Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Mbo-v'er beter voorbereiden op GGZ

Instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en roc's uit Gelderland en Overijssel gaan de aansluiting van het onderwijs op de GGZ verbeteren.

Op de huidige opleidingen tot Verpleegkundige leren mbo-studenten niet de specifieke deskundigheid die nodig is voor het werk in GGZ-instellingen. Met de ondertekening van een overeenkomst op 26 mei in Zwolle hebben vijf roc's, vijf GGZ-instellingen en kenniscentrum Calibris hun samenwerking - om de student Verpleegkunde beter voor te bereiden op de GGZ - officieel vastgelegd.

Casuïstiek
Met de ondertekening spreken de partijen af de komende vier jaar de GGZ een herkenbare plek te geven in de opleiding tot Verpleegkundige. Dit gebeurt onder andere door de studenten casussen uit de GGZ-praktijk voor te leggen. Ook doen ze mee aan GGZ-workshops, waarbij ze ervaringen met medestudenten kunnen delen. En in de opleiding krijgen ze meer theoretische onderbouwing over de specifieke doelgroepen in de GGZ, zoals verslaafden, psychiatrische patiënten en psychogeriatrische patiënten.


Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

3 reacties

  • no-profile-image

    johan

    Tja, we willen allemaal een ervaren verpleegkundige/ verzorgende aan ons bed. Maar....ligt die verwachting niet te hoog? De opleiding via ROC zit al zo volgepropt met theorie, vaak nog met veel aanvullende zelfstudie, zelf geven van lessen door de cursisten. Een tekort aan docenten? Zijn de docenten te duur geworden. De geluiden vanuit die opleidingen zijn al niet al te best. Schuif daar nog wat extra bij zodat de cursisten nog meer leren en weten (alhoewel, weten ze dit nog allemaal na de diplomering?). En hoe wordt dit dan ingevuld in het lesblok.
    Ik denk dat de praktijk wat bewuster moet worden van het feit dat ook afgestudeerden de kans moeten krijgen om ervaring op te doen. Niet meteen hoge verwachtingen hebben naar hen. Dat maakt het voor hen ook gemakkelijker om die ervaring echt op te gaan doen.

    Dat wens ik alle nieuwe collega's toe die niet alleen dit jaar maar ook in de toekomst gaan afstuderen.
    Ik zal er voor gaan.
    Groetjes

  • no-profile-image

    Esther

    Ik vind het geen goed plan, zo simpel is de werkelijkheid niet... ROC's zijn verplicht iedereen BREED op te leiden (dat is een overheidseis). Van alle kanten wordt gemopperd dat studenten te weinig weten en kunnen (handelingen). Onlangs nog verscheen daar een artikel over in het tijdschrift Nursing (mei 2009). De onderwijs tijd op scholen is zeer beperkt -ook omdat iedereen veel stage wil en dat belangrijk is-. In die korte tijd op school moet er naast alle vakinhoud, ook nog aandacht besteed worden aan Nederlands, rekenen, Leren, loopbaan en burgerschap en .....Joost mag weten wat er straks nog meer bij komt. Het is te makkelijk om te zeggen dat iedereen maar eerst op een open afdeling moet gaan stage lopen, dat betekent dat daar alleen nog maar jongejaars studenten komen en dat willen afdelingen vaak ook niet. Ik denk dat de oplossing meer ligt in een goede selectie aan de voordeur! Geen vmbo-k naar mbo niveau 4 en de minimum leeftijd weer naar 17/18 jaar. Dan zullen leerlingen beter voorbereid aan de stages beginnen, omdat ze simpelweg een paar jaar ouder zijn. Daarnaast zouden ROC's alle zorgsettings beter kunnen bedienen als men weer "gewoon" net als vroeger A, B of Z verpleegkundige zou kunnen worden! Laten we daar onze energie eens in steken.

  • no-profile-image

    Inge

    Ik vind dit een uitstekend plan. De jonge mensen die net met de mbov opleiding beginnen, dan wel al een eindje in de opleiding zitten en dan stage gaan/moeten lopen binnen de ggz krijgen het veelal flink voor hun kiezen. Maken in hun ogen vaak onbegrijpelijke dingen mee.Zeker wanneer men op een gesloten afdeling terecht komt. Wanneer men dan aan hun vraag van wat zij in de opleiding meegekregen hebben dan is dit bar weinig. Dit geldt trouwens ook voor de HBOV opleiding. Theoretisch zal men wel wat beter voorbereid zijn maar praktisch schiedt het ook aardig te kort in de GGZ.Mij lijkt het een goed idee wanneer men stage moet gaan lopen eerst op een open/begeleidingsafdeling en dan in een later stadium, dus een tweede stage, van de opleiding naar een zwaardere afdeling zoals een gesloten afdeling. En niet zo als het nu vaak gebeurd gelijk op een gesloten afdeling beginnen. Ik heb hier toch wel de nodige mensen zien afknappen.Dit is jammer want veel mensen zijn wel van goede wille.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden