Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken

Zorgverleners in de langdurige zorg moeten in de toekomst eerst een gesprek voeren met de cliënt. Dit zou nu onvoldoende gebeuren.
Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken

Dit staat in het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg van staatssecretaris Bussemaker van VWS.

In de bespreking van het zorgplan moeten zorgverlener en patiënt sámen de doelen van de zorgverlening bespreken. Daarin overleggen ze hoe die doelen bereikt kunnen worden, waardoor voor de cliënt duidelijk wordt welke zorg en ondersteuning hij precies krijgt. De zorgverlener legt de uitkomst van dit gesprek vast in het zorgplan.

Inspraak van de cliënt
Veel zorgaanbieders werken al met een zorgplan, maar de cliënt wordt vaak onvoldoende betrokken bij de invulling van het plan. Omdat instellingen hun geld krijgen op basis van de zorgzwaarte van hun cliënten is het mogelijk om cliënten inspraak te geven in hoe de geïndiceerde zorg geleverd wordt. Dat levert meer flexibiliteit op.

Door het zorgplan kunnen cliënten zoveel mogelijk meepraten over de invulling van de dagelijkse zorg en krijgen ze de mogelijkheid persoonlijke wensen kenbaar te maken.

Besluit
Het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg verbetert niet alleen de positie van de cliënt. Het zet ook vanuit de wetgever een basisnorm voor zorgaanbieders die te weinig aandacht besteden aan het gebruik van zorgplannen. Ook krijgt de IGZ meer inzicht in de manier waarop zorgaanbieders met hun cliënten omgaan.

Het besluit is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant en treedt morgen in werking.


Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

3 reacties

  • no-profile-image

    maryam

    hallo waarom is plannen belangrijk binnen de sector zorg en welzijn?2de vraag iswat moet je allemaal weten van de client om een planning te kunnen maken?

  • no-profile-image

    Ineke van Beijnum

    Als ik patient ben, wil ik zeker graag weten hoe de professionals mijn zorgvraag hebben begrepen en welke zorg ik kan verwachten. En als ik hier zelf niet over kan communiceren, verwacht ik dat mijn partner namens mij de kans krijgt dit te doen.
    Het zou vanzelfsprekend moeten zijn en ik heb dit ook echt geleerd in mijn opleiding. Ik vind het echt niet professioneel als de patient (of zijn vertegenwoordiger) geen inspraak heeft in de inhoud ervan. Het vraagt zeker communicatieve vaardigheden om goed te luisteren, door te vragen en verbanden te zien en om eventuele misverstanden uit de weg te ruimen. Maar het is een essentieel onderdeel van ons vak! En het levert veel meer op dan het kost... (een betere samenwerking, voorkomen van nieuwe problemen, tevredenheid)

  • no-profile-image

    Cathelijne Kicken

    Ik vond het in eeste instantie flauwekul toen de organisatie besloot (op gelaste van de inspectie) dat alle zorgplannen ondertekend moesten worden door de client of familie. Maar ik zie er steeds meer de voordelen in, het helpt je het gesprek aan te gaan met de client of zijn familie over wat je iemand te bieden hebt en wat je niet te bieden hebt. Dit laatste heel belangrijk aangezien we net als de patient tegen grenzen aanlopen en verwachtingen van de patient soms irreeel zijn. Dit vraagt wel heel wat gespreksvaardigheden om uiteindelijk wel op 1 lijn te komen. Maar doe je dat niet, kom je meestal toch later in de knoei in relatie tot de patient.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden