Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Verwachtingen van leerling te hoog’

Studenten verpleegkunde hebben onvoldoene parate kennis, stond gisteren in De Gelderlander. Volgens beroepsvereniging V&VN ligt het accent van de opleiding niet op kennis, en lopen studenten bovendien mee in de praktijk om te leren. 'Verpleegkundigen zijn geen alwetende zorgverleners en daar vraagt de patiënt ook niet om.’
‘Verwachtingen van leerling te hoog’

Gisteren werd bekend dat van alle studenten verpleegkunde (zowel MBO als HBO) in de regio Arnhem en Nijmegen, vrijwel geen één aan de eisen van parate kennis voldoet. Zij schieten tekort in basiskennis over de locatie van organen in het lichaam, de werking van het hart, bijwerkingen van medicijnen en het berekenen van doseringen voor medicatie. 

Aansluiten
Alette Samuels, hoofd onderwijsbeleid van de Radboud Zorgacademie, denkt dat de situatie elders in het land niet veel beter is. 'Het is een landelijk verschijnsel dat de opleidingen veel minder dan vroeger aansluiten op de praktijk.' 

Brede opleiding
‘Verpleegkundigen krijgen een brede opleiding in Nederland, ’ licht V&VN-woordvoerster Monique Roedoe toe. ‘Naast kennis leren ze ook zaken als klinisch redeneren, communicatievaardigheden, het raadplegen van naslagwerken en dergelijke. Het accent ligt dus niet alleen op kennis, het is een brede opleiding. Naast kennis moeten ze ook over andere capaciteiten beschikken.’

Leerperiode
Zijn de verwachtingen van de leerlingverpleegkundige dan gewoon te hoog?  Uit een onderzoekje van het studentenplatform van V&VN tijdens het Nursing Event 2008 kwam naar voren dat veel zorginstellingen de stagiair meetellen als een volwaardig teamlid en niet als iemand die komt om te leren. Roedoe: 'Wat zijn dan je verwachtingen dan van een stagiair? Het is tenslotte een leerperiode. Het blijft een beroep waarin je je continu moet bijscholen, dat zal altijd zo blijven.’


Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

26 reacties

  • no-profile-image

    irma

    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]christian louboutin[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]christian louboutin heels[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]christian louboutin shoes[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]christian louboutin sale[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]christian louboutin outlet[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]discount christian louboutin shoes[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]buy christian louboutin[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]discount christian louboutin[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]cheap christian louboutin[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]louboutin[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/]louboutin shoes[/url]

    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/christian-louboutin-boots-c-67.html/]christian louboutin boots[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/christian-louboutin-pumps-c-68.html/]Christian Louboutin Pumps[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/christian-louboutin-pumps-c-68.html/]christian louboutin declic[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/christian-louboutin-sandals-c-69.html/]Christian Louboutin Sandals [/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/christian-louboutin-wedges-c-70.html/]Christian Louboutin Wedges[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/christian-louboutin-bridal-c-71.html/]Christian Louboutin Bridal[/url]
    [url=http://www.christianlouboutin-mart.com/christian-louboutin-bridal-c-71.html/]Christian Louboutin wedding shoes[/url]

  • no-profile-image

    louboutin

    /]http://www.bootboots.com[/url]
    [url=http://www.bestlouisvuitton.com/]http://www.bestlouisvuitton.com[/url]
    [url=http://www.salelouboutin.com/]http://www.salelouboutin.com[/url]
    [url=http://www.buylouboutin.com/]http://www.buylouboutin.com[/url]
    [url=http://www.sale-mbt.com/]http://www.sale-mbt.com[/url]
    [url=http://www.discount-christianlouboutin.com/]http://www.discount-christianlouboutin.com[/url]
    [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-laurent-silver-patent-leather-p-1013.html]Yves Saint Laurent silver patent leather[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-purple-pumps-p-1056.html]Yves Saint Lauret purple pumps[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-black-leather-boots-p-1058.html]Yves Saint Lauret black leather boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-hollow-out-boots-black-p-1016.html]Yves Saint Lauret hollow out boots Black[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-short-boots-p-1022.html]Yves Saint Lauret Short Boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-tribute-doubleplatform-red-p-1019.html]Yves Saint Lauret Tribute Double-Platform red[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-light-gold-patent-leather-slingback-p-1020.html]Yves Saint light gold patent leather slingback[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/black-patent-leather-platform-pumps-with-white-heel-p-1001.html]black patent leather platform pumps with white heel[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-laurent-platform-pump-in-black-patent-p-1003.html]Yves Saint Laurent Platform Pump in Black Patent[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-laurent-platform-pump-blue-p-1005.html]Yves Saint Laurent Platform Pump Blue[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-laurent-cage-ankle-boots-white-p-1015.html]Yves Saint Laurent Cage ankle boots White[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-laurent-cage-ankle-boots-silver-p-1017.html]Yves Saint Laurent Cage ankle boots Silver[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-laurent-black-patent-ankle-boots-p-1078.html]Yves Saint Laurent black patent ankle boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-black-leather-tribute-midcalf-boots-p-1079.html]Yves Saint Lauret black leather tribute mid-calf boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-red-patent-boots-p-1080.html]Yves Saint Lauret red patent boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-blackpatent-boots-p-1081.html]Yves Saint Lauret blackpatent boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-claret-patent-boots-p-1082.html]Yves Saint Lauret claret patent boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/yves-saint-lauret-chestnut-patent-boots-p-1083.html]Yves Saint Lauret Chestnut patent boots[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/black-leather-flat-shoes-p-1075.html]Black Leather flat shoes[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/black-leather-flat-shoes-p-1073.html]black leather flat shoes[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-black-flat-shoes-p-1070.html]chanel black flat shoes[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-gold-flat-shoes-p-1072.html]chanel gold flat shoes[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-silver-flat-shoes-p-1071.html]chanel silver flat shoes[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-black-p-1161.html]Chanel Camellia Casual Slipper black[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-white-p-1162.html]Chanel Camellia Casual Slipper white[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-red-p-1163.html]Chanel Camellia Casual Slipper red[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-green-p-1164.html]Chanel Camellia Casual Slipper green[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-chocolate-p-1165.html]Chanel Camellia Casual Slipper chocolate[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-sandals-red-p-1166.html]Chanel Camellia Casual sandals red[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-sandals-yellow-p-1168.html]Chanel Camellia Casual sandals yellow[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-sandals-green-p-1169.html]Chanel Camellia Casual sandals green[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-white-p-1170.html]Chanel Camellia Casual Slipper white[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-yellow-p-1171.html]Chanel Camellia Casual Slipper yellow[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-sandals-chocolate-p-1172.html]Chanel Camellia Casual Sandals chocolate[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-camellia-casual-slipper-black-p-1173.html]Chanel Camellia Casual Slipper black[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-shoes-chanel-ballet-flatskhaki-p-1176.html]Chanel shoes Chanel ballet flats-khaki[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-shoes-chanel-ballet-flatswhite-p-1177.html]Chanel shoes Chanel ballet flats-white[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-shoes-chanel-ballet-flatsyellow-p-1178.html]Chanel shoes Chanel ballet flats-yellow[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-shoes-chanel-ballet-flatsorange-p-1179.html]Chanel shoes Chanel ballet flats-orange[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/chanel-shoes-chanel-ballet-flatspink-p-1180.html]Chanel shoes Chanel ballet flats-pink[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/gucci-2009-series-white-suede-mesh-women-sneakers-p-1181.html]Gucci 2009 Series White Suede Mesh Women Sneakers[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/gucci-2009-series-white-brown-mesh-women-sneakers-p-1182.html]Gucci 2009 Series White Brown Mesh Women Sneakers[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/gucci-2009-series-black-suede-mesh-women-sneakers-p-1185.html]Gucci 2009 Series Black Suede Mesh Women Sneakers[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/gucci-2009-series-gold-womens-sneakers-p-1186.html]Gucci 2009 Series Gold Women's Sneakers[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-sundance-grab-bag-chestnut-p-1154.html]UGG Sundance Grab Bag chestnut[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-sundance-grab-bag-chocalate-p-1155.html]UGG Sundance Grab Bag chocalate[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-shoulder-bag-chestnut-p-1156.html]UGG Shoulder Bag chestnut[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-sundance-grab-bag-black-p-1157.html]UGG Sundance Grab Bag black[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-shearling-leather-chestnut-p-1159.html]UGG Shearling Leather chestnut[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-baby-pink-p-1132.html]UGG Kids Erin Baby Pink[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-baby-purple-p-1143.html]UGG Kids Erin Baby Purple[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-black-p-1133.html]UGG Kids Erin Black[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-baby-chestnut-p-1134.html]UGG Kids Erin Baby Chestnut[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-baby-sand-p-1135.html]UGG Kids Erin Baby Sand[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-baby-grey-p-1136.html]UGG Kids Erin Baby Grey[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-baby-crochet-pink-p-1137.html]Ugg Kids Baby Crochet Pink[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-baby-crochet-blue-p-1139.html]Ugg Kids Baby Crochet Blue[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-baby-crochet-yellow-p-1140.html]Ugg Kids Baby Crochet Yellow[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-baby-crochet-gold-p-1141.html]Ugg Kids Baby Crochet Gold[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-baby-blue-p-1142.html]UGG Kids Erin Baby Blue[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-baby-gold-p-1145.html]UGG Kids Erin Baby Gold[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-infanttoddler-baby-grey-p-1146.html]UGG Kids Erin Baby Grey[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-baby-sand-blue-p-1147.html]UGG Kids Erin Baby Sand &Blue[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-kids-erin-baby-camouflage-p-1148.html]UGG Kids Erin Baby Camouflage[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-bailey-button-chestnut-p-1126.html]UGG Bailey Button Chestnut[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-bailey-button-black-p-1127.html]UGG Bailey Button Black[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-bailey-button-grey-p-1128.html]UGG Bailey Button Grey[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-bailey-button-sand-p-1129.html]UGG Bailey Button Sand[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-bailey-button-chocolate-p-1130.html]UGG Bailey Button Chocolate[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-classic-tall-metallic-pewter-p-1102.html]UGG Classic Tall Metallic Pewter[/url] [url=http://www.buylouboutin.com/ugg-classic-tall-metallic-gold-p-1103.html]UGG Classic Tall Metallic Gold[/url]

  • no-profile-image

    ghfg

  • no-profile-image

    Annabelle

    Ik ben het met zowel Aletta Samuels als Monique Roedoe eens. Het is inderdaad waar dat de opleiding minder op de praktijk aansluit dan vroeger het geval was. Ik vind het jammer dat wij tijdens het stage lopen eigenlijk vrij weinig tijd hebben om het echte praktijkwerk te leren omdat we constant bezig zijn met leerdoelen en andere theorie.
    Anderzijds geef ik toe dat het erg belangrijk is om ook goed geschoold te zijn op het vlak van communicatie en dergelijke.
    Ieder jaar van de opleiding bestaat uit 2 delen: een bepaalde periode stage (praktijk) en een periode school (theorie). Ik vind dit een goede samenstelling en ik dacht dat hiervan het idee was: tijdens het theorie deel leer je vaardigheden aan die je daarna in het deel praktijk uit kan gaan voeren. Dit is echter niet het geval. Ik loop nu een stage van 10 weken. 10 weken is een erg korte periode om je op je plek te voelen op een stageafdeling. Nu is het ook nog eens zo dat je tijdens die 10 weken voor ongeveer 80% van de tijd bezig bent met het behalen van je leerdoelen en overige theoretische opdrachten die je af moet hebben als je je stage wil behalen.
    Uit eigen ervaring ben ik te weten gekomen dat je tijdens een 10 weekse stage erg weinig praktijkervaring opdoet. Natuurlijk werk je wel iedere dag aan deze ervaring maar dat doe je grotendeels om je leerdoelen te behalen.
    Het idee van de verdeling van theorie en praktijk is in de werkelijkheid dus helemaal niet van toepassing.
    Tijdens het stagelopen moet ik vaak aan collega’s uitleggen dat ik bepaalde dingen moet doen om een leerdoel in een bepaalde rol te behalen. Op deze stage maar ook op mijn eerste stage kreeg ik vaak de reactie: “waarom moet je dat nu doen? Stage is toch juist voor de praktijk en de rest moet je toch gewoon in de tijd op school doen?”
    Ik ben het hier helemaal mee eens. Natuurlijk moet je ook kunnen reflecteren en het is inderdaad waar dat je het best leert reflecteren op praktijksituaties maar ik denk dan: hou het dan bij reflectie!
    Als je kijkt naar de punten waar de studenten op worden beoordeeld bij het behalen van de stage, zijn dit vooral punten die betrekking hebben op onderzoeken, leerdoelen, kwaliteitproblemen, reflecteren en beroepsbevordering. Het gaat nauwelijks over de praktijk!
    Ik heb wel eens tegen een collega gezegd: “Misschien kan ik beter de MBO opleiding gaan doen, daar gaat het tijdens het stage lopen ook echt over de praktijk en niet over alle theorie die daarbij komt kijken!”
    Als men een verdeling van theorie en praktijk maakt, is het wel zo handig om zich te houden aan de definitie van het woord: praktijk tijdens de stage en theorie als de student in de schoolbanken zit!

  • no-profile-image

    Lia van Zomeren

    Ik sluit mij bij Jos Reulen aan. Ook ik heb les gehad van zeer onbekwame docenten. 30 jaar geleden voor het laatst een patient verpleegd. Ze krijgen generaal pardon en zijn weer BIG geregistreerd. Ook heb ik les gehad van kookjuffrouwen, die waren docent huishoudkunde. Je leerde er helemaal niets. Ik heb op een ROC in Winschoten gezeten. Ik wist bijna niets toen ik van die opleiding afkwam. Een brief naar de inspectie gestuurd, je hoort er nooit meer wat van.
    Een schande vind ik het en ontzettend jammer dat er niets aan gedaan wordt. Er moeten docenten voor de klas die kennis van zaken hebben en veel praktijkervaring hebben en nog minimaal 1 dag werkzaam zijn in de praktijk. Dat zou het opleidingsnivo doen stijgen!!!

  • no-profile-image

    JW

    Jaja... De V&VN veegt ook het opleidingsstraatje schoon, theorie en praktijk zijn de laatste jaren volkomen uit elkaar gegroeid. De meeste van de 'zweverige' types op de opleidingen hebben al jaren niet meer op een afdeling gewerkt, hebben blijkbaar geen idee wat de behoeftes van de zorg zijn. Zelfs de NVZ is al een onderzoek naar gestart. De opleidingen zien zich niet meer als leverancier van goed opgeleid personeel maar als vormer van hoe de zorg theoretisch geschoold moet worden. Uit de praktijk blijkt dat de inserviceopleidingen niet zo slecht waren. Ook die geluiden komen steeds luider naar voren. Jammer dat V&VN zich achter de opleidingen schaart en niet kiest voor het werkveld waar de problemen zich manifesteren!

  • no-profile-image

    Nathalie

    Helaas is het artikel een pijnlijke plek aan het bloot leggen. Parate kennis kan veel beter! Leerlingen zijn daar zelf ook schuldig aan. Ze zijn goed in knippen en plakken van internet, maar zelf ook nog de boel goed door lezen is er niet altijd bij, laat staan de kennis opnemen. Hoe kun je zaken goed herkennen bij patiënten als je niet weet wat je moet zien?
    Docenten wilen best wel terug in de praktijk, maar krijgen daar te weinig gelegenheid toe. Af en toe een dagje stage lopen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Een combinatie met in de praktijk werken en op school les geven is heel erg moeilijk te realiseren. Afdelingen zitten niet te wachten op iemand die bv, maar 2 dagen in de week komt werken. Zo drijven docenten weg van de werkvloer en komen ze op het eiland van het ROC te zitten.
    Als de ziekenhuizen de opleiding weer binnen de poort halen en er weer een aparte begeleider met de leerling mee op werkt, zal het zeker stimulerend werken op kennis en vaardigheden. En gooi die vreselijke POPs en PAPs maar over boord. Allemaal gedoe om te verhullen dat je gewoon keihard moet leren en werken om het vak in je vingers te krijgen. Ik heb het allemaal gemaakt, maar het kost verschrikkelijk veel tijd en levert weinig op behalve slaaptekort.Het meest heb ik geleerd op de goeie oude inservice opleiding.

  • no-profile-image

    Jos

    Al jaren wordt er gediscussieerd over het fenomeen "theorie en praktijk beter af te stemmen". Kennelijk is e.e.a. het stadium van de discussie nog steeds niet gepasseerd. M.i. is er een gezamenlijke verantwoordelijkheid (praktijkveld en scholingsinstituut). Afstemmen dus, en wel op zo kort mogelijke termijn. Misschien moeten we weer terug naar de verschillende "inservice opleidingen". Dan hebben we opleiding (theorie) en praktijk in een hand en is de "hokjesgeest" - en daarmee mogelijk verschillende belangen - weg.

  • no-profile-image

    Jos Reulen

    Het artikel klop[t helemaal.
    Ik heb heb HBO-V gedaan. Er waren docenten bij die niets van de praktijk afwisten.
    Zelf heb ik het altijd heel raar gevonden dat zorginstellingen weinig tot niets te zeggen hebben. MAAR gelukkig zijn er andere mogelijkheden.
    Ik mag van het ROCTilburg, waar ik tegenwoordig werk, wel een op maat gemaakte traject aanbieden in heel Nederland. Er is heel veel mogelijk. Zorginstellingen mogen nadrukken leggen in de opleiding en ik zie dat ze kiezen voor inhoudelijke kennis van hun sector. Hierdoor prikkel je weer de mensen die ECHT willen leren en je krijgt als zorginstelling weer het gevoel dat het de opleiding is van de zorginstelling en niet van een ROC. Alle zorginstellingen kunnen en mogen een op maat gemaakte traject krijgen. over een aantal jaar is de inservice opleiding nieuwe stijl weer terug.
    Jos Reulen ROCTilburg

  • no-profile-image

    Amy

    Ik ben het absoluut eens met het artikel maar wat wordt er dan aan gedaan? Wie doet hier wat aan nu dit 'bekend' is geworden?

  • no-profile-image

    Anouk

    De vraag die rijst is: Voldoet de student niet bij aanvang van de stage's of niet wanneer de opleiding is voltooit?

    Wanneer het bij de aanvang van de stage is: daarom loopt de student nou eenmaal stage, en praktijkmensen en 'doeners' als de meeste vpk zijn, gaan ze in de praktijk alle losse schakels pas koppelen. Wanneer het gaat bij de start als gediplomeerd beroepsbeoefenaar (beginnend bestuurder), dan heeft de praktijk 4 maal een stage als 'voldaan; gehonoreerd.
    De praktijk kan dus op meerdere momenten de studenten beoordelen, en het zou ze sieren als ze dat op die momenten zouden doen,en studenten niet laten voortmodderen.

    Het is natuurllijk wel lastig, om als verpleegkundige studenten te moeten begeleiden, in een tijd waarin alleen hoog complexe zorg in het ziekenhuis ligt. Dat was in hun tijd wel anders, mensen bleven 10 dagen na een appendectomie liggen. Ja, dan kon je als student vanaf de 5e dag de zorg prima alleen aan, prima leerschool. Maar ja, die patienten zijn tegenwoordig niet meer in het ziekenhuis.

    Dan zullen we nog maar niet spreken ove 3e jaars studenten die 2e en 1e jaars moeten begeleiden (zo goed voor hun leerproces, maar ook o zo makkelijk voor de gediplomeerden die niet bij de tijd zijn gebleven en eigenlijk het stagewerkplan niet snappen) Dat kunnen de studenten echter nog niet, en blijft de zwakkere student dus in de opleiding. ook maar eens hand in eigen boezem praktijk!

  • no-profile-image

    Bianca

    Zelf heb ik na de MDGO-vp de HBO-V-verkort gedaan. Tijdens de HBO-V heb ik voor mijn gevoel weinig extra's geleerd. Dit kwam doordat naar mijn idee de MDGO-vp zo'n goede opleiding is geweest, veel duidelijke lessen over anatomie en verpleegkunde. Een goede basis dus.
    Tijdens lessen op de HBO-V was er wel iets meer diepgang maar wat er in de lessen verteld werd stond ook letterlijk in het boek. Verder waren er natuurlijk ook andere lessen dan op de MDGO zoals kritisch redeneren enz. In het laatste jaar heb ik een onderzoek gehouden over de stagebegeleiding op de stageplek en de begeleiding vanuit de opleiding. Daaruit kwam eigenlijk dat het grootste probleem is dat de docenten van de opleiding niet weten wat er in de praktijk gebeurt. Het zou zo moeten zijn dat docenten naast het geven van les ook een percentage in de zorg zouden werken (50-50% zou natuurlijk ideaal zijn). Zo is er een beter beeld van de docent op de praktijk en is er een directe verbinding met school en praktijk. De docenten kunnen dan beter een leerling begeleiden en opleiden naar het echte werk en hierdoor beter aansluiten op wat een verpleegkundige moet weten en kunnen.
    Zelf heb ik de vervolgopleiding tot kinderverpleegkundige onlangs behaald en tijdens die opleiding ging er een wereld voor mij open. Erg interessante lessen gegeven door artsen en verpleegkundigen uit de praktijk! Ik had nu het gevoel echt iets te leren! En in september ga ik verder met leren (alhoewel elke dag leer je wel weer wat!) dan ga ik de ic-neonatologie-opleiding doen! En daar heb ik nu al veel zin in!!

  • no-profile-image

    Bianca

    Zelf heb ik na de MDGO-vp de HBO-V-verkort gedaan. Tijdens de HBO-V heb ik voor mijn gevoel weinig extra's geleerd. Dit kwam doordat naar mijn idee de MDGO-vp zo'n goede opleiding is geweest, veel duidelijke lessen over anatomie en verpleegkunde. Een goede basis dus.
    Tijdens lessen op de HBO-V was er wel iets meer diepgang maar wat er in de lessen verteld werd stond ook letterlijk in het boek. Verder waren er natuurlijk ook andere lessen dan op de MDGO zoals kritisch redeneren enz. In het laatste jaar heb ik een onderzoek gehouden over de stagebegeleiding op de stageplek en de begeleiding vanuit de opleiding. Daaruit kwam eigenlijk dat het grootste probleem is dat de docenten van de opleiding niet weten wat er in de praktijk gebeurt. Het zou zo moeten zijn dat docenten naast het geven van les ook een percentage in de zorg zouden werken (50-50% zou natuurlijk ideaal zijn). Zo is er een beter beeld van de docent op de praktijk en is er een directe verbinding met school en praktijk. De docenten kunnen dan beter een leerling begeleiden en opleiden naar het echte werk en hierdoor beter aansluiten op wat een verpleegkundige moet weten en kunnen.
    Zelf heb ik de vervolgopleiding tot kinderverpleegkundige onlangs behaald en tijdens die opleiding ging er een wereld voor mij open. Erg interessante lessen gegeven door artsen en verpleegkundigen uit de praktijk! Ik had nu het gevoel echt iets te leren! En in september ga ik verder met leren (alhoewel elke dag leer je wel weer wat!) dan ga ik de ic-neonatologie-opleiding doen! En daar heb ik nu al veel zin in!!

  • no-profile-image

    studente verpleegkunde

    Ik ben studente verpleegkunde in Arteveldehogeschool in Gent (België).
    Ik ben het eens met het artikel. Sommige verpleegkundigen vergeten zelfs dat ze ook student geweest zijn en dat ze tijdens hun stage van de anderen veel geleerd hebben. De opleiding van verpleegkunde is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Het gaat er niet alleen om verpleegkundige interventies van buiten te kennen. Het is daarentegen belangrijk om te weten welke actie op welk moment past. Daarnaast is het ook van groot belang om de zorgvrager vanuit een holistische visie te benaderen. Tijdens de opleiding kregen we ook vakken in verband met sociale en communicatieve vaardigheden.
    Als professionele verpleegkundige moeten we ook op de hoogte zijn van evidence based verplegen ( wetenschappelijk onderzoek).
    De huidige student verpleegkunde krijgt heel wat bagage mee.

  • no-profile-image

    Rinda Benschop

    Ten eerste, triest om deze reacties te lezen, het barst van de spel en stijl fouten, ten tweede de scholen leggen de verantwoording bij de leerling wat het leerproces betreft, dit is op zich een goed systeem, het werkt alleen niet bij leerlingen die geen initiatief tonen en dus veel hoorcolleges e.d. mislopen doordat ze niet tijdig inschrijven e.d. wat je met deze studenten aanmoet, geen idee misschien een cursus verantwoordelijkheid er tegen aan smijten!?

  • no-profile-image

    Elly

    Zelf ben ik al jaren verpleegkundige, mijn verbazing is dat tegenwoordig 16 jarige de opleiding doen.
    Ze zijn zich er niet voldoende van bewust wat voor een verantwoordelijkheid van hun verwacht wordt.
    Ook is de mate van les geven op zo een laag niveau afgezakt dat wij niet hun de schuld kunnen geven maar de school die hun opleiding geeft.
    Vakken als anatomie wordt vaak niet gegeven of valt uit.
    Stage lopen in verzorgingshuizen omdat er geen stage plekken genoeg zijn en zo kunnen we doorgaan.
    Ook hierdoor wordt de kwaliteit steeds minder, het ligt niet alleen aan hun maar ook aan de school die de opleiding verzorgs.

  • no-profile-image

    ilona

    Nee, de verwachtingen zijn zeker niet te hoog.
    De opleidingen voldoen niet meer. Met kennis van zaken is een verpleegkundige in staat om goede zorg te verlenen. en aan deze vak kennis ontbreekt het bij de huidige generatie verpleegkundigen. Ik zie al jaren in de praktijk dat er slecht opgeleide verpleegkundigen afgeleverd worden. Zowel op HBO als MBO niveau. Het ergste is, dit heeft ook regelmatig grote gevolgen voor de patientenzorg. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat er fouten worden gemaakt door kennistekort.Fouten waarvan ik zeker weet dat ze niet gemaakt zouden worden als deze verpleegkundigen anders waren opgeleid.
    De "nieuwe" verpleegkundigen zijn vaak erg onzeker in de praktijk door deze manier van opleiden.
    Jammer dat wij zo omspringen met ons beroep. Er moet dringend iets gedaan worden. Dit voor de patientenzorg, maar zeker ook voor de toekomsige (nog gemotiveerde)verpleegkundigen.

  • no-profile-image

    T

    Wat hier boven wordt vermeld ben ik het niet mee eens.
    Ik zit op de Hanze hogeschool te groningen en doe de opleiding HBO-V. Heb vorig jaar 20 weken stage gelopen bij de VNN. We hadden om de 3 weken terugkomdag van 2 a 3 uur!! En er was altijd een docent aanwezig. Daarnaast werden er ook om de 3 weken een terugkomdag georganiseerd gericht op intervisie.
    Verder vind ik de begeleiding die ik krijg op de Hanze voldoende. Als HBO'er wordt van je verwacht dat je bepaalde zaken zelf onderneemt. Daarnaast worden er genoeg colleges gegeven over de anatomie en fysiologie die kun je altijd bijwonen als je maar initiatief toont.

    Het ligt niet altijd alleen aan de school en docent.
    Tuurlijk zijn er altijd puntjes wat beter kan!.

  • no-profile-image

    brigitte

    Hoezo, wordt er nog opgeleid dan????

  • no-profile-image

    Margot

    de verwachtingen zijn niet te hoog, maar de opleiding deugt niet(meer).

  • no-profile-image

    Gem

    Ja ik ben het ermee eens dat de opleidingen zoals die nu georganiseerd zijn*(slecht dus) niet voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een verpleegkundige.
    Ik heb mijn opleiding een halfjaar afgerond en voel me gewoon niet echt verpleegkundige... hoe dit komt:
    - weinig motiverende geluiden van docenten
    - allemaal ongein moeten doen,(al dan niet vacultatief)
    - Geen of weinig les. Als je al les kreeg dan was het een ongeorganiseerd zooitje en waren lessen totaal niet op elkaar afgestemd, had de ene het over het hart dan had de ander het over antipsychotica.
    Omdat je als je zo jong bent nog niet goed weet welke richting je op wil is het lastig je overal op en top in te verdiepen. Je probeerd van alles voldoende te leren en kennis te vergaren maar dat is moeilijk. zeker als je weinig stimulans krijgt en weinig controle vanuit de docenten.

    Dan is er ook nog een TE gek iets; namelijk dat ik van bepaalde docenten een week voordat we een toets hadden te horen kregen waar het concreet over zou gaan(gedetailleerd en wel) TE GEK DUS! zo bereid je alleen die dingen voor en laat je de rest liggen en laat je het voor wat het is! Niet goed, ik denk dat zulke dingen de hoofdreden zijn van de slechte kennis die net afgestudeerde verpleegkundigen hebben!

    Daarnaast lijkt mij dat juist de anatomie een enorme goede basis zou moeten zijn voor verdere verdieping waar je zelf aan kan bijdragen mits er goede handvatten aangeboden worden door geleerde mensen.

    Genoeg hierover, ik vindt het zeer spijtig dat het zo slecht gesteld is met de vp=opleidingen en dat veel docenten maar zo-zo lesgeven

  • no-profile-image

    Jaap

    Ik zat me een aantal jaren her al te verbazen over het belabberde kennisniveau van de mbo en hbo leerlingen tijdens een klinische les waar anatomie en fysiologie ter sprake kwam. Met mijn toen net verse diploma dokterassistente scoorde ik bijna 100% tegenover openvallende monden bij mijn leerling-verpleegkundige collegae. Maar ze wisten wel alles van Henderson, rumba, pop en pap en het schrijven van onduidelijke ellelange scripties waarin 6x hetzelfde stond.
    Kortom: het ettert al een flinke poos in de opleiding. Mijn advies zou zijn om alle 40x boeken te vervangen door lesmateriaal van de LOI. Dan heb je in ieder geval toetsbare basiskennis en de echte helden verdiepen zich later toch wel verder.

  • no-profile-image

    Luuk Somers

    Zelf ben ik HBO-V-student.
    Van de ene naar de andere HBO overgestapt.
    Van het zogenaamde Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO) naar het competentiegerichte onderwijs.
    Allebei lesvormen waarbij je minder docenten nodig hebt en vooral ook geen inhoudsdeskundige docenten.
    In mijn opleiding kreeg ik een module coaching- en begeleidingsstijlen. Voor het geval je ooit zelf mensen moet begeleiden / coachen.
    Hier werd me geleerd dat je je coachingstijl afstemt op de leerstijl van de student.
    Iets wat op de scholen zelf dus niet of nauwelijks gebeurd!
    Of je nu wilt of niet: je krijgt GEEN les!
    Het is zelfs zo erg dat docenten letterlijk zeggen dat je veel zaken niet hoeft te weten... als je maar weet waar je het moet opzoeken!
    En dat is heel mooi gezegd, maar als jij aan het bed bij de zorgvrager staat kun je ook niet even iets opzoeken.
    Men verwacht dat studenten zich alles zelf opzoeken met behulp van media als internet en boeken.
    Er zijn echter maar weinig studenten die dit daadwerkelijk doen.
    Daarnaast kan ik wel zaken opzoeken, maar weet je zelf niet waar je de diepgang moet zoeken.
    Met andere woorden: ik kan wel het topje van de ijsberg bestuderen, maar het grootste deel van de berg ligt onder water. En als niemand mij daarover verteld of op attendeerd, zal ik daar niet snel achter komen.
    Op mijn eerste Hogeschool stopte meer dan 75 studenten in het eerste leerjaar! Erg veel, erg zonde, jaar kwijt, studieschuld opgebouwd!
    Wanneer de opleiding echter HBO-geacrediteerd moet worden komt er een onderzoekbureau de organisatie "doorlichten".
    Omdat ik een mening had en vond dat ik deze moest uiten, zat ik in de opleidingscommissie.
    Het onderzoeksbureau zou blokevaluaties bekijken, studenten interviewen, docenten interviewen, etc.
    Deze blokevaluaties waren echter zo gestuurd dat de opleiding er altijd goed uit zou komen.
    Ik stelde de vraag wie bepaalde welke studenten er geinterviewd zouden worden... 3x raden! Deze studenten werden door school gekozen.
    Dit waren dus de "lieverdjes" die nooit kritiek of zoals dat tegenwoordig mooi gneoemd wordt: feedback, hadden.
    Op de vraag of de commissie ook de exit-interviews mee zouden nemen in hun beoordeling, werd ik door de aanwezige docenten ineens heel vuil aangekeken!
    Exit-interviews zijn interviews die studenten bij het afbreken van hun studie met een decaan voeren.
    Hierin kunnen de redenen van stoppen worden bekeken.
    De opleiding kan hier veel lering uit trekken.
    Maar die zeiden vrij nonchalant dat het normaal was dat een bepaald percentage uitvalt / stopt.
    Misschien vinden ze het normaal, maar het is absoluut niet nodig. En heeft veel gevolgen voor de studenten.
    Tot mijn grote verbazing hoorde ik enkele maanden later, toen ik al vriendelijk van de opleiding af was gebonjourd, dat de betreffende hbo-v-opleiding tot beste van Nederland was uitgeroepen! CHAPEAU!!!

    Ik denk dat je de studenten weinig kun kwalijk nemen.
    Natuurlijk werken ze nog naast hun opleiding. Het leven is duur zat en de stagevergoeding is geen vetpot. Al helemaal niet vergelijken met andere opleidingen!!!

    Nu ben ik bijna afgestudeerd.
    En wat weet ik? Niet echt veel. Dus veel vertrouwen geeft het ook niet.
    En als ik ergens solliciteer (vooral met een hbo-diploma) wil ik ook iets kunnen.
    En dus heb ik me maar aangemeld voor een traineeship.
    Omdat ik me niet compleet en bekwaam voel!
    Helaas biedt alleen het Jeroen Bosch-ziekenhuis een dergelijk trainieeship aan waarbij je nog een jaar met coaching bepaalde "competenties" en kennis kunt verbeteren.
    Ik denk dat de vraag vanuit de zorg nog eens goed door de scholen onderzocht moet worden. En dat de opleidingen (het aanbod) meer op de vraag afgestemd zal moeten worden!
    En het geven van LES zal ook geen verkeerd idee zijn!

    Ik hoop alleen dat de begeleiders in de zorg de studenten / stagiaires niets verwijten.
    Wij kunnen er ook niets aan doen als wij niet gestuurd worden!

  • no-profile-image

    Ilona Meester

    Jeetje wat een verhaal... Nou ik wil niet zeggen dat het bij ons goed gaat, wij klagen ook steen en been over de begeleiding op school, maar dat komt zeker niet doordat de beoordeling van de praktijk opzij geschoven wordt, daar wordt bij ons juist zwaar aan getild. Ik ben zelf leerling verpleegkundige, en wat ik mis is diepgang in de onderwerpen. Er moeten zoveel onderwerpen in zo'n korte tijd gepropt worden dat we m.i. te weinig lesuren per onderdeel krijgen. 1 halve dag over psychische functies. Dat kan m.i. echt niet. Maar het gebeurt wel. Als je aangeeft dat je meer informatie wilt dan wordt je naar de bieb van school verwezen. Op zich is dat geen probleem voor mensen die deskundigheidsbevordering belangrijk vinden. Maar ik merk ook dat ieder die het wel best vind en allang blij is als ze het papiertje op zak hebben er ook mee weg komen. Tja, da's niet bevorderlijk voor de deskundigheid binnen het beroep. Men gaat er eigenlijk van uit dat we informatie op gaan zoeken op het moment dat we het in de praktijk nodig hebben, en op die manier ervaring opbouwen, maar dat doet natuurlijk lang niet iedereen.

    Maar om te zeggen dat beoordelingen opzij geschoven worden. Als ik mijn praktijk niet voldoende heb. Dan haal ik echt mijn diploma niet.

  • no-profile-image

    p.bieshaar

    Ook al is bovenstaande reactie negatief, ik moet de persoon wel gelijk geven...ik lees er ook veel betrokkenheid uit...het klopt wat er staat !! ik denk dat de meeste van ons het ook beamen. Hoe ver laten we het gaan ?
    Het wordt tijd dat de ROC's hun taken serieus nemen en dat docenten weer leerlingen les geven, controleren en toetsen.
    Het is ook van belang dat de leerlingen leren het veband te zien tussen verschillen onderwerpen.
    Eisen dienen na geleefd te worden men moet ook niet bang zijn om onvoldoendes te geven...vele zijn geschikt voor de zorg alleen niet ieder is geschikt voor niveau 3 of 4 / 5

  • no-profile-image

    F.

    Het accent ligt dus niet alleen op kennis? Zeg maar gerust dat het accent helemaal niet op kennis ligt. Ik zie veel studenten en leraren en kom veel op scholen en ik kan je dit vertellen:
    Scholen op zowel mbo als hbo niveau maken er (op een uitzondering na) een zooitje van. Onder het mom van zelfstandig leren worden studenten in het diepe gegooid. Leraren klagen dat ze niet meer mogen doen waarin ze goed zijn; namelijk les geven. En van studenten hoor ik dat de organisatie op school ver te zoeken is. Roosters veranderen continu, leerlingen weten vandaag niet welke les ze morgen hebben. Evenmin wanneer ze getoetst zullen worden en waarop precies.
    De begeleiding vanuit school is belabberd. Als je stage gaat lopen mag je blij zijn als er een docent belt hoe het gaat, meestal hoor je niets. Sommige opleidingen kennen stageperiodes van een half jaar of een jaar. Ze komen nauwelijks op school, zien nauwelijks docenten o.i.d. Tijdens de terugkomdagen is er geen docent te bekennen en ben je alleen met je groepsgenoten. School doet al die tijd niets, hoeft niet te investeren in de student en strijkt rustig alle gelden en subsidies op.
    De mentor heeft zoveel studenten dat hij 90 % niet kent. De studieloopbaanbegeleider heeft maar 1 doel, zorgen dat de student ingeschreven blijft want dat levert geld op.
    Of je wel of niet op school bent controleert geen mens. Dus je kunt tijdens je HBO opleiding gewoon een baantje van 28 of 32 uur per week aanhouden.
    Tijdens de stage ben je bezig met het verzamelen van 'bewijsstukken' voor je portfolio. Als stagebegeleiders een beoordeling willen geven blijkt dat niet van toepassing te zijn of wordt de beoordeling door school aan de kant geschoven. Vervolgens wordt het praktijkgedeelte door school, op school getoetst in een assesment. Een intervieuw waarin de bewijsstukken (zonder handtekening of beoordeling van de praktijk) worden bekeken en de student mag vertellen wat hij heeft gedaan en hoe hij dat heeft gedaan.

    Ondertussen zorgt school ervoor dat alles netjes op papier staat, competenties en bijbehorend gedrag beschreven staan en werkelijk overal protocollen voor zijn. Zo voldoen ze aan alle criteria en halen ze hoge beoordelingen voor hun curriculum. Dat dit in de praktijk allemaal niet uitgevoerd wordt daar kijken we effe niet naar.

    En als wij als verpleegkundigen dan klagen over het niveau van de studenten worden we raar aankijken. Alsof we absurde dingen vragen!!! Nee hoor, we willen alleen maar dat studenten over enige basale kennis beschikken en komen leren wat ze moeten leren! En doe nou niet net alsof alleen het werkveld klaagt. Ga maar eens bij de studenten vragen hoe tevreden ze zijn over hetgeen school hen te bieden heeft.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden