Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundigen kunnen nog steeds niet rekenen

Vier op de tien verpleegkundigen heeft nog altijd grote moeite met rekenen. Dit blijkt uit herhaling van het Nursing-onderzoek naar de rekenvaardigheid van verpleegkundigen.
Verpleegkundigen kunnen nog steeds niet rekenen

Uit het onderzoek blijkt dat 41 procent van de ondervraagde verpleegkundigen een 5 of lager scoort op de aan hen voorgelegde vragen. Het rekenonderzoek is in 2007 voor het eerst gedaan, toen scoorde 43 procent een onvoldoende. Marcellino Bogers, werkzaam bij Nursing-uitgever Elsevier Gezondheidszorg en initiatiefnemer van beide Nursing-onderzoeken is geschokt. 'De rekenvaardigheid van verpleegkundigen blijkt na drie jaar nog steeds beneden peil. Slechts 8 procent van de verpleegkundigen had deze keer nul fout. Het is dus een structureel probleem dat schreeuwt om een landelijke norm, aanpak en monitoring.'

Consequenties voor de patiënt
Tijdens het onderzoek werd aan 300 verpleegkundigen een aantal vragen gesteld, over bijvoorbeeld het zelfbeeld ten aanzien van hun rekenvaardigheid. Vervolgens konden ze een toets maken met tien rekenopgaven. Op de vraag of men wel eens fouten maakt bij het maken van oplossingen en verdunningen en het intraveneus toedienen van vloeistoffen en medicatie, geeft 18 procent (in 2007: 27 procent) van de respondenten toe wel eens een fout te hebben gemaakt. Volgens geen van hen (2007: 7 procent) had een gemaakte fout consequenties voor de patiënt. 59 procent (2007: 55 procent) van de respondenten meent dat een collega wel eens een fout heeft gemaakt. Volgens 22 procent (2007: 17 procent) van hen had een gemaakte fout consequenties voor de patiënt. 

Verpleegkundig rekenen op het Nursing Event
E-Nursing, platform voor online zorgcursussen, biedt alle Nursing-abonnees in 2011 een geaccrediteerde online rekencursus aan. Bezoekers aan het Nursing Event, het grootste vakevenement voor verpleegkundigen dat plaatsvindt op 9 en 10 december 2010 in de Reehorst in Ede, kunnen hun rekenvaardigheid alvast opfrissen in een workshop van E-Nursing.

Het onderzoek van 2010 is gedaan in opdracht van Nursing en E-nursing, platform voor online zorgcursussen, uitgevoerd door Duo Market Research en zal binnenkort op deze website beschikbaar zijn. De rekentoets werd door 162 respondenten gemaakt. In Nursing november staat een uitgebreid artikel over het onderzoek.


Door: redactie Nursing

Eerder in het nieuws

Gerelateerd

Redactie Nursing.nl

14 reacties

  • no-profile-image

    Jessica

    Rekenen in de zorg blijft een probleem en het is een kwalijke zaak.
    Zelf doe ik de HBO-V 3e jaar. In het eerste kwartaal van het 1e jaar hebben wij rekenen gehad en de toets, waar een 10 voor gehaald moest worden. Zelf heb ik deze in 1 keer gehaald, waardoor ik daarna geen rekenen meer heb gehad.
    Juist omdat er zoveel fouten worden gemaakt, vind ik dat er ieder kwartaal een rekentoets moet worden afgenomen waar je een 10 voor moet halen. Dit hoeft en mag geen probleem zijn, je moet het gewoon kunnen. Dit zouden ze in de opleiding kunnen veranderen. Het is een begin...

  • no-profile-image

    An Baerdeman

    Ik heb een bijkomende opleiding genoten en ik had op het vak medisch rekenen 20/20 en was trouwens de enige van de klas. Zelfs als je maar 1x moet rekenen per jaar is het van belang dit goed te doen of denk je dat je dan geen fouten kan maken? Rekenen is en blijft cruciaal. In Engeland moet je trouwens het maximum hebben op dit vak op school of je slaagt niet!

  • no-profile-image

    Annemiek

    Het zit er blijkbaar zo ingebakken: waarom schrijft een arts niet 80 ml/uur voor, en waarom mag er geen lijst zijn met infuussnelheden. Waarom moet er nog zoveel gerekend worden, met alle mogelijke fouten vandien. Het is onveilig en er gaat teveel tijd inzitten. Standaard concentraties is een oplossing om fouten te verminderen. En ook kant en klaar geleverde oplossing zijn veiliger.

  • no-profile-image

    jacq.

    Wat ik vaak merk, is dat leerlingen niet goed kunnen rekenen, bijvoorbeeld de druppel snelheid van een infuus. Als ik dan vraag hoe ze aan de stand van de pomp komen, hoor ik vaak dat ze dat van een ander gezien hadden. Of komen met een schema'tje die ze weer van een ander hebben gekregen. bijv. 1,5 liter/24 uur is stand 63, twee liter/24 uur is stand 83. Het klopt wel, maar ik vind het belangrijk dat ze zelf de berekening kunnen maken. Want wat als iemand vier liter per 24 uur moet krijgen, en de stand staat niet op het briefje? Ik ga zitten met de leerling en laat ze het voorrekenen of leg ik het uit hoe het werkt. Maar als de stand in de praktijk ingesteld moet worden, is de rekensom van net verdwenen. Als dit al zo gaat met druppelsnelheid, hoe gaat het dan als ik acuut 80 mg. lasix i.v. moet geven? of een niet standaard dosering van een antibiotica? Soms houd ik mijn hart vast....

  • no-profile-image

    linda

    Bij mij op de afdeling rekent degene die controleerd de som uit zonder het antwoord van haar collega te weten. Als er verschillen in uitkomst zijn (en dat is zelden):opnieuw uitrekenen.Nog niet gehoord van fouten, het is een kwestie van even de tijd nemen. Ik ben leerling en vind het wel vervelend dat op school tijdens de toets geen rekenmachine gebruikt mag worden. Op het werk rekent niemand uit het hoofd.

  • no-profile-image

    Léon

    Ik vind dit weer een opgeklopte discussie inderdaad alles is al uitgerekend door de apotheek en de oplossingen zijn standaard.Als ik 1x per jaar iets zelf moet uitrekenen is het veel.

  • no-profile-image

    Pien

    Een fout hoort er bij controle uitgehaald te worden, maar deze controle wordt vaak niet goed uitgevoerd. Er wordt dan de rekensom van degene die de mediactie heeft klaargemaakt voorgelegd en degene die controleert bekijkt deze berekening ipv dat hij/zij deze berekening zelf maakt. Een foute berekening van de eerste persoon die vlug wordt uitgelegd aan de tweede persoon.. De tweede persoon heeft het druk-druk-druk en denkt: ja dat klinkt wel logisch, hup mn krabbel.. En de fout is gemaakt.
    Laten we allemaal ter controle de berekening zelf maken. Hier worden er meer fouten mee uitgepikt.

  • no-profile-image

    cees

    de oplossing moet gezocht worden in het gebruiksvriendelijk maken van verpakkingen.
    oplossingen kunnen ook standaard aagegeven worden.
    wat heb je eraan als je goed kan rekenenen en een fout maakt doordat je duizend en 1 dingen tegelijkertijd MOET doen?

  • no-profile-image

    Chiel

    Ik volg de opleiding nu en bij ons is 100% goed een vereiste bij de rekentoetsen. Het is bij een aantal van de ervaren collega's waar ik een soort nonchalance zie bij het klaarzetten van depots. Het rekenen is maar een stukje van het geheel dat mis kan gaan, ik denk dat er meer fouten gemaakt worden door routine en automatisch handelen. Het is inderdaad makkelijk om de opleiding en de 'jeugd van tegenwoordig' de schuld te geven maar bij medicatie gaat het volgens mij vaker mis door onvoldoende controle voor het geven. De fouten die ik gezien heb en waar ik over gehoord heb waren (bijna allemaal) door onvoldoende controles.

  • no-profile-image

    Bla

    @ Theo

    Die toetsen worden tegenwoordig anders nog steeds afgenomen. Ik ben 2ejaars HBO-V en ik kreeg in het eerste kwartaal van de opleiding een rekentoets waar je geen enkele fout mocht maken.

    Dat eeuwige gezeur over de opleidingen van tegenwoordig...

  • no-profile-image

    Jeroen

    De door mij gemaakte toets is ook verre van relevant. Vragen over oplossingen die je niet in de dagelijkse praktijk tegenkomt maar die de apotheek voor haar rekening neemt.

  • no-profile-image

    theo

    "nog steeds niet" is een verkeerde titel. In de jaren 70 en 80 was verpleegkundig rekenen een verplichte toets n als je geen tien haalde kon je vertrekken. dus de titel moet zijn: verpleegkundigen kunnen niet meer. In de toekomst wordt het erger: geluiden uit het basisonderwijs: we komen niet meer aan rekenen en taal toe want als onderwijzers zijn wij alle tijd kwijt met opvoedkundige taken.

  • no-profile-image

    g

    Vind het ook niet zo gek.. in de praktijk zie ik het ook niet vaak gebeuren..

  • no-profile-image

    Willemieke

    Ik vind het ook niet zo gek, wanneer je kijkt hoeveel aandacht hieraan wordt gegeven tijdens de opleiding..

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden