Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Werken in de zorg wordt er niet leuker op'

Bijna zeventig procent van de ‘handen aan het bed’ vindt het werk er de laatste jaren niet leuker op geworden.

Waar in 2005 nog 55% van de artsen en verpleegkundigen aangaf trots te zijn op hun organisatie, blijkt dat nu met bijna tien procent te zijn gedaald. Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor 2009, uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.

Kwaliteit
Bijna tweederde (63%) van de groep ondervraagden geeft aan dat hun werkomgeving er sinds de introductie van marktwerking niet efficiënter op is geworden. Zij geven in nog grotere getale (72%) aan dat ook de kwaliteit van zorg hieronder lijdt. Aan de peiling deden 1064 verpleegkundigen (ziekenhuis en thuiszorg) en artsen mee.

Hoekstenen
Het bureau onderzocht ook het imago van de zorgsector bij patiënten. Zij geven de gezondheidszorg nog altijd een voldoende (een 6,5). Met name op het gebied van deskundigheid en kwaliteit van zorg beoordelen patienten de zorg positief. Toch staat deze waardering van de zorg in de breedte onder druk: van een patiëntvriendelijk imago is geen sprake. Júist hoekstenen van de marktwerking, zoals klantgerichtheid en persoonlijke aandacht, scoren slecht. Waar ziekenhuisbezoekers in 2007 nog een ruime 7,5 voor de patiëntvriendelijkheid gaven, beoordelen ze dit onderdeel nu met een zeventje.
 
Respect
Naast deze kritische waardering van de ziekenhuiszorg in het bijzonder, geeft ook ongeveer één op de drie Nederlanders aan wel eens een onprettige ervaring te hebben gehad in de zorg. Daar blijkt, net als in 2005 en 2006, vooral ‘gebrek aan respect' en een ‘tekort aan aandacht en tijd' aan ten grondslag te liggen. Ook lange wachttijden worden vaak genoemd.

Newcom Research & Consultancy
Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

23 reacties

  • no-profile-image

    jos

    Misschien is het weer es tijd om in actie te komen en iedereen te laten weten dat we het niet meer pikken. Werken in de zorg is leuk omdat we een mooi beroep hebben. We kunnen ons dienstbaar maken door zorg te verlenen. Helaas verschuift de aandacht van en voor zorg. Het is een centenkwestie.
    Ik denk dat het schort aan een aantal dingen
    1) waardering van het management
    2) marktwerking in de zorg
    3) het salaris mag ook omhoog, we lopen al achter bij de rest
    4) het imago van zorgverlener moet weer eens opgepoetst worden en dan niet door een suffe campagne, maar door eens echt stil te staan bij het werk dat wij doen. Dus mensen uit de politiek, doe er eens iets aan.
    5) secundaire arbeidsvoorwaarden moeten verbeteren. Zorg voor meer veiligheid in de zorg, zorg voor voor geschikte hulpmiddelen die onze gezondheid sparen.
    6) Bonden luister eens wat vaker naar je personeel, laat je zien en horen op de werkplek

  • no-profile-image

    harma bouman

    ik ben het helemaal met Pauline eens.Clienten waarbij je "omdat de indicatie nog ruimte biedt", maar extra lang moet bezoeken om inderdaad een hogere productie te behalen, ik noem het fraude ..

  • no-profile-image

    Mariette

    Ook ik word er niet vrolijk van, het werken in de zorg deze tijd, met al zijn regeltjes. Overdracht moet in eigen tijd. Hoe meer directe tijd ik maak hoe beter ik volgens mijn bazen ben. Elke maand krijg ik een mooi overzichtje hoeveel uur ik bij de client geweest ben,en hoe weinig indirecte tijd ik wel niet heb.
    Nooit gedacht dat het zo zou gaan in de zorg.

  • no-profile-image

    Pauline Vleugels

    Na enkele jaren in een technisch team te hebben gewerkt(opgeheven vanwege te lage productie!), ben ik sinds enkele maanden toegevoegd aan een verpleegkundige poule waar wij zowel intra- als extramuraal werken. Behalve de vreselijke bureaucratie en de voor een normaal mens niet te volgen regelgeving zie ik nog een ander groot nadeel van marktwerking in de zorg. Door de vaak krappe indicering hebben we aan de ene kant vaak te weinig tijd om goede zorg te verlenen, maar ook zie ik dat mensen vaak onnodig "gepamperd" worden. Immers zorg is produktie. Ik ben bijna 25 jaar werkzaam in de thuiszorg en wij hebben altijd erna gestreefd om de client weer zo snel mogelijk zelfstandig te laten functioneren. Momenteel wordt zorg soms onnodig aangeboden, er is immers een indicatie, en wordt ook niet z.s.m. afgebouwd.
    Zo wordt de zorg door de marktwerking alleen maar duurder, zeker in combinatie met iedereen die de regeltjes moet bedenken, uitvoeren en dan weer controleren. Herkenbaar?

  • no-profile-image

    Lia

    Het klopt wel dat de zorg achter uit holt.
    Het draait meestal om de centen en niet om de mens op zich.
    Ik zelf ben werkzaam in een verpleeghuis en wel op een Schakelafdeling als verpleegkundige.
    De opzet was mensen behandelen die uitbehandeld waren in het ziekenhuis en die wachten op een vervolgtraject, met de nodige verpleegtechnische handelingen.
    Daar is nu weinig meer van over omdat het ziekenhuis de mensen met gedragsproblematiek liever wil laten opvangen op de Schakelafd.
    Er is het personeel gevraagd wat ze hiet van vonden en het personeel heeft aangegeven dat ze hier niet voor gekozen hebben, maar het gaat wel door, want hogerhand beslist.
    Op die manier wordt het werken er niet leuker op omdat het best wel spanningen met zich mee, omdat het niet de doelstelling van de Schakel is.
    We hebben binnenkort nog wel een werkoverleg, waar de directeur bij is en kunnen we nog van gedachten wisselen.
    Ik had ook gezien mijn leeftijd er mee willen stoppen, maar financieel is dat niet haalbaar.
    Het is erg jammer dat je niet meer de zorg kunt leveren
    die je gewend was om te geven, (verpleging is een ontzettend mooi en dankbaar beroep!)

  • no-profile-image

    Leo Poki

    Te veel falende en overbodige managers, stropdassen en exhibistionistische zelfverrijking, controle op controle, regeltjes voor alles, indicatiegedoe, verantwoording tot je er een punthoofd van krijgt, smijten met miljoenen voor prestigeprojecten, exorbitant dure rekeningen van specialisten, te veel en te dure medicijnen, en ga zo maar door.

    Het is allang duidelijk dat de marktwerking in de zorg ook in deze zachte sector het grote graaien heeft toegestaan. De arrogante bestuurder beroept zich op zijn leidinggevende positie, de verpleegkundige en de verzorgende "voelen" de zorgplicht en hebben nauwelijks een middel om tegengas te geven.

    Als de marktwerking teruggedraaid wordt en er op korte termijn een heleboel controleurs en managers uitvliegen (de enige zinvolle bezuiniging), de werkers in de zorg weer kunnen doen wat ze moeten doen, in genoeg tijd en met voldoende kennis en ervaring, zonder de dwang van controlerende en hopeloos onkundige en dure managers, komt het misschien nog goed.

    Maar ik vrees van niet: De rechtse marktwerkings-kliek heeft zich stevig in de zorg genesteld en we weten het inmiddels wel: Money has the power, power has the money....

    Ik raad iedereen aan om de volgende keer op een partij te stemmen die falikant tegen marktwerking in de zorg is en daar graag wat aan wil doen. bijvoorbeeld de SP.

  • no-profile-image

    anja slump

    inderdaad zoals velen reageren wordt het er niet leuker op om in de zorg te werken. De aandacht die de clienten nodig hebben is niet in minuuteuro's in te plannen. helaas begrijpen degenen op kantoor dat niet. wel vind ik het flauw om de jonge mensen een deel in de schoenen te schuiven. zij doen hun werk ook vast uit liefde, anders hadden ze wel een beroep gekozen met minder stress en meer salaris. we zijn toch allemaal jong geweest. en ik zie ook nu wel in wat ik toen fout deed. maar een stuk sturing en begeleiding is dan juist heel belangrijk.

  • no-profile-image

    Jantien

    Wat te denken van het"productie draaien"in de zorg.
    En dat inderdaad met te veel jonge onvoldoende opgeleidt personeel. Ik zit al ruim 33 jaar in de zorg en heb het nog niet zo erg meegemaakt als de laatste paar jaar. Denk er steeds vaker over om te stoppen. Heel jammer.

  • no-profile-image

    Jos

    Ik werk in de wijkverpleging en had veel last van de toenemende bemoeienis van niet-verpleegkundige managers die van bovenaf bedachten wat goed voor de werkvloer was en ons verpleegkundigen te duur vond worden. Ik werkte bij zo'n zorg moloch en ben daar weggegaan. Nu werk ik bij een kleinschalig iniatief zonder managers in een zelfsturend team. Heerlijk is dat. Ik heb het weer echt naar mijn zin en heb weer tijd voor de cliënten. dat kan allemaal financieel uit omdat we geen managers hebben. Dit bestaat ondanks de toenemende inperkingen van overheidswege die alleen maar toe lijken te nemen.

  • no-profile-image

    Priscilla

    Dat geldt niet voor de mensen van Maandag® want dat zijn namelijk mensen die houden van hun werk!!!

  • no-profile-image

    hagenaar

    Werken in de zorg wordt steeds minder leuk omdat er nergens meer geld voor is. Het gaat tegenwoordig helaas alleen nog maar om winst maken! Het "NUT van het Algemeen" is een uitheemse kreet geworden in Nederland.

  • no-profile-image

    Martin

    Het economische principe van marktwerking en het menselijke principe van zorg staan op gespannen voet met eklkaar. Kort door de bocht: meer marktwerking = minder zorg! Zeker als er nog verlangd wordt om elke zucht in de zorg te verantwoorden en zelfs die verantwoording te verantwoorden. Daardoor is er meer ipv minder burocratie en gaat het geld en de aandacht naar de burocraten ipv naar zorgverleners. Hele foute boel!

  • no-profile-image

    Joke

    De zorg is erg verslechterd de afgelopen 30 jaar door verkeerde bezuinigingen. Laag gekwalificeerd personeel en jeugdig personeel ( soms nog geen 18 jaar oud) haalt het niveau erg naar beneden, niet iedere huisvrouw kan aan het bed verplegen. Daar heb je minimaal een 4-jarige beroepsopleiding voor nodig ( zoals vroeger de A,B en Z-verpleegkungigen bv.).
    Het C.I.Z. orgaan is ook al geen verbetering, houdt oeverloos lang op. En dan al dat verantwoorden van de tijd. Besteed het liever aan de patienten.
    Mijn tijd zal het nog wel uitduren. Ik ben 55 jaar en werk sinds 1971 in de verpleging.

  • no-profile-image

    Marco van Ree

    Bijna iedereen die in de zorg werkt, verpleeg,- verzorging,- en de thuiszorg, heeft het al vlak na het begin van de marktwerking in de zorg, aangekondigd dat het helemaal de verkeerde kant op zou gaan.
    Vaak zijn de mensen "van de vloer" die als eerste doorhebben, of een plan goed gaat of niet.
    Maar ja, de hoge dames en heren, weten het toch altijd beter en het is altijd weer een prestige-kwestie van de desbeteffende minister.
    Conclusie; alles met marktwerking gaat naar de kloten !!!!

  • no-profile-image

    Lia

    ALS ZORG GEEN VERANTWOORDE ZORG MEER IS.
    Het werken in de zorg geeft nog steeds veel voldoening .Het zijn de regels rond de zorg die er voor zorgen dat de zorg straks niet meer verantwoord is. De indicaties moeten door de te hoge kosten naar beneden. Dit gaat nu zo verkeerd dat de kwaliteit van de zorg door tijd gebrek soms zeer te wensen overlaat en er door gehaast werk fouten gemaakt worden. Mip invullen???geen tijd voor, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Jammer dit is verkeerd bezuinigen. Wees met z'n alle alert op wat je doet en werk zo efficient mogelijk.Het ciz moet er op vertrouwen dat professionals die zorgtijd aanvragen dit correct doen en dan ook die tijd toe kennen. Waar veel geld in omgaat is de verstrekking van benodigdheden van de apotheek. VB een client heeft voor E 1300 aan fraxiparine in huis ?? Het is niet meer nodig doe maar weg of er is een kleinwondje en de client krijgt dozen met verbandmateriaal. Waarom niet een herhaal recept en voor een week de benodigdheden sturen? Op deze manier zijn er denk ik nog vele voorbeelden op te noemen. De gezondheidzorg kan goedkoper maar niet tenkoste van clienten/patientenzorg.
    ik sluit me helemaal aan bij het stukje van Sandy
    Succes collega's blijf strijden voor goede zorg.

  • no-profile-image

    Hans Aarts

    Tja, wat moet ik nog toevoegen... in de 30 jaar dat ik nu "aan het bed" werk is er veel veranderd, en lang niet altijd ten goede. Maar zoals gezegd, de hoge dames en heren weten het altijd beter, en kijk nu maar eens naar de instroom van verse "zorgers". Houdt niet echt over, wel?

  • no-profile-image

    Sandy

    Mijn WERK is nog steeds leuk en boeiend en verrassend en ga zo maar door. De randvoorwaarden zijn in de loop van de jaren erg veranderd. Het meest beroerde aan deze veranderingen is en blijft de komst van het CIZ, het orgaan dat een onafhankelijke en uniforme indicatie moet stellen.
    In de praktijk blijkt dit orgaan verstrikt in een wirwar van regels die niemand snapt en dus ook niet goed kan uitvoeren omdat ALS je ze eindelijk snapt, ze een week later weer veranderd blijken te zijn. Dat leidt tot oeverloos gediscusieer met de CIZ medewerkers in de trant van: Ja maar, stomazorg is na 6 weken geen verpleging meer maar pv dus waar hebben jullie die vp voor nodig??? Of: NEEEE, als je spoedzorg aanvraagt moet er WEL een gewone aanvraag volgen, en dan nog het liefst binnen 24 uur.
    Mensen die geen idee hebben wat een stoma is, die nog nooit aan het bed van een terminale patient hebben gestaan moeten bepalen wat ik kan, mag, moet doen en hoe lang ik daarover mag doen.
    De wereld is gek geworden.

  • no-profile-image

    melanky

    ik sluit me hier helemaal bij aan..ik werk in de thuiszorg en bij ons is het nu zelfs zo, dat als je voor een cliënt 20 minuten de tijd hebt en je gaat er 2 of 3 minuten overheen, je alles op een briefje moet schrijven waarom je de tijd overschreden hebt, met tekst en uitleg...waar moet dit naartoe?? ik moet zeggen, het werk (dus niet de cliënten)gaat me erg tegen staan.

  • no-profile-image

    jos

    Het werken in de zorg moet steeds efficiënter, waardoor niet meer de patiënt voorop staat maar het steeds meer op een rekensommetje begint te lijken. Het aanbesteden van projecten en andere zaken die de marktwerking moeten stimmulerern hebben er voor gezorgd dat je soms met minder genoegen moet nemen. Daarnaast vindt er steeds meer een verschuiving van zorgzwaarte plaats en moeten we alles doen met minder personeel.
    Ik mis soms het complimentje van de leiding die aangeeft dat we weer het goed hebben gedaan als we allerlei gaten hebben opgevangen. Ik mis de empathie van het management op de vloer. Kijk naar het nieuwste ziekenhuis van Nederland, waar het management (onbedoeld) weer op de voorgrond staat, en het personeel de klappen mag opvangen... De marktwerking doet ons de das om.

    Daarnaast had je vroeger de tijd voor een patiënt, kon je meer investeren in de patiënt. Nu is het vaak snel snel en moet je de patiënt vaak emotioneel in de kou laten staan. Heb gemerkt dat vaak kleine dingen niet meer gebeuren. Bijv. het tanden poetsen in de avond dienst, een extra verzorgingsmoment voor de dames in de middag enz.

    Dus herkenbaar

  • no-profile-image

    zorgmiep

    dus.......zorgcrisis.info....en teken de petitie

  • no-profile-image

    Hennie van Boxsel

    Ik sluit me aan bij de visie van de schrijvers van dit artikel en de reactie van Peter. Voorheen was ik jarenlang werkzaam in de thuiszorg. Momenteel werk ik als praktijkverpleegkundige/praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk. Ook ik loop onder meer aan tegen marktwerking> lees bureaucratie en regels. Zoals bij aanvragen van indicaties (CIZ) en bij het aanvragen h.h. hulp bij de gemeente (WMO). Hier komt de lat voor het toekennen van zorg steeds hoger te liggen. Maar ook de wachttijden zijn lang van verzorgings- en verpleeghuizen in de regio waar ik werkzaam ben. Of mensen komen buiten hun vertrouwde omgeving terecht. Wat is er veel veranderd in de gezondheidsZORG sinds de marktwerking. In mijn visie helaas niet ten goede.Ik hoop dat de politiek hier iets aan wil/kan/gaat doen.

  • no-profile-image

    Elly

    Ben het helemaal eens met de reactie van Peter

  • no-profile-image

    Peter Roefs

    De uitkomst van dit onderzoek is voor mij heel herkenbaar. Werkend als sociaal psychiatrisch verpleegkundige in de GGz ervaar ik dit ook. Er zijn minder cliënt contacten, er is minder ruimte voor begeleiding op maat. Daarvoor in de plaats zit ik steeds meer achter de pc. De toenemende bureaucratie werkt verstikkend, inefficiënt en demotiverend. Dit alles komt de kwaliteit zeker niet ten goede. Naar mijn opvatting staat niet de cliënt centraal maar de bureaucratie. Wie wordt daar beter van? Zeker niet de cliënt zijn/haar familie zowel als de verpleegkundigen.
    Daarom, minder bureaucratie, de cliënt weer centraal, begeleiding op maat, kwalitiet omhoog en plezier terug in het werk.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden