Verpleegkundigen en andere professionals in de zorg moeten zich verantwoordelijker voelen voor kwaliteit en veiligheid in hun instelling. Het belang van de patiënt staat daarbij voorop.
ok moeten zij elkaar erop aanspreken wanneer richtlijnen of andere normen niet goed worden nageleefd en leren open te staan voor kritiek.
Kwaliteit van zorg
Dit staat in het rapport ‘De Staat van de Gezondheidszorg’ 2009 van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ). De kwaliteit van de zorg en de veiligheid van cliënten en patiënten zijn daarin samengevat op vier centrale waarden: de wil om vakmanschap te realiseren, de wil om samen te werken, de wil om te leren en de wil om zich te verantwoorden.
Roep elkaar tot verantwoording
‘Als men zich daar niet aan kan houden is kwaliteits- en veiligheidsbeleid in instellingen gedoemd te mislukken,’ aldus de Inspectie. Met het rapport wil de IGZ de sector een spiegel voorhouden. ‘We doen een appèl op bestuurders, toezichthouders en professionals om verantwoordelijkheden te benoemen’, licht Wim Schellekens, hoofdinspecteur curatieve zorg, toe op Zorgvisie.nl. ‘Ze moeten werken aan cultuur waarin het normaal is om elkaar ter verantwoording te roepen als dingen fout gaan. Dat is de beste manier om ons buiten de deur te houden.’
Interesse in dit onderwerp? Bezoek dan op het Nursing Event (13 en 14 december) de seminars:
- Patiëntveiligheid (i.s.m. het LEVV)
- Vakinhoudelijk leiderschap, neem het heft in handen (i.s.m. het LEVV)
en de workshop:
IGZ
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account