medicijnen en patientenonderzoeken. Gewoon ouderwets kennis stampen en overhoren blijft de beste methode om dit te leren. Het vak verpleegkundige is ontzettend interessant en veelzijdig. Ik vind dat de opleiding HBO-V hier veel meer uit kan halen!

  • no-profile-image

    Jos Reulen

    Als oud- verpleegkundige heb ik het altijd raar gevonden dat de zorginstellingen weinig tot niets te zeggen hebben bij de opleidingen. Gelukkig heeft het ROCTilburg dit ingezien. Tegenwoordig maakt mag ik namens het ROCTilburg op maat gemaakte opleidingen aanbieden aan zorginstellingen in heel Nederland. Zorginstellingen mogen een opleiding mee opbouwen (zorginstellingen geven zelf aan wat zij er in willen hebben en wat niet)
    we komen dan terug bij de inservice opleidingen waar kennis en kunde van de zorginstlling centraal staat.
    zorginstellingen hebben dus een keus om een standaard (brede) opleiding te krijgen of een opmaat gemaakte (gespecialiceerde) opleiding. de keuze is aan de instellingen??
    Jos Reulen ROCTilburg

  • no-profile-image

    Anouk Veenstra

    Ik ben momenteel derdejaars Hbo-v duaal student. Het theoretische gedeelte omtrent anatomie en fysiologie is zeer beperkt binnen de opleiding Hbo-v.
    Tijdens de opleiding wordt wel veel aandacht geschonken aan andere deel aspecten binnen de zorg, welke ook niet onbelangrijk zijn.
    Wat mij als voltijd student heel erg frustreerde waren de lesuren, die waren er namelijk te weinig. We hebben dit destijds bespreekbaar gemaakt en aangegeven meer lesuren te willen hebben over de anatomie en fysiologie. Helaas was dit niet mogelijk door gebrek aan leraren die daar de tijd niet voor hadden. Buiten dat zijn vaak de leraren al jaren uit het vak en is hun kennis niet meer up to date. Het mooist zou zijn als de opleiding mensen aantrekt die werkzaam blijven binnen de zorg (maar bijv. minder uren gaan draaien) en de uren dat ze minder gaan werken aanvullen door het geven van lessen op scholen. De praktijk lessen bij ons werden gegeven daar iemand die zo’n contract had en die waren reuze interessant!!
    Maar laten we het niet alleen op de studie schuiven. Want als je immers maar enthousiast genoeg bent voor het vak kun je ook zelf veel kennis vergaren omtrent dit onderwerp.
    Maar ondanks dat ben ik het eens met Aline dat uit de opleiding HBO-V er veel meer uit te halen valt en dat er mijn inziens iets moet gaan veranderen om het beter te laten aansluiten met de praktijk.

  • no-profile-image

    Ellen

    Eindelijk krijgt men door dat voor een adequaat functioneren een goede kennis van medische terminologie en anatomie noodzakelijk is!Jammer dat er inmiddels veel mensen zijn opgeleid met naar nu blijkt toch eigenlijk een groot hiaat in hun kennis......

  • no-profile-image

    Merel

    hoi

    Ik ben het helemaal eens met mweimner...doe nu verpleegkunde ( duaal) maar anatomie en fysiologie...ik heb de boeken wel moeten bestellen maar we doen er helemaal niks mee ( zit op roc in apeldoorn) Nu zie je wel dat mensen die duaal doen er nog wat aan doen.
    Maar degene die van de vmbo afkomen hebben helemaal zoiets van wordt het niet getoetst dan doe ik het ook niet....
    Ik vindt dit zelf super slecht het zo gewoon weer getoetst moeten worden....of in iedergeval les in gegeven moeten worden....

    Protocolen maken, coaching, voorlihting, rumba, pes, verpleegplan, agressie, nederlands etc... wel maar gewone anatomie en fysiologie en liefst ook nog pathalogie nee dat krijgen we niet ....helaas

    Groetjes erel

  • no-profile-image

    mweimer

    Ik vind dit niet zo vreemd. Heb 1 jaar geleden de deeltijd HBOV afgesloten maar heb daar qua anatomie/fysiologie niks nieuws geleerd in vergelijking met de theoretische kennis opgedaan in de ZV van 25 jaar geleden. Als je als student vind dat je te weinig anatomische kennis hebt is het tegenwoordig aan de student zelf om dit bij te spijkeren. Getoetst wordt het niet. Weinig jongeren gaan iets leren wat niet getoetst wordt. De huidige net afgestudeerde weet alles over het werken met en maken van protocollen, geven van voorlichting en klinische lessen, collega's coachen, kwalitetsonderzoeken e.d. maar basiskennis is er niet of nauwelijks.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden