Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Mantelzorgers klagen over betrokkenheid instelling

Bijna tachtig procent van de mantelzorgers geeft aan dat zij moeilijkheden ondervinden in de relatie met de zorginstelling waar bijvoorbeeld de partner of een familielid verblijft.

Dat blijkt uit de reacties op de landelijke meldweek van Mezzo, belangenorganisatie voor mantelzorgers. De mantelzorgers hebben vooral klachten over de communicatie, kwaliteit van zorg en taakverdeling. Mantelzorgers van wie het familielid in een zorginstelling wordt opgenomen, krijgen te maken met een andere invulling van hun taak dan in de thuissituatie. Ook spelen hun gevoelens van tekortschieten, eenzaamheid of schuldgevoel een grote rol bij de conflicten. Uit de reacties op de meldweek van Mezzo blijkt dat zorginstellingen nog te weinig oog hebben voor de mantelzorger.

Communicatie
Meer dan 300 mantelzorgers reageerden op de meldweek. Het thema communicatie scoort het hoogst, op dit onderwerp scoorden van de 188 meldingen 115 negatief (61%). Mantelzorgers missen voorlichting, overleg met verplegend personeel of met het management, mogelijkheden tot inspraak of een klachtenprocedure. Ook kwamen er meldingen vanuit de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Het komt bijvoorbeeld voor dat mensen niet op de hoogte worden gesteld van wijzigingen in medicatie of behandelplannen.

Kwaliteit
De kwaliteit van zorg komt als tweede belangrijke punt naar voren. Door personeelstekorten blijven veel taken liggen. Bij ruim een derde van de meldingen voelt de mantelzorger zich daardoor gedwongen om die op zich te nemen, zoals hulp bieden bij het eten en drinken. Wat opvalt, is het aantal meldingen over het gebrek aan tandheelkundige zorg.

Taakverdeling
Na de opname in een verzorgingshuis, psychiatrische instelling of andere woonvorm, blijft de mantelzorger meestal wel een rol spelen. Uit de reacties blijkt 23% problemen te hebben met de taakverdeling.

Mezzo
Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

2 reacties

  • no-profile-image

    Ellen

    Ik ben én verpleegkundige én een ervaringsdeskundige die de laaste 2 maanden van mijn moeders leven elke dag in het verpleeghuis was.
    Overleg? Nooit van gehoord. Ik zag de zusters niet op de kamer zo lang als ik daar was, want tenslotte kon ik dan mijn moeder wel helpen met eten enz.Maar me in een stuk overleg betrekken, neen, dat niet.
    Maar ik werd wel teruggeroepen naar Rotterdam toen ik bijna bij Apeldoor was, omdat mijn moeder helemaal doordraaide en ik de enige was die haar rustig kon krijgen.
    Erkennen dat familieleden na de opname een leegte ervaren kan heel veel helpen. Ik had dat niet, omdat ik gehandicapt als ik toen al was, mijn moeder niet kon verzorgen/verplegen. Maar ik denk dat het een gewoon stuk beleefdheid is om familieleden op de hoogte te brengen van een en ander en te betrekken bij alles.(zal wel weer geexcuseerd worden met: geen tijd voor) Dat is tot mijn verbazing steeds weer bedreigend, want ze zouden zich wel eens met iets kunnen bemoeien. So what? Wie kent moeder nou het beste?Er valt nog een hoop te leren en te winnen.Ik zelf heb er nooit moeite mee gehad om ouders/familieleden te betrekken bij alles, daardoor werd de sfeer ontspannen.Ook al omdat de familieleden niet het idee hoefden te hebben dat ik iets verborg. En als er andere medicatie nodig was, dan vertelde ik dat.
    Ik denk dat communicatie in ons beroep een zwaar onderschat iets is, terwijl het 't belangrijkste is van alles.

  • no-profile-image

    Vicky

    Heel helder en wat dachten we van de opticien.
    Hoevaak vallen cliénten niet omdat bril niet goed staat of scheef is!!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden