Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Studenten hbo-v slaan alarm over chaos

Studenten hbo-v van de Hogeschool Rotterdam zijn de slechte organisatie op hun opleiding spuugzat. 'We vragen ons sterk af of we met deze opleiding wel gedegen verpleegkundigen op niveau 5 kunnen worden.'
Studenten hbo-v slaan alarm over chaos

Roosters die niet kloppen of continu aan verandering onderhevig zijn, lessen die niet doorgaan of niet bekend zijn bij de docenten, lesprogramma’s die niet compleet zijn of constant wijzigen. Het zijn enkele voorbeeldjes uit de enorme stroom aan klachten die de studenten van de hbo-v in Rotterdam hebben over hun opleiding. De studenten besloten de redactie van Nursing te tippen toen zij voor de zoveelste keer geen gehoor kregen bij het management en bestuur van de opleiding. Voor de studenten is de maat nu vol.

Hyves
De klachten worden nu openlijk geuit op een speciale hyvespagina: www.studenten-hbo-v.hyves.nl. De studenten maken zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs en hun eigen kundigheid als verpleegkundige, mochten zij door de chaos heen komen en de school met een diploma verlaten. ‘Al jaren hebben we elkaar moeten stimuleren om door te zetten’, aldus onze tipgever die anoniem wenst te blijven. ‘We hebben onze meningen, tips en klachten zeer regelmatig geuit. We vragen ons sterk af of we met deze opleiding wel verpleegkundigen op niveau 5 kunnen worden. Kwaliteit is ver te zoeken.’

Terechte kritiek
‘De kritiek van de studenten hbo-v is terecht’, zegt meneer Van Drielen, lid van het college van Bestuur van de Hogeschool Rotterdam. ‘De klachten zijn ernstig en het heeft ook geen zin er omheen te draaien.’ Hij doelt hiermee op klachten op organisatorisch gebied, zoals de lesroosters en de cijfervoorziening maar ook op de inhoud van het onderwijs dat te wensen overlaat. ‘We hebben besloten om het onderwijsmanagement van de hbo-v te vervangen. Er is nu een nieuwe ervaren onderwijsmanager aangesteld en we zijn bezig een verbeterplan op te stellen, zodat we daar na de herfstvakantie mee kunnen starten. Daarvoor hebben we uitvoerig overleg met de studenten en docenten in de hoop dat we er met elkaar weer vertrouwen in krijgen.’ 

Commotie in het verleden
De klachten over de opleiding komen niet uit de lucht vallen. Al in juli 1999 berichtte dagblad Trouw over de klachten van de leerlingen verpleegkunde van de Hogeschool Rotterdam. De aanleiding voor de commotie was toen een handtekeningenactie van een achttal tweede- en derdejaars studenten die schoon genoeg hadden van de chaos. Een actie die door 300 studenten werd gesteund. Een woordvoerder van de school vertelde destijds dat het bestuur een plan aan het ontwikkelen was om de toestand te verbeteren. Volgens Van Drielen ging het toen om andere problematiek dan nu. 'Bovendien is alles destijds naar de tevredenheid van alle betrokkenen opgelost. Het gaat nu om nieuwe problemen die we echt zo spoedig mogelijk gaan oplossen.’


Door: Redactie Nursing, Alexia Hageman

Studenten-hbo-v-hyves.nl
Opleiding verpleegkunde wordt iets populairder

Redactie Nursing.nl

50 reacties

  • no-profile-image

    Jeff

    Ik ben benieuwd, ik begin dit jaar aan de HBO-V studie aan de Hogeschool van Rotterdam....
    Als ik de referenties van Rotterdam en Leiden zie ben ik bang dat ik me beter in Den Haag had kunnen inschrijven.

  • no-profile-image

    anoniem

    ook ik doe de opleiding verpleegkundige weliswaar mbo.
    onlangs ben ik van school overgestapt omdat de oude school ook te wensen overliet, geen goede begeleiding, uitval van lessen, bijna geen ziekenhuisplaatsen, en zo kan ik nog wel even doorgaan, dus ook de mbo scholen laten te wensen over.
    zit overigs nu op een andere school die zijn zaken wel goed geregeld heeft

  • no-profile-image

    Anoniem

    De HRO is met stip het slechtste instituut waar ik tot nu toe onderwijs heb gevolgd. Om over het instituut voor gezondheidszorg maar te zwijgen... Buiten het feit dat het organisatorisch aan veel dingen schort en het onderwijs kwalitatief enorm slecht is, ontbreekt het ook nog aan studentenbegeleiding. Er wordt gedweept met 'studieloopbaancoaching', maar het coachen is ver te zoeken. Integendeel; studenten worden op alle vlakken tegengewerkt. Wat nou; docent en student zijn gelijken??? Als het niet gaat naar hoe de docent het wil, geldt een kleuterschoolmentaliteit. Vooral binnen de differentiatie van de MGZ. De docenten binnen dit team zijn stuk voor stuk even hypocriet, om op te spugen! Voor de studenten die nog een differentiatie moeten kiezen; wees verstandig en kies vooral niet voor de MGZ, hoe leuk het beroepsveld ook is. Daarnaast wil ik een ieder die overweegt om aan de HRO een studie te volgen behoeden voor een grote fout. DOE HET NIET!!!! Wees verstandig en kies een andere onderwijsinstelling. Ook al is het qua reizen minder gunstig of is je werkplek verbonden met de HRO. Ik heb er mijn diploma behaald, maar daarvoor heb ik enorm lange adem moeten hebben. Ik kijk terug op een heel vervelende studieperiode en ik ben blij dat ik verschillende mensen in mijn omgeving ervan heb kunnen weerhouden om HRO te gaan.

  • no-profile-image

    Marloes

    Ik lees in de Nursing van November over die Hogeschool van Rotterdam, maar volgens mij is dit een probleem die bij meerdere hogescholen speelt...
    Ik studeer zelf bij Hogeschool Leiden. Als het artikel niet had gemeld dat het om Hogeschool Rotterdam ging, had ik net zo goed gelooft dat het over Leiden ging...
    Beetje treurig dat je voor onderwijs zo beneden de maat toch 1600 euro per jaar neertelt...

  • no-profile-image

    Milou

    De HSLeiden was ook al zo'n drama. Gelukkig afgelopen zomer afgestudeerd en niets meer met deze school te maken. Maar het is toch ook belachelijk dat ik zelf anderhalve week voor diplomering naar school moet bellen om te vragen waar mijn uitnodiging blijft en dat je dan hoort dat je niet op een lijst stond? Zo heeft zo ongeveer heel mijn klas geen uitnodiging ontvangen zonder er zelf achteraan te gaan!

  • no-profile-image

    anoniempje

    Toen ik mijn laatste stage onlangs onvoldoende afsloot, doordat ik steeds weer opnieuw het wiel moest uitvinden op de HRO, jagen achter roosters, cijfers, docenten, begeleiding, studietraject en daarnaast ook nog eens werken,( dat nekt je letterlijk geestelijk en lichamelijk ) wilde de Hogeschool niet voor mij bijspringen omdat zij bang waren het goede contact met mijn stageziekenhuis te schaden. Hierdoor hebben ze mij volledig in de kou laten staan. En hebben ze mij nergens bijgestaan, sterker nog mijn werkbegeleider van de HRO durfde vrolijk te beweren dat: in een gespreks overleggen met mij dat er al 2 maanden geleden een studietraject was uitgestippeld, nieuwtje dat heb ik nu nog steeds niet maar het gezegde is wel als waarheid aangenomen door het ziekenhuis( en slechts 1x heb ik een gesprek gehad met mijn werkbegeleider ) Gealarmeerd over het artikel in Nursing en gesteund door de - niet op waarheid berustende -uitspraken van mijn werkbegeleider HRO kan ik dus nu opstappen, Mijn werkbegeleider was natuurlijk direct na het gesprek onbereikbaar op alle fronten voor mij en zit nu spontaan in de ziektewet. En nu….... studievertraging pas over een paar maanden een nieuwe stageplaats, nog steeds geen studietraject. Weet echt niet meer wat ik nu moet doen.

  • no-profile-image

    Marcel van Vliet

    De verhalen zijn niet van vandaag. Ik heb samen met Herbert de opleiding gedaan. Hierbij zat een verhuizing van matig onderhouden panden aan de GJ de Jonghweg (met afwerkplek) naar een prachtig pand aan de Wytemaweg. Het is verbazingwekkend dat er geen kwaliteitsslag heeft plaatsgevonden. Praktijkdocenten die geen maagsonde konden inbrengen, en docenten die meer in de boeken zitten dan in het veld. Sterker nog, als er dan een docent uit het veld langskwam werd er afwijzend op gereageerd. Het was een behoorlijk op zichzelf gerichte gemeenschap. Bij problemen op stages werd er nauwelijks ondersteuning geboden...

    Ik wens iedereen sterkte met de opleiding die er nu mee bezig is. Het is en blijft wel een prachtig vak verpleegkundige!!!

  • no-profile-image

    anoniem

    Ik denk dat het competentiegericht leren heel wat terweeg brengt. Hier claimen naast voorelen ook nadelen aan.

  • no-profile-image

    Anoniem(Graag)

    Nou, nu er over de HRO wordt gepraat, mag er ook best de Saxion Hogeschool in Enschede worden gesproken. Deze gammelt aan elke kant dat het heeft. Ik kan mijzelf maar moeilijk overtuigen dat de opleiding iets terugdoet voor die €1600,- die ik ervoor betaal.
    * Alle theorie, d.m.v. Ja/Nee/? tentamens te gaan toetsen in een jaar waarin de nog groene 1e jaars student nog niets van Verpleegkunde weet en vervolgens de rest van al je jaren "Zelfstandig" ervoor mag zorgen dat je alle kennis binnenkrijgt.
    * Geens structuur in wat je leert en wat je kunt toepassen in de praktijk, waardoor de praktijk teleurgesteld raakt en dit je zelfvertrouwen in kan deuken als een hamer in een pak boter.
    * Stages regelen behoort de school te doen en hoe komt het dan dat ik al 3 keer zelf op zoek moest gaan naar een stageplek en dat waren niet de meest ideale plekken met niet-opgeleide begeleiders.
    * Begeleiding vanuit school: De leraren proberen het beleid van de school te verdedigen, al is het vreemd dat de helft van de leraren overspannen thuis heeft gezeten de afgelopen 2 jaar.
    * Nakijken van oprachten: Docenten zijn zo brutaal geweest om het nakijken van opdrachten te weigeren, omdat ze het te druk hebben(de één o.a. met een verhuizing). Ben ik zo verwend, om te zeggen, dat het niet mijn probleem behoort te zijn. Maar dat van de opleiding zelf, toch?

    Ik hoop, jammer genoeg dat ik daar in deze onderwijschaos niet zeker van kan zijn, maar te slagen met wat kennis, aangezien het vaak overleven is in de soms onzinnige opdrachten waar door tijdsgebrek geen diepte in valt aan te brengen.

  • no-profile-image

    Herbert Visser

    Ongelofelijk maar waar. Ik heb op deze HBO-V in 1990- 1995 mijn opleiding gedaan en toen was het al drama en speelden exact dezelfde problemen. Ik nam mijn voor nooit meer 1 voet in het gebouw te zetten als ik er klaar was. dat heb ik toch in 2007 nog een keer gedaan om een open dag bij te wonen voor docentenopleiding maar dat was alleen zelfstudie. er werden geen colleges gegeven. Ik hoor heel veel goede verhalen over de hbo V in den Haag. betrokken docenten en een goede organisatie. Rotterdam kan hier iets van leren.
    tip, allemaal overstappen naar den haag!

  • no-profile-image

    annemiek

    ja dat klopt monique helemaal ze zijn niveau 5 maar de handelingen ho maar ze kunnen nog geen thermometer in brengen .dus niks over die hboverss als persoon maar die opleiding deugd al heeeel veel jaren niet want het was 25 jaar geleden ook al zo !!! Onderhand tijd dat er wat mee gedaan wordt denk ik zo ,trouwens dat telt voor veel opleidingen hier in nederland

  • no-profile-image

    Zuster Clivia

    De verhalen deden al de ronde, maar het is dus ook echt waar.. Ik ben blij dat ik mijn opleiding op de CHE in Ede doe, wel wat verder van huis, maar daar is het prima geregeld!

  • no-profile-image

    Peter

    Ben nu 5e jaars (half jaar vertraagd) en al vanaf het begin loop ik samen met een heel stel te ouwehoeren op het klote beleid van de school. Soms is er 10 minuten voor de les niet eens duidelijk welk lokaal we moeten zijn...is het wel duidelijk dan zit de deur op slot en kunnen we niemand vinden met een sleutel. Docenten die langdurig ziek zijn...kan gebeuren maar een vervanger wordt niet geregeld.
    Cijfers die NIET worden ingevoerd...niet te laat maar gewoon NIET!!!
    We betalen €1620,- per jaar om in een organisatorische pest bende terecht te komen.

  • no-profile-image

    Linda

    Wat fijn om te lezen dat het niet alleen op de hoge school waar ik zat een chaos is. Afgelopen maand ben ik gelukkig eindelijk afgestudeerd aan de christelijke hoge school Windesheim. Om kort te zijn het was echt drama om er door te komen. Wat anderen al schreven, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, je krijgt nergens fatsoenlijk antwoord, je mag alles, maar dan ook echt alles zelf uitzoeken. Lessen zijn er alleen wanneer je je inschrijft en je geluk hebt als er genoeg inschrijvingen zijn (dus bijna geen). Toen ik daar op school kwam, kreeg ik de opdracht een boek van A. Pool te kopen en een reader aan te schaffen en daar zou de opleiding wel in uitgelegd worden. Erg frusterend. Ik heb ook het gevoel niks geleerd te hebben op de hbo-v en ben dan ook blij eerst mbo-v gedaan te hebben. Het enige wat ik geleerd heb is dat zo'n opleiding niet motiverend is. Oh ja en niet te vergeten, hoe je boekwerken moet schrijven waar je later in de praktijk echt totaal niks aan hebt. Ik ben dan ook erg blij dat ik deze zeer stressvolle en vooral zeer frusterende periode eindelijk mag afsluiten! Voor degenen die nog studeren, mensen zet hem op!! Laat je koppie niet hangen al hoe moeilijk het is.. Twijfel niet aan jezelf, dat blijkt maar weer uit dit artikel en de vele reacties.

  • no-profile-image

    johan

    Goh, echt? Een zooitje?
    Nou, daar kunnen de cursisten aan het ROC in Nijmegen ook over meepraten. Ook daar bestaat steeds meer twijfel of het wel een gedegen opleiding is. Want ook de stageplaatsen in de ziekenhuizen en in de thuiszorg klagen over het slechte functioneren van de opleiding. Communicatie lukt niet al te best, afspraken worden niet nagekomen, terugkrijgen van verslagen- waar overigens vanuit de opleiding steeds meer tijdsdruk komt te staan- vaak te laat of gewoonweg KWIJT.
    OK, vroeger met de inservice opleiding was het ook niet altijd alles, maar....voor je gevoel had je wel een degelijke opleiding gehad.

    Wie denkt er net zo over????

    Cursisten van het ROC.....houd vol en maak er zelf wat van.

  • no-profile-image

    Renate A

    HSleiden precies hetzelfde verhaal, gestart met de opleiding als MBO verpleegkundige en we moesten er alsnog 3jr overdoen.Uiteindelijk begon de opleiding met alleen maar herhaling.
    Veel dingen gaan langs elkaar heen, slechte rooster/toetstijden en we kregen regelmatig eerst een project uit te werken en daarna pas les over hoe het project uit te werken.
    Al met al een hele lijst en daarom zijn er in 6 mnd al 7 van de 10 gestopt.Ga zo door HBO-v!!

  • no-profile-image

    Naemee

    Rotterdam, Maastricht, Heerlen... It's all the same.
    Im nurse too and working in The Netherlands. I can't believe that my colleges doesn't know nothing about nursing... It's very sad.
    Here doesn't exist the professional actitude, you can see that there is not a good training.

  • no-profile-image

    Verpleegkundige

    Wellicht kan er dan ook worden gekeken naar de Hoge School Utrecht????

  • no-profile-image

    HBO-V student HRO

    Het is inderdaad gewoon niet normaal meer wat er op de HRO gebeurd. Heb vorig jaar een gesprek gehad met de onderwijsmanager van de IVG die doodleuk verteld dat zij er ook niets aan kan doen. We moeten het maar nemen zoals het is. Volgens haar zijn er zoveel problemen niet en zijn er nauwelijks klachten!! ONZIN!!

    Buiten wat er allemaal al aan klachten bekend is gemaakt door andere studenten heb ik er nog wel een aantal.

    * We mogen tegenwoordig voor prakticum zelf ALLE informatie opzoeken, die vervolgens niet gecontroleerd wordt. Maagsondes inbrengen, tracheacanules verzorgen, zoek zelf maar alle materialen op die beschikbaar zijn, indicaties contra indicaties, bijhorende wetenschappelijke artikelen, vergelijkingen met andere protocollen die je overigens ook niet meer van school krijgt... Al dat werk en niets geen informatie van school, niets nagekeken gecontroleerd of een kwaliteitsstandaard waar alles aan moet voldoen. Dit kan ik met een thuisstudie ook allemaal doen zonder dat ik €1620 betaal voor de HRO.
    * Daarnaast prakticumlessen die niet door gaan en waarvan nu al wordt gezegd dat deze niet zullen worden ingehaald. Ga maar naar een skillslab zelf oefenen. Buiten dit heb je als student HBO-V toch niet het idee dat je een goede verpleegkundige op niveau 5 wordt.
    * Al een aantal keren voorgekomen dat geroosterde college's niet doorgaan, waarvan nergens iets vermeld staat. Het zou in een les verteld zijn.. Niet in mijn klas in ieder geval! Sta je dan met je goede gedrag. Ben je net op school, mag je weer naar huis.
    * Roostertijden waren veranderd onder het mom van dat we minder tussenuren zouden hebben. Nou we hebben er alleen maar meer. Er zijn zelfs dagen tussen dat ik van 8:30 tot 19:30 op school zit voor misschien 4 lessen!

    Ik hoop echt dat ze zo snel mogelijk wat aan deze verschrikkelijke chaos gaan doen zodat de huidige studenten en aankomende studenten WEL goede HBO verpleegkundigen zullen worden.

  • no-profile-image

    Monique

    Ach, het maakt toch niet. Niveau 5 is er alleen tijdens de opleiding.
    In de praktijk snappen ze er nog steeds niets van. Er wordt heel hard gewerkt om de verpleegkundig specialist op de kaart te zetten.
    De hbo-v'er is nog altijd op de werkvloer gelijk aan de mbo-v'er.

  • no-profile-image

    merel

    Het is niet alleen op het hbo een zooitje....

    Het roc aventus in apeldoorn is hetzelfde....
    roosters kloppen niet.....
    geen verpleegkundige vaardigheden lessen...
    geen anatomie/fysiologie.....
    cijfers die niet kloppen......
    nakijken van dingen wat uitendelijk niet klopt....

  • no-profile-image

    Ellen

    Het begint erop te lijken dat er in elk geval een betere organisatie is bij de CHE.
    Wat jammer als je gemotiveerd aan een studie bent begonnen, dan wil je toch kunnen werken.

  • no-profile-image

    moedertje

    voor mij mag er nog veel meer naar buiten komen. Ik zie mijn zoon er onder door gaan door dit beleid. Een goede motivatie, goede student, het is praktisch allemaal verdwenen dankzij uitvallen coach, geen sturing, geen lessen,zelf alles moeten uitzoeken, verdwijnen cijfers, osiris die niet werkt.Hierdoor heeft hij verleden jaar al 1/2 jaar studievertraging op gelopen. En dit jaar.... goede start, geen goede roosters, geen coach hetzelfse liedje weer, na veel verzet v d studenten even een tijdelijke coach,het ziekenhuis waar hij werkt voor de leerervaring staat ook al helemaal op zijn achterste poten door de constante wijzigingen waardoor ze niet op hem kunnen bouwen.Die plek gaat de HRO geheid verliezen door hun eigen wanbeleid, echt handig in een tijd waar al zo weinig leerplekken beschikbaar zijn. Resultaat: studenten overspannen in het afgelopen schooljaar, afgehaakt omdat ze het niet meer aankunnen te vechten tegen de HRO. Want reageren betekent wrevel en geen medewerking zelfs tegenwerking op de HRO.Mijn advies, bundel alle verhalen, zoek de kranten op, en presenteer de klachten aan zowel de HRO als het ministerie. Dit moet echt stoppen. Collegegeld binnen....kassa voor de HRO en daarna heet het potseling eigen verantwoording student, ook als alles voortkomt uit dat falende beleid

  • no-profile-image

    Marieke

    Ook in Leiden is het hetzelfde verhaal... Ik zit nu in mn laatste jaar maar ik heb nou niet het idee dat ik straks niveau 5 afgestudeerd ben.

  • no-profile-image

    Annemieke R.

    Ik ben heel blij dat er veel docenten zijn, waaronder mijn coach, die zich ondanks de slechte organisatie hard inzetten om ons te helpen. Dit helpt, naast je medestudenten, zeker mee om nog iets gemotiveerd blijven en door te zetten!:)

  • no-profile-image

    Annemieke R.

    Ik ben heel blij dat er veel docenten zijn, waaronder mijn coach, die zich ondanks de slechte organisatie hard inzetten om ons te helpen. Dit helpt, naast je medestudenten, zeker mee om nog iets gemotiveerd blijven en door te zetten!:)

  • no-profile-image

    Jacolien

    Geweldig dat er nu eindelijk is iets in de media van de chaos op de HBO-V op de HRo wordt gezegd!!! Hopelijk wordt er nu echt iets aan gedaan..!!
    Ikzelf ben nu sinds eind juli 2009 gediplomeerd na 4 jaar de chaos te zijn doorgekomen op de HRo. Ik herken vele reacties die hier en in de krabbels op de Hyves Zooi op de HBO-V worden vermeld.
    De organisatie is heel slechts maar ook het onderwijs zelf. Ik heb het ervaren als een soort zelfstudie, je moet zelf overal achteraan en zelf gaan studeren, anders ben je straks diplo met 0,0 kennis. Toetsen kun je vrij makkelijk halen en er worden veel belangrijke onderwerpen niet behandeld.
    Stageplaatsen worden slecht geregeld en de roosters, cijfers en lessen zijn heel ingewikkeld geregeld...! Bij vragen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd...
    Veel succes als je nu nog student ben, ik ben blij dat ik klaar ben; ik ben er ook klaar mee; met de HRo!!

  • no-profile-image

    Serife

    Als ik dit allemaal zo lees dan denk ik bij mij zelf: Ik ben in 1998 afgestudeerd op de HR&O HBO-V en lees dat er van toen tot heden weinig tot niets is veranderd. Wel erg jamemr hoor.

  • no-profile-image

    Roelie

    dat is niet alleen in Rotterdam, in Zeeland is het ook zo, ik ben over 4 maanden klaar, maar ik heb het idee dat ik maar weinig geleerd heb...

  • no-profile-image

    Han

    Tjonge, wat vervelend voor jullie! Ik had er al wel eens van gehoord, maar dat het zo erg was, wist ik niet!
    Heel veel succes de komende tijd!

    Groetjes van een bijna-gediplomeerde MBO-V'er

  • no-profile-image

    Paul

    Ik volg de HBO-V maatwerk route bij de HRO, ik ben derde jaars MGZ differentiatie.

    Vanaf dit jaar worden de roosters extern gemaakt waardoor er problemen zijn ontstaan. Sommige groepen (AGZ maatwerk) hebben al 4 weken geen rooster.

    De roosters zijn wisselend, soms twee uur in de ochtend les en dan tot eind van de middag tussenuren. Vakken welke uitvallen....

    Er zijn voor het eerste kwartaal twee essentiële programma's uitgevallen, Medische kennis en Generieke verpleegkunde.

    Van minister Plassterk moeten we meer contacturen hebben, die hebben we beslist minder! De kwaliteit van het derde jaar is beduidend lager dan de maatwerk fase (eerste en tweede jaar).
    Voor het onderdeel "sterven en rouw" moeten we een reader kopen welke niet meer leverbaar is, zonder reader is de opdracht niet te maken.

  • no-profile-image

    J.C. Dekker

    Volgens dhr. Van Drielen, lid van het college van Bestuur van de Hogeschool Rotterdam, 'Gaat het nu om nieuwe problemen die we echt zo spoedig mogelijk gaan oplossen.’
    Nieuwe problemen? Ik ben 1,5 jaar geleden afgestudeerd en ook in die jaren ervoor was het een komen en gaan van coaches die voor de persoonlijke begeleiding zouden moeten zorgen, het kwijtraken van cijfers, rommelige roostering, e.d.
    Helaas is de afdeling verpleegkunde van de Hogeschool Rotterdam er dus 10 jaar na de eerste serieuze klachten nog steeds niet in geslaagd om hun onderwijs te verbeteren. Wellicht is het tijd dat het management een POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan) met daarin een zelfkritische SWOTH-analyse gaat maken, hierna een PAP (Persoonlijk Ontwikkel Plan)bedenkt, waarna hier onder strikt toezicht van de Raad van Bestuur mee aan de slag wordt gegaan?

  • no-profile-image

    Nicole

    Hallo allemaal,

    ik sluit me hier volledig bij aan. Ik kan inmiddels niet meer bijhouden hoeveel coaches ik al heb gehad en als ik zelf nergens achter aan was gegaan had ik niet zo ver geweest als nu. Na de zomer is het erger geworden dan ooit. De roosters waren altijd al een zooitje waarbij de docenten naar de roostermakers verwezen en deze gaven dan juist weer aan dat de van de docenten nog niets hadden ontvangen.
    Maar goed het mooiste vind ik de reactie van dhr van Drielen in het blad van de Nursing. Hij geeft een verandering in het management aan welke volgens mij al een aantal jaar geleden plaats heeft gevonden. Hier probeert hij de problemen nu achter te verschuilen. De vraag is dan heeft hij nu weer een nieuwe onderwijsmanager aangesteld of is dit gewoon het volgende excuus wat we te horen krijgen.
    Ik snap best dat het tijd kost om alles nu op orde te brengen, maar geef op zijn minst een gebaar naar de studenten dat er gehoor gegeven wordt aan de klachten die geuit worden. En stop met het verwijzen van het kastje naar de muur. Dit zijn competenties die we vanuit de Hogeschool juist moeten leren terwijl ze zelf niet competent zijn. Geef de fouten toe en stel alle studenten netjes op de hoogte van een mogelijk plan wat nu uitgevoerd gaat worden. Doe dit dan ook niet in de vorm van een uiting in de media maar heb het fatsoen om dit gewoon via een schriftelijke brief te doen.
    Dit zal een hoop begrip wekken bij de studenten waardoor ze denk ik meer bereid zijn hierbij te helpen.

  • no-profile-image

    jos smaling

    Ik ben jos en ben reeds 26 jaar verpleegkundige, ik wil graag undercover als leerling in de klas zitten! en dan als klokkenluider aan de bel trekken...als ervaringsdeskundige hebn ik kennis van zaken...
    groeten jos

  • no-profile-image

    Katinka

    Er is al een hele rits aan rijtjes met klachten, en ik sluit me bij al deze aan. Maar er is weer een nieuwe klacht van afgelopen week.

    Tijdens een les toont een docent een boek en geeft aan dat daaruit de tentamen vragen gesteld zullen gaan worden. Het enieg probleem is dat het boek niet meer te bestellen valt, een nieuwe druk is er nog niet en het boek staat ook niet in de mediatheek! Hoe moet je dan de stof leren?

    De docent heeft enkel aangegeven dat het tentamen toch zal bestaan uit stukken van dat boek.

    En nog iets dat ik mis, is het al bekend dat studenten voortaan zelf hun toetsvragen maken? Deze dienen ingeleverd te worden bij een docent en vervolgens kunnen we die op het tentamen verwachten.
    Ik dacht dat wij betaalde om les te krijgen, en niet om les te geven? Als ik docent wou worden had ik wel gekozen voor een leraren opleiding!

  • no-profile-image

    Steffie

    Tjonge wat een toestand! Heel vervelend dat proffesionals zo met studenten omspringen.... Wel verheugend dat het CvB reageert en er nu eindelijk wat aan gedaan wordt. Na de herfstvakantie gaat het beter? Ik zou zeggen hou de vinger aan de pols!
    Succes en groet, Steffie

  • no-profile-image

    Natasha

    Ja, ik ken dit hel erg! Ik zit op de HBO-V van de HRO in het 2e jaar en wij hebben pas een hele klachtenbrief opgesteld. Alles wat hier over wordt gesproken hebben wij er ook in gezet! Ik ben echt blij dath et eindelijk de media halt!

    Zie het bericht van Noortje. Over die brief heb ik het!

  • no-profile-image

    Lars

    Eindelijk actie tegen de Hogeschool!

    Afgelopen dinsdag heb ik gehoord dat ik afgestudeerd ben. Ik heb mijn hbo-v behaald in 5 jaar. Mede door een gebroken voet heb ik studievertraging opgelopen. Hierdoor volgde ik niet meer de "normale" leerroute! Bovenstaande klachten worden nog erger en groter als je buiten de normale leerroute komt.

    Ik hoop echt voor alle huidige studenten van de hbo-v dat er snel dingen gaan veranderen op de Hogeschool. Op dit moment is heel de opleiding een drama!!!

  • no-profile-image

    Marjolein

    * Op woensdag om half 5 het rooster veranderen voor de volgende dag 8.30.... Erg handig als je op woensdag een avonddienst hebt en erg laat thuis komt en dus niet meer zit te wachten op een wijziging in het rooster..
    * Docenten die geen postvakken hebben,,
    * Op 1 dag steeds een andere coach/klas hebben
    * Op hint vermelden dat een les niet doorgaat waarvan je achteraf hoort dat die toch gewoon DOORGING
    * Op 1 tijdstip bij 2 verschillende lessen moeten zijn
    * Lessen die uitvallen omdat docent met directie aan het praten is over hoe het onderwijs beter moet ( Goed begin denk ik zo !! *ahum*)
    Ach de docenten ergeren zich ook dood en begrijpelijk. Voor hun is het allemaal net zo vervelend als dat het voor ons is. Ook hun roosters veranderen een dag van te voren.. Achja laten we met zn allen hopen dat dit wel werkt en dat de docenten dan weer weten waar ze aan toe zijn en dat wij weer gewoon kunnen studeren zonder andere zorgen te hebben !

  • no-profile-image

    Simone

    Na al deze slechte berichten moet er toch ook wel iets goeds gezegd worden over deze school.
    Ik heb zelf al een klachtenlijst opgesteld en daarmee een officiele klacht ingediend. Hier is vervolgens wel degelijk gehoor aan gegeven. Ik ben ondertussen in gesprek met de manager bedrijfsvoering, welke mijn klachten aan hoort en vervolgens kijkt bij wie die klachten terecht moeten komen en wat er aan gedaan moet worden.

    Verder hebben andere mensen uit mijn klas ook een officiele klachtenbrief ingediend en aan de hand daarvan zijn we uitgenodigd op gesprek met de directie.

    Er is heel veel fout gegaan op deze school, en na vele klachten is de school eindelijk tot actie over gegaan. Ik vond dat dit ook even gemeld moest worden.

  • no-profile-image

    Noortje

    Ik ben het er mee eens dat de organisatie van de HRO beneden alle peil is!
    Hier een paar voorbeelden:

    * In de vakantie moesten we zelf maar zien uit te zoeken in welke klas wij zaten en wat dan vervolgens ons rooster was. Stonden we allemaal om 08.30 op school, bleken we er pas om 15.00 hoeven zijn.
    * De roosters veranderen soms zelfs 2 keer per dag! Iedereen moet constant zijn rooster in de gaten houden om te kijken wat voor les waar gegeven word.
    * Over de roosters: er staan lessen op die niet voor ons zijn, lessen waar nog vacatures voor open staan, lessen die bij de leraren niet op het rooster staan, lessen op verschillende locaties omdat er een lokalentekort zou zijn (maar als je door de school loopt zijn er heel veel lokalen leeg, en als je naar een andere locatie moet verkassen, gaat er weer tijd van de lessen af), lessen die gepland zijn op tijden waarop de docent helemaal niet kan of werkt.
    Wij hebben met onze klas dit jaar al alle practicumlessen moeten verschuiven omdat het niet geregeld is, waardoor we achterlopen.
    * de toetsen zijn van bar slecht niveau. Vorig jaar zijn bij alle toetsen er ontzettend veel vragen uitgehaald, omdat ze fout gespeld waren, er dubbel instonden, niet relateerden aan de stof of onduidelijk gesteld waren. Ook gingen toetsen over de opdrachten van je medestudenten die dan nog niet eens waren nagekeken. Hier kun je echt niets van leren. je hebt dan je studiepunten wel, maar je hebt nog steeds helemaal niets bijzonders geleerd.
    * Cijfers worden heel langzaam verwerkt in Osiris.

    Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik geloof dat het punt van iedereen nu wel duidelijk is. Zelfs de docenten klagen erover dat de organisatie niet functioneert. Wij hebben met onze klas een brief geschreven naar de directie, we hopen dat er iets mee gedaan word. Maar ik heb er weinig vertrouwen in...

  • no-profile-image

    RSR

    Hierbij wil ik ook graag reageren op de manier waarop hogeschool Rotterdam handeld.

    X De opleiding HBO-V schort aan alle kanten, er is weinig les, de lessen die we hebben gaan over de opdrachten die wij zelf dienen te maken.(criteria zijn vaak onbekend zowel bij leerlingen als docenten)
    X We hebben vanaf het 2e leerjaar geen medische kennis meer gekregen als vak. Er wordt verwacht dat je deze zelf op eigen houtje leert, wat inhoud dat ik net zo goed een thuisstudie kunnen doen.
    X Het tentamens stof heeft bijna altijd als onderwerp: COPD/Hoge tensie, er wordt verders weinig verdiept in andere onderwerpen waarvan je de kennis goed zou kunnen gebruiken voor je stages.
    X Materiaal voor tentamens wordt laat bekend gemaakt, hierdoor is het vaak op het laatste moment nog onzeker wat er kan verwacht worden van een toets en op welk tijdstip het tentamen zal plaatsvinden
    X Informatie wordt niet goed doorgespeeld, zo kan het zijn dat je vanuit je docent te horen hebt gekregen dat het een open boek tentamen is, heb je je boek bij je tijdens het tentame, wordt er vermeld dat deze onmiddelijk van tafel moet
    X Na het maken van een tentamen worden er onwijs veel vragen uitgehaald, die toch niet juist bleken te zijn: Gevolg: Een onvoldoende, omdat het aantal punten wat je had opeens minder wordt maar de normering het zelfde blijft
    X De hogeschool maakt er een potje van als het gaat om het inleveren van cijfers, of de docent die deze zou moeten hebben is overspannen waardoor cijfers ergens kwijt geraakt zijn, of het systeem heeft gebreken etc. etc. Hierdoor heb ik nu in het 3e leerjaar ongeveer 50 studiepunten, terwijl ik sowieso mijn P het eerste jaar heb behaald en er dus min. 60 zou moeten hebben!
    (afgezien van alle andere toetsen, lessen, opdrachten die ik ook gewoon voldoende heb afgesloten)
    X Cijfers voor tentamens worden vééél te laat bekend gemaakt, officieel bestaat er een regel dat er na zoveel weken iedereen een voldoende zou moeten krijgen. Maar er is iedere keer een andere "smoes" waardoor de cijfers later zijn, maar deze regel niet in acht genomen wordt.
    X Colleges moesten vorig jaar zelf geregeld worden als "leeropdracht" Dit zou een prima wijze zijn om jezelf te leren hoe je dit allemaal regelt. De school regelt echter niets, we maken zelf beoordelingsformulieren, kijken zelf alle opdrachten na ( er is nooit een docent die een stuk/opdracht beoordeeld)..
    X Toen ik mijn stage vorig jaar (onterecht) niet had behaald, wilde de Hogeschool niet voor mij bijspringen omdat zij bang waren het goede contact met mijn stageziekenhuis te schaden. Hierdoor hebben ze mij volledig in de kou laten staan. En hebben ze mij nergens bijgestaan.
    X Sowieso is het krijgen van een stageplek dramatisch ( ikzelf heb geluk gehad) maar meerdere klasgenootjes van mij zijn tot tweemaal toe uitgeloot voor een stage en moesten vervolgens zelf een stageplek zoeken. Deze waren dan vervolgens vaak in een verpleeghuis. Hierdoor mis je het een en ander qua ervaring etc.
    Deze klasgenoten hebben dan ook met hun stage in de minor ( wel in een ziekenhuis) flinke problemen gehad.
    Een afdeling/ziekenhuis verwacht een bepaald niveau, die er dan niet uitgedragen kan worden!
    X Roosters wisselen om de week & aan het begin van het schooljaar is er NIETS bekend.
    Als je vervolgens naar school belt, krijg je OF te horen dat ze niets weten, OF ze kafferen je af OF ze hangen gewoon op!
    X De HBO-V is op dit moment een Master voor de MBO-V. Je krijg geen basis kennis, maar leert vooral onderzoeken doen/zelfstandig werken.
    Een MBO-V leerling heeft deze basis kennis wel en kan dus in iederegal goed de zorg uitvoeren etc.

    Wij als HBO-V'ers staan VOOR SCHUT!!
    We komen op een afdeling, we zeggen dat we HBO'ers zijn, een afdeling verwacht een Niveau op HBO, maar we moeten ze keer op keer teleurstellen met de kennis die we van school meekrijgen.
    En tuurlijk leren we zelf thuis, en natuurlijk hebben we niet alleen stil gezeten op school, maar wat we hebben geleerd hebben we vooral aan ons zelf te danken.

    Ik hoop dat er eindelijk eens wat aan gedaan wordt! Ik zou dolgraag eind van dit jaar afstuderen!

    Met vriendelijke groet.

  • no-profile-image

    Marlies

    Ik heb niet veel toe te voegen aan bovenstaande reacties. Alle reacties die er staan zijn helemaal waar. Wat betreft een docent die ontslag heeft genomen klopt. Er is een docent die ontslag heeft genomen omdat diegene het helemaal zat was met het 'beleid' van het managment. De tweede week dat alle studenten op school kwamen, moesten alle 120 leerlingen naar 1 lokaal voor een reanimatie-opfris-cursus. Dit past natuurlijk helemaal niet. De docent die dit organiseerde had al 3 weken voordat school begon aangegeven aan het managment dat de groep 3e jaars-studenten verdeeld moest worden over lokalen en verschillende tijdstippen. Ze is gewoon genegeerd door het managment en ik geef de docent volkomen gelijk dat ze weg gaat. Helaas moet ik en nog vele anderen het langer volhouden met de HRO...

  • no-profile-image

    chaya

    Wat goed dat dit nu eindelijk onder de aandacht komt.
    Het is heel triest dat het op deze manier moet.
    Vele studenten moeten hun opleiding zelf betalen en krijgen geen waar voor hun geld.
    Ik ben blij dat ik duaal mijn opleiding mag doen in een academisch ziekenhuis, hier leer ik elke dag weer wat nieuws. Ik vind het ook spijtig om te zeggen dat de school hier geen rol bij heeft gespeeld. Ik hoop dat het in de toekomst beter wordt want de zorg wordt alleen maar zwaarder en een goede opleiding speelt zeker mee bij het geven van goede zorg.
    Hoge scholen zorg toch eens dat de basis in orde is je kan niet rennen als je niet kan lopen!!!!!!!!!!!!

  • no-profile-image

    Suzan

    Ik vind het goed dat er eindelijk aandacht besteed word aan de problematiek die plaats vind op de HRO. Cijfers die een jaar later nog niet op Osiris staan, roosters die 4 weken na aanvang van de lessen nog niet bekend zijn en de toetsstof die voor aanvang nog niet bekend zijn. Ik heb het zelfs een keer meegemaakt, tijdens een toets, dat ik uit de les gestuurd werd omdat ik in het verkeerde lokaal zou zitten, terwijl dit op onze rooster stond.
    Hopelijk komt er binnenkort verandering.

  • no-profile-image

    Marlies

    Ik vind het onbegrijpelijk dat de hogeschool na zoveel jaar ervaring nog steeds elke jaar weer het wiel moet uitvinden.

    Roosters die wekelijks veranderen en waarbij de lestijden zo bizar zijn dat je soms van 14.45 tot 19.15 moet wachten op de volgende les;

    Klassen die opeens omgegooid moeten worden, omdat er eigenlijk teveel leerlingen in zitten en men op het laatste moment inzie dat er zo eingelijk niet goed lesgegeven kan worden;

    Lessen die gegeven moeten worden, maar waarvoor men naar een andere locatie moet, omdat er op Museumpark geen lokalen genoeg zijn. Leerlingen en docenten moeten allebei navragen bij verschillende balies waar bepaalde afkortingen in het rooster voor staan, waarna deze dus worden doorverwezen naar een andere locatie. Daar aangekomen blijkt het lokaal niet te zijn gereserveerd, waardoor er ter plekke overlegd moet worden tussen de 'hoge raad' van de betreffende locatie. Na toezegging van het lokaal kan er eindelijk met de les begonnen worden, maar deze moet halverwege afgebroken worden, omdat de tijd (officieel 2 uur) al weer voorbij is;

    Stagedocenten die blanco op stagebezoek komen en aan de stagiaires moeten vragen: "Wat moeten jullie deze stage gaan doen, wat zijn de eisen? Zelf weet ik namelijk van niets, hebben jullie criteria gekregen en stageopdrachten?";

    Een les moeten krijgen over de werking van Action Learning + waar alle leerarrangementen te vinden zijn -> in een lokaal zonder computer en beamer. Na verhuizing naar een lokaal mét computer en beamer, blijken deze op onverklaarbare wijze niet aan te kunnen. Hierna nagevraagd of dit verholpen kon worden, maar geen enkele techneut gezien in deze lesuren;

    Action Learning dat gebruikt moet gaan worden tijdens de stage, maar wat pas na enkele weken stagelopen opengesteld is;

    Studieloopbaancoaching wat gegeven wordt in een handenarbeidlokaal, waarbij tussen de werktafels en materialen naar krukjes gezocht moet worden, zodat er ruimte is om te zitten;

    Studenten die na 3 weken stage nog steeds niet weten wie hun stagedocent is en wie hun coach is voor de komende kwartalen;

    etc..


    oh ja, en wat te denken van die €1620,- die betaald wordt voor 1 dagje school in de week waarbij je 4 uur moet wachten op de volgende les..het zogenoemde standaardtarief-collegegeld.. ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hier dan van betaald wordt.. ;

    Nog een vreemd geval; aan het eind van de zomervakantie werd ik (derdejaars) uitgenodigd voor een introductiekamp. De hogeschool vond het heel leuk dat ik bij hen een opleiding wilde beginnen en had mij een informatiepakket gestuurd..leuk, maar dat heb ik in het eerste jaar al gehad... Ik gebeld, krijg ik als antwoord; we kunnen in de computer niet zien in welk jaar je zit, dus we sturen maar gewoon een startersinformatiepakket op....(zou daar ons geld terecht zijn gekomen?);

    cijfers die leraren inleveren bij de coördinator, maar die de cijfers kwijt is, waardoor er weer maanden overheen gaan voordat je je cijfer hebt..en dan moet je nog geluk hebben dat deze op onze 'cijfersite' blijven staan, want voordat je het weet zijn ze opeens verdwenen..

    de HRO..geen daden, maar woorden..

  • no-profile-image

    Mark

    Heb een paar jaar geleden gesolliciteerd op een interimklus op deze Hogeschool en had na een dag meelopen al in de gaten dat het 1 grote puinhoop is op deze opleiding. Enorme syllabi met lange codes voor elk vak, niemand van het vaste team die het me kon uitleggen. Totaal niet inzichtelijk. Een of andere op hol geslagen 'onderwijsvernieuwer' heeft hier zijn idiote gang kunnen gaan. Ik heb de klus niet aangenomen en lees met een grijns deze berichtgeving...

  • no-profile-image

    Angelique

    Een kleine opsomming:
    - Toetsstof onbekend waarvan al twee maanden bekend is dat we de toets krijgen. Tot een week voor de toets wisselt de stof van alle ziektebeelden en colleges leren, tot één enkel college leren (dit maakt veel verschil in de leerwijze + veel stress).
    - Geen hand-out beschikbaar van het te leren college/ in een ander geval wordt het pas één dag van te voren geplaatst
    - Artikelen die voor de toets moeten worden doorgelezen worden twee dagen van te voren geplaatst zonder duidelijke melding
    - Toetstijd wordt een uur voor aanvang een half uur vervroegd, dit is echter nergens terug te vinden. Dit wordt door leerlingen mondeling overgedragen, dus niet iedereen wordt bereikt. Leerlingen komen te laat voor de toets.
    - Gemiddeld een maand of langer op het toetscijfer wachten.
    -Verwerking van het cijfer in het cijfersysteem duurt ontzettend lang (gemiddelde tijd niet aan te geven, Cijfers van vorig jaar januari zijn nu nog niet verwerkt). Maar we moeten wel bewijzen dat we competenties etc hebben behaald. In jaar vier staat er bovendien nog eens fijntjes aangegeven dat de cijferregistratie voor een deel eigen verantwoordelijkheid van de leerling is.We krijgen echter niets zwart op wit dat je de punten hebt behaald, dus bewijs maar dat je de toets hebt gehaald.
    - De dag dat het nieuwe schooljaar begint is de klassenindeling niet bekend. Hiermee is het rooster dus ook onbekend. Als we de school bellen voor inlichtingen is er niets over bekend, alleen dat ze er mee bezig zijn. (Ondertussen communiceren zij dit niet naar de leerlingen, waardoor een groot deel in onwetendheid blijft en zich afvraagt wanneer school weer begint).
    - De eerste schooldag dat we les hoorden te hebben krijgen wij aan het eind van de middag te horen dat we de volgende dag les hebben. Dit na herhaaldelijk aandringen. Docent werd zelf ook heel laat op de hoogte gesteld.
    - Rooster wijzigt iedere week. Tot nu toe is het rooster voor de maandag pas in het weekend klaar. Het rooster wat enkele weken vooruit geroosterd was bleek weer niet te kloppen. Op deze manier kun je dus de lessen ook niet voorbereiden.
    - Als het rooster eindelijk klaar is staat er onduidelijk aangegeven om welke les het gaat. Ook dit helpt niet bij de voorbereiding. Ook de docenten kunnen ons niet verder helpen.
    - Geplande colleges gaan vanaf het begin van het schooljaar al niet door.
    - Inhoudelijke lessen worden nauwelijks gegeven. Eén college per week is veel. Maar zie bovenstaand punt: college gaat vaak niet door.
    - Weinig inhoudelijke trainingen. Twee verschillende trainingen per jaar is gemiddeld. (De langste training bestaat uit gemiddeld 2 lesuren per week, 4 weken achtereen volgend).
    - De rest van de lessen bestaat uit het werken aan opdrachten behorende bij de verschillende competenties. De coach speelt hierin echter enkel een sturende rol en vertelt inhoudelijk weinig. In de lessen wordt dus weinig inhoudelijk gewerkt (opdrachten worden niet inhoudelijk besproken, maar vooral planning en criteria etc worden besproken).
    - Docenten laten regelmatig weten dat zij geen antwoord op onze vragen kunnen geven (over opdrachten, roosters, lessen, toetsen etc). Alle vragen worden doorgespeeld naar één centrale coördinator voor de 3e en 4e jaars studenten, namelijk de ontwikkelaar van VAL (één van de communicatiemiddelen op internet ingedeeld per klas en waar ook de opdrachten op staan).
    - Docenten laten ook regelmatig blijken dat zij zelf soms ook pas de dag zelf te horen krijgen dat zij les moeten geven, dus ook niet geheel verwonderlijk dat zij onze vragen niet altijd kunnen beantwoorden.
    - Geen éénduidige communicatie: de ene keer berichten op HINT, de andere keer op VAL. Sommige docenten spreken zelfs nog over Natschool wat voor ons niet meer in gebruik is.
    - Regelmatig gesprekken gehad met de onderwijsmanager over bovenstaande punten. Er wordt ook keer op keer verandering en verbetering beloofd (zoals toetststof van te voren bekend, roosters bekend etc). Hier is echter niets van te merken. De chaos lijkt alleen maar groter te worden. Het werk van de studentenraad heeft dus absoluut geen zin.
    En er zijn nog veeeeeeel meer punten op te noemen die niet lopen. Ik kan het absoluut niemand aanraden op de HBO-V op de HRO te gaan studeren. Als je iets wilt bereiken is dit geheel door eigen inzet en alles wat je op stage leert (als je een stageplaats hebt). School draagt absoluut niets bij.Voor alle andere reacties verwijs ik ook naar studenten-hbo-v-hyves.nl

  • no-profile-image

    Annemieke

    Pffff..er wordt inderdaad al jarenlang beloofd dat er wat aan gedaan gaat worden! Er wordt altijd veel gezegd, maar nooit in de praktijk zichtbaar gebracht.
    Er zijn namelijk altijd (al jaren dus) problemen met:
    - Roosters (altijd super laat en veranderen zelfs nog op de dag zelf)
    - Cijfers (ik mis nog cijfers van bijna een jaar geleden, en altijd zelf achteraan moeten)
    - Toetsstof (niet bekend of paar weken/ dagen voor de toets)
    - Docenten (weten niet dat ze les hebben of worden ook niet geinformeerd over gang van zaken. De meesten, zoals mijn coach, doen trouwens wel ontzettend hun best om er iets van te maken!)
    - Groepen (waren gewoon pas na drie weken bekend en sommige studenten weten nog steeds niet in welke groep ze zitten)
    - Stages (veel studenten zaten 2x in een verpleeghuis, en hadden na 2 jaar nog nooit een ziekenhuis gezien)
    - Lokalen (geen beamer, geen bord of helemaal niet beschikbaar)
    - Communicatie over allerlei wijzigingen (werd niet gedaan en achteraf op een onvindbare plek)
    - Gebruik van Hint, VAL en Natschool door elkaar(overal staat wel iets)
    - ENZOVOORT

    Goed dat het nu eindelijk naar buiten wordt gebracht, want zoals het nu gaat is de opleiding niet noemenswaardig en zeker niet aan te bevelen.

  • no-profile-image

    Anita

    Ik vind dit bericht op nursing.nl echt helemaal geweldig! Het werd tijd dat er eindelijk eens aandacht kwam voor de tekort komingen van de opleiding verpleegkunde aan de HRO! Al vier jaar worden we met smoesjes en beloften zoet gehouden, hopelijk dat dit echt iets te weeg kan brengen!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden