Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Actiz: 'Kwaliteit ouderenzorg verbeterd'

De kwaliteit van zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg (VVT) is in 2009 verbeterd. Ook waren de cliënten positief over hun ervaringen met de zorg. Dat blijkt uit het branchebeeld 2009 van het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg van Actiz.
Actiz: 'Kwaliteit ouderenzorg verbeterd'

Cliënten geven in het branchebeeld aan dat zij positief zijn over de professionaliteit en veiligheid en de bejegening door het personeel. Al met al ervaren de cliënten hun zorg als vakkundig en veilig. Ook voelen ze zich serieus genomen en is er een aandachtig luisterend oor als dat nodig is. Tegelijk geven cliënten aan dat zij soms te lang moeten wachten op een zorgverlener en dat zij graag wat meer persoonlijke aandacht zouden krijgen los van de zorg.

Minder doorligwonden en vrijheidsbeperking
De kwaliteit van zorg wordt gemeten aan de hand van twaalf indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen en twee voor de zorg thuis. Uit de metingen blijkt dat in verpleeg- en verzorgingshuizen vrijheidsbeperkende middelen minder werden ingezet dan voorgaande jaren. De grootste kwaliteitsverbeteringen werden behaald bij het terugdringen van doorligwonden, het voorkomen van gewichtsverlies en het stellen van de diagnose bij mensen met incontinentie.

Kwaliteit beschikbaarheid personeel
Voor zowel verpleeg- en verzorgingshuizen als thuiszorg geldt dat de indicator ‘Ervaren beschikbaarheid personeel’ een punt van zorg is. ‘Organisaties scoren relatief laag, terwijl cliënten het onderwerp erg belangrijk vinden. De vragen gaan intramuraal over snelle hulp bij toiletgang, bij pijn, bij een druk op de bel. De thuiszorglijst bevat een aantal vragen van een andere aard, bijvoorbeeld of vervanging goed is geregeld, of de zorg flexibel kan zijn, en of het aantal verschillende zorgverleners bevalt. In de loop der jaren is het personeel in de VVT in aantal afgenomen en is het opleidingsniveau lager geworden. Blijkbaar voelt de cliënt dat’, staat te lezen in het branchebeeld Kwaliteit 2009.

Onderzoeksgegevens
In 2009 hebben in totaal circa 1.900 verpleeg-, verzorgingshuizen en locaties en thuiszorgorganisaties hun zorginhoudelijke resultaten gemeten. Aan het CQ-onderzoek (Consumer Quality onderzoek) namen ruim 50.000 cliënten deel, die vragen beantwoorden over hun ervaringen met de zorg. De kwaliteit van zorg wordt gemeten aan de hand van twaalf indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen en twee indicatoren voor de zorg thuis.

Op de hoogte blijven? Volg nursing.nl op Twitter!

Actiz
Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

19 reacties

  • no-profile-image

    Aria

    In mijn verpleeghuis (p.g)is de personele bezetting zo geminimaliseerd dat nog slechts sprake kan zijn van de meest basale zorg; in het beste geval.
    Ons management vindt dat wij onze ideeën over kwaliteitszorg moeten bijstellen. Ben je niet tevreden?
    Dan kun je beter ontslag nemen...(citaat clusterhoofd).
    De nachtdienst moet om 23.00 twee mensen gaan wassen (die al uren liggen te slapen), en om 5.30 weer met wassen verder gaan (wat vindt familie daarvan?...weet van niets!). Het gaat hier om hoogbejaarde, dementerende, weerloze mensen.
    Onze bewoners -maar ook het personeel- zijn aan de goden overgeleverd.
    Wie zal er voor deze mensen staan? Actiz in elk geval niet. De kloof tussen deze geruststellende onderzoeksuitslag en de schrijnende realiteit achter de afdelingsdeuren is onvoorstelbaar groot.

  • no-profile-image

    Familie

    Meningen van anderen over verpleeghuis Wittenberg op VK lIJST 2010
    A.Kooij,
    Amsterdam Mijn schoonmoede van 87 moest na amputatie van haar voorvoet (door suikerziekte) voor revalidatie naar een verpleeghuis. De Wittenberg was lekker dichtbij haar huis en ze kende iemand die daar ook voor revalidatie was opgenomen. Wij (zoon en schoondochter) vonden het prima. Zoveel keus heb je trouwens toch niet als je ontslag krijgt na ziekenhuisopname!
    Vol goede moed gingen we dus naar de afdeling Boterbloem, daar kun je maximaal 3 maanden blijven.
    Maar de moed zonk ons en mijn over het algemeen gesproken zeer positief ingestelde schoonmoeder al snel in de schoenen.
    Het personeel doet zijn/haar best, zegt bij alles wat fout gaat veelvuldig sorry, leggen uit dat er te weinig personeel is. Maar wat koopt een rolstoelafhankelijke lieve oude vrouw, die zich trouwens door reuma aan haar handen ook niet mét rolstoel kan verplaatsen, daarvoor.
    Het is gebeurt dat ze in haar broek moest poepen omdat er geen "menskracht" was. Het is gebeurt dat ze wel naar de toilet werd gebacht maar vervolgens 3 kwartier heeft zitten roepen voordat ze er weer werd afgehaald.
    Ze is een keer "vergeten" met naar bed toe brengen, heeft ze ook bij elkaar een uur proberen te scheeuwen om hulp en werd uiteindelijk geholpen door een dochter die haar moeder elke avond naar bed brengt.
    Mijn schoonmoeder had op een avond een arts nodig, die uiteindelijk pas om 2 uur 's nachts is gekomen. Nog sla ik mezelf voor m'n hoofd dat we zelf geen ambulance hebben gebeld die avond dat we op bezoek waren. Tot de volgende dag 4 uur 's middags kwam de ambulance pas. Uitgedroogd door diaree ten gevolge van een bacterie.
    We kunnen er een boek over schrijven.....
    Laatste stand van zaken? Ze heeft ook nog de MRSA bacterie opgelopen daar.
    Je hoort en leest in de media over de slechte kwaliteit van ouderenzorg, maar wij zijn ons echt doodgeschrokken in De Wittenberg.
    23-12-2010 21:25
    Benning,
    Almere Ik kan me helemaal aansluiten bij mevr. Kooij. Na de eerste schok over de staat van het meubilair en de slechte ontvangst, niemand wist iets, ging ik regelmatig huilend naar huis als ik bij mijn moeder geweest was. Ik heb nog nooit zulke smerige stinkende toiletten waar dan ook gezien. Als mijn moeder geholpen moest worden met naar het toilet gaan keek degene die ik het vroeg om zich heen en wist niet wie dit moest doen, zij in ieder geval niet. Mijn moeder had geen stoel bij haar bed, alleen een véél te hoge postoel. Daar moest ze haar kleren overheen hangen. In het weekend was er personeel die gebruikte glazen en placemats vol kruimels van de vorige maaltijd zo op tafel durfde te zetten, voor de volgende maaltijd. Ik heb rokken van mijn moeder meerdere malen moeten wassen om de urinelucht eruit te krijgen. Alles wat mijn moeder vroeg daar luisterde ze niet naar. Er waren wel wat personeelsleden die erg hun best deden, maar de rest was ongeïnteresseerd bezig.
    Mijn moeder duwde met haar rollator een vrouw in een rolstoel voort om ergens naar toe te gaan, omdat er te weinig hulp was of dat er niet geluisterd werd. Ik ben blij dat ik dit even ergens kwijt kan. Mijn moeder zat ook op de afdeling 'de boterbloem'
    27-12-2010 10:22

  • no-profile-image

    Ray Stuurman

    Wat een onzin,.....!!!!!!
    Hoe kan de kwaliteit nou verbeterd zijn als je het steeds vaker moet doen met minder gediplomeerd personeel???? Daarbij komt nog dat door de invoering van de zzp's de kwaliteit alleen nog maar monder is geworden......Ze geloven het zelf!!!! Ik niet!!!!

  • no-profile-image

    Rini

    Weer een typische Actiz-uitspraak.
    Hoewel de (onware) stelling tussen aanhalingstekens staat vind ik het jammer dat Nursing zich er voor leent om zulke uitspraken te publiceren. Het huidige kabinet zal er zich zijn voordeel mee doen: doorgaan met dit beleid van verschraling, vermarkting en verloedering van de (ouderen)zorg!!!

  • no-profile-image

    sierk

    Welk belang heeft actiz hierin om het zo mooi voor te stellen.De waarheid is heel anders.Een tevredenheids onderzoek bij clienten waarvan 85% dementerend is,is voor het dementerende actiz reden om tevreden te zijn.Welk politiek spelletje wordt hier gespeeld? Zeker om de PVV en VVd in de kaart te spelen.Immers bij tevreden clienten zijn 12000 verzorgenden erbij niet nodig.

  • no-profile-image

    BD

    Ik lees dit bericht her en der op verschillende websites op internet, en overal volgen verontwaardigde reacties door mensen die zelf ervaringen hebben met verzorgingshuizen en met recht zoals mijn eigen ervaring is.
    Die 50.000 clienten die ondervraagd zijn moeten allemaal bang zijn geweest voor represailles als ze de waarheid vertellen, aangezien zowel mijn eigen ervaringen als van mensen die ik gesproken heb die zelf persoonlijke ervaringen hebben met verzorgingstehuizen bijna uitsluitend negatief zijn.

    Géén (of zelfs helemáál geen reactie) snelle reactie van het verzorgend personeel na het drukken op de bel, 14 dagen niet douchen, koud en/of zeer onsmakelijk eten, het ontbijt wat steeds vaker pas een uur of 3 na het ontwaken gebracht wordt (rond 11 uur in de ochtend).
    Ouderen die vergeten worden om in bed te leggen of uit bed te halen.

    Professionaliteit van het verzorgend personeel? Steeds vaker komen er uitzendkrachten aan te pas die geen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn, steeds vaker mensen aan je bed die niet de juiste opleiding hebben.
    Je voelt je ook niet veilig als je zeer regelmatig weer een vreemd gezicht aan je bed ziet die je moet helpen om uit bed te komen en je aan te kleden e.d. omdat er weer een blik uitzendkrachten is opengetrokken. Je voelt je ook niet veilig als er helemaal niet gereageerd wordt nadat je op de bel hebt gedrukt omdat je hulp nodig hebt of men vergeten is je eten te brengen.

    DAT is de huidige realiteit. Dus hoezo, de zorg is verbeterd?

  • no-profile-image

    Vicky

    Fijn dat actiz dit positief benadert!
    In ons verpleegtehuis lijkt het nog niet.
    Idd,de mensen aan het bed doen hun uiterste best, maar de veer van 7 van de 10x met tekort aan bed
    heeft zeker gevolgen. Geen w.c. bezoek, douche: geen tijd. Huish.h ziek, toilets blijven vies! Eten wat soms afgeraffeld wordt en nu praat ik over PG.
    Beste actiz, dame of heer in de regering die hier over gaat: laat je eens opnemen of werk eens een week mee en
    dan niet in een 4 of 5 sterrenverblijf.
    Geweldig daT MANAGERS hier niets aan doen , je een compliment geven, met zoek het uit, praten kunnen deze als brugman daar zal menig familielid het mee eens zijn.
    Maar daar hebben zij voor geleerd.

  • no-profile-image

    Vicky

    Fijn dat actiz dit positief benadert!
    In ons verpleegtehuis lijkt het nog niet.
    Idd,de mensen aan het bed doen hun uiterste best, maar de veer van 7 van de 10x met tekort aan bed
    heeft zeker gevolgen. Geen w.c. bezoek, douche: geen tijd. Huish.h ziek, toilets blijven vies! Eten wat soms afgeraffeld wordt en nu praat ik over PG.
    Beste actiz, dame of heer in de regering die hier over gaat: laat je eens opnemen of werk eens een week mee en
    dan niet in een 4 of 5 sterrenverblijf.
    Geweldig daT MANAGERS hier niets aan doen , je een compliment geven, met zoek het uit, praten kunnen deze als brugman daar zal menig familielid het mee eens zijn.
    Maar daar hebben zij voor geleerd.

  • no-profile-image

    Artsondersteuner verpleeghuis

    Nou daar geloof ik helemaal niets van. Wat was het criterium dan??
    Nee hoor wij DOEN wel onze uiterste best, maar LUKKEN doet het niet hoor.
    Ik in ieder geval NOOIT in een Verzorgings- of een Verpleeghuis! NOOIT NEVER!!!

  • no-profile-image

    Mochtmenwillen

    Ook ik herken de resultaten uit dit onderzoek niet in het werkveld. Integendeel....er is nog een lange moeilijke weg te gaan voor zorgorganisaties in de VV&T.
    Kiest de werkgever niet voor investeren in het kapitaal van de organisaties (voortdurende scholing, voldoende goed geschoolde werknemers, erkenning en waardering=dus ook marktconform belonen) dan geloof ik niet dat de kwaliteit van de zorg in deze branche op niveau zal komen, zolang hierop in deze instellingen op bezuinigd wordt. Fusies, reorganisaties zijn aan de orde van de dag, en loopt achter de feiten aan.
    Ik wil wel eens zien of dit onderzoek valide is!

  • no-profile-image

    Anneke

    Niet te geloven, waaruit bestaat dan tegenwoordig 'kwaliteit'.

  • no-profile-image

    Anneke

    Niet te geloven, waaruit bestaat dan tegenwoordig 'kwaliteit'.

  • no-profile-image

    Gavi Mensch

    Hoe komt het toch dat jullie zomaar berichtjes overnemen, redactie van Nursing? De ouderen- en bejaardenzorg is niets veranderd, eerder verslechterd. Onderzoekers moeten maar eens kijken hoeveel mensen er in 2008 aan het werk waren en hoeveel in 2009, om van 2010 nog maar niet te spreken. Denkt men dat er geen kwaliteitsverschil is als een verzorgende ipv 10 zelfs 15 patiënten moet verzorgen op een dag? Lariekoek! Het aantal billen dat gewassen en verzorgd moet worden is niet 20 maar 30...in dezelfde tijd?
    Wat een wishfull-thinking-pakket...wat een bizarre ontkenning van de situatie van veel ouderen, schande!

  • no-profile-image

    Ir J.W.Polman

    Zou graag weten wie achter dit onderzoeksbureau zitten en belang hebben bij de uitkomsten. Ik herken mij op geen enkele manier in dit optimistische beeld, integendeel. Onderzoek zou wetenschappelijk verantwoord moeten gebeuren en er is nu teveel uitkomstgestuurd "onderzoek" Dit lijkt daar ook weer op. Rutte ziet daar aabnleiding in om te bezuinigen want het zou prima gaan.

  • no-profile-image

    SP aanhanger Amsterdam

    Het is echt grote onzin wat onderzoekers hier beweren. Het onderzoek betreft de doelgroep niet en geeft verre van een reeel beeld. Bij de Kro kwamen na 1 uitzending honderden reacties over slechte zorg binnen. Zo ook bij het FNV, zo ook bij nu 91, zo ook bij de SP Amsterdam, die binnenkort met een rapport komen over OsiraGroep, zo ook onlangs 50 klachten over REC Monteverdi Zoetermeer. De meest zorgbehoeftigen krijgen in tal van tehuizen geen basiszorg! En de inspectie weet dit! De politiek weet dit! Tal van media weten dit! Hoe kan er dan nu zo een onderzoeksuitslag over de ouderenzorg komen???

  • no-profile-image

    Gericke

    Altijd en eeuwig met de goede resultaten van een onderzoek komen als het klachten regent over de zorg in verpleeghuizen.
    Het lijkt wel of de zorgmaffia hier de hand in heeft.
    Iedereen in politiek dan Haag weet dat de zorg helemaal onder de maat is maar doet net of zijn neus bloedt.
    In den Haag willen ze gewoon niets weten over slechte zorg, dan kost het ook niets en zal het dus ook nooit meer gaan kosten.
    Als je kijkt hoe de politiek omgaat met de zorg voor ouderen, dan zie je dat de machthebbers hier niet anders zijn dan die in Afghanistan, Afrika of Zuid-Amerika. Kennelijk wil de politiek naar systeem Amerika: zorg voor de rijken en dan nog liefst betaald door de armen. De tweedeling zit er aan te komen en hebben we te danken aan het vrije spel dat de kapitalisten weer hebben gekregen met al die rechtse gladjanussen PvdA-ers die zich al geen socialist durven noemen. En die groene partij die helemaal vies is van socialisten maar zich nog links durft noemen terwijl er niets links meer aan is.
    Want de praktijk heeft bewezen dat rechts in is en dus haasten ze zich allemaal om naar rechts te zwalken. Leve de heropkomst van de kapitalisten.

  • no-profile-image

    lezer www.actiz.nl/ledennet

    Op de site van Actiz vond ik ook het volgende achtergrondrapport van Kiwa en Prisma:

    Branchebeeld Kwaliteit 2009
    Verpleging Verzorging en
    Zorg thuis
    een citaat:
    2. Verbetergebied
    In het Verbetergebied zien we een zorgelijke score over de hele linie op de indicator ‘Ervaren
    beschikbaarheid personeel’. Organisaties scoren relatief laag, terwijl cliënten het onderwerp
    erg belangrijk vinden. De vragen gaan intramuraal over snelle hulp bij toiletgang,
    bij pijn, bij een druk op de bel. En over of er voldoende zorgverleners zijn, en of deze voldoende
    tijd besteden aan de cliënt. De vragenlijst die in de thuiszorg gebruikt wordt, bevat
    een aantal vragen van een wat andere aard, bijvoorbeeld of vervanging goed is geregeld,
    of de zorg flexibel kan zijn, en of het aantal verschillende zorgverleners bevalt. Deze lagere
    score is niet nieuw en niet onverwacht. In de loop der jaren is het personeel in de VVT in
    4
    aantal en wat betreft opleidingsniveau afgenomen, en waarschijnlijk voelt de cliënt dat.
    Maar het gaat om meer dan de feitelijke bezetting. De ervaren beschikbaarheid gaat vooral
    ook over persoonlijke aandacht en interesse voor de cliënt, over rust uitstralen terwijl je het
    druk hebt, over er zijn voor de cliënt, en niet alleen voor het wassen. In het verbetergebied
    vinden we ook de indicator ‘Mentaal welbevinden’, die zich richt op eenzaamheid, ongerustheid,
    thuis voelen en emotionele ondersteuning. Ook hierin speelt die persoonlijke aandacht
    een rol. EN OP DAT GEBIED KUNNEN ORGANISATIES ZICHZELF ZEKER NOG VERBETEREN.

    Ik ben het met de voorgaande reacties eens dat Actiz zeker beter zou kunnen én moeten weten.

  • no-profile-image

    VIG

    Vooral de M&M maatregelen is in mijn ogen een wassen neus. De bedhekken zijn vervangen voor bewegings sensoren. Is dat dan geen beperking dat bij elke beweging gelijk een VIG / helpenden naast je staat om te kijken wart je aan het doen bent ? Wederom ook werkdruk verhogend want soms gaan die sensoren voor niets af of om de 5 minuten, staan te sterk afgesteld e.d.

    Ik kan mij ook niet vinden in het stuk, maar ik kan me voorstellen dat het voor bepaalden mensen (management ) dit stuk wel goed uit komt want dan kan men verkopen dat het zo goed gaat en dat er echt geen personeel bij hoeft. Dit lijkt mij een manier om als een struisvogel de kop in het zand te steken en de problemen die gelden in de ouderenzorg ontkennen. Schieten we daar wat mee op ? Natuurlijk niet! Ik vind het een erg ingekleurd stuk. Nog niet zo lang geleden waren er stukken te lezen dat er meer personeel opgeleid moest worden ( volgens regeeraccoord 12.000), verpleegkundigen hun intrede weer moesten nemen in verpleeghuizen e.d. Word dat nu in 1x opzij geschoven ? Rook net kanzen om wellicht door te kunnen groeien in een verpleeghuis...

  • no-profile-image

    R.Pepers

    Geloof jij het , nou ik TOTAAL niet .

    Ik WEET zelfs dat het niet klopt.

    Gewoon: Kletskoek

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden