Het verpleegkundespotje van de welbekende geschikt/ongeschikt reclame van de Koninklijke Landmacht heeft een ‘magneet’ gewonnen. Dit is een bekroning voor het meest creatieve werk in arbeidsmarktcommunicatie.
In het filmpje is een vrouwelijke verpleegkundige met een blauw oog te zien die bijzonder koelbloedig zorg verleent aan een blijkbaar agressieve patiënt. De gemolesteerde verpleegkundige krijgt vervolgens het predikaat ‘geschikt’.
Commotie
In oktober 2008 was er wat commotie rondom het wervingsspotje: vakbond NU’91 eiste dat de reclame onmiddellijk van de buis werd gehaald. ‘De commercial suggereert dat het stoer is om klappen te krijgen als verpleegkundige en toch gewoon je werk blijven doen. NU’91 pleit al sinds jaar en dag voor een veilige werkomgeving van verpleegkundigen en verzorgenden en dringt er bij werkgevers en overheid op aan om hier goed beleid op te maken en uit te voeren,’ aldus de vakbond.
Durf
Het ministerie van Defensie legde de eis van NU’91 naast zich neer, het spotje bleef op de buis. Volgens een voorlichter was reclame júist bedoeld om aan te geven dat verpleegkundigen bij de Landmacht doorzettingsvermogen, durf en plichtsbesef hebben.
Magneet
De Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie (SJP) reikte nu een ‘magneet’ uit aan het spotje, vorige week in de Lichtfabriek in Haarlem. De Magneet is de bekroning voor het meest creatieve werk in arbeidsmarktcommunicatie.
Bekijk het filmpje hier:
Door: redactie Nursing
Dubieus wervingsspotje Defensie wel ‘geschikt’
Verpleegkundigen boos over spotje landmacht
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account