Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Leerling-verpleegkundigen mogen geen medicijnen delen'

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vindt het niet acceptabel dat leerling-verpleegkundigen zonder begeleiding medicatie uitdelen. Ook wil de minister samen met de sociale partners een offensief vormgeven tegen agressie in de zorg.
'Leerling-verpleegkundigen mogen geen medicijnen delen'

Dit zegt zij in antwoord op kamervragen van Sabine Uitslag over medicatieveiligheid, agressie van patiënten en werkdruk van verpleegkundigen. Uitslag stelde de vragen naar aanleiding van het artikel ‘Door de ogen van verpleegkundigen’ dat in oktober in de Consumentengids verscheen. In het artikel werden 406 verpleegkundigen uit voornamelijk ziekenhuizen ondervraagd.

Medicatieveiligheid
‘Het uitdelen van medicatie is een risicovolle handeling die bij voorkeur door de gediplomeerd verpleegkundige zelf moet worden verricht’, schrijft Schippers. Of leerling-verpleegkundigen medicatie mogen uitdelen is afhankelijk van de fase van de opleiding en de competenties van de leerling-verpleegkundige. ‘Zij moeten daarin altijd goed begeleid worden.’

In het artikel stond dat een beperkt percentage verpleegkundigen geneesmiddelen verstrekt zonder schriftelijke toestemming van de arts. Hierover is Schipper onverbiddelijk. ‘Daarmee overschrijdt de verpleegkundige haar bevoegdheid en verantwoordelijkheid.’

Agressie in de zorg
De minister vindt het zorgwekkend dat een aantal verpleegkundigen heeft overwogen te stoppen met de uitoefening van hun vak als gevolg van geweld. ‘Agressie op de werkvloer is onacceptabel binnen de zorgsector. Ik heb aangekondigd dat ik met sociale partners een offensief tegen agressie in de zorg wil vormgeven. Ik heb binnenkort een bestuurlijk overleg met hen over de arbeidsmarktagenda. Daar zal ik dit punt stevig op de agenda zetten.’

Werkdruk verpleegkundigen
Ook wil Schippers meer aandacht schenken aan het fors verminderen van de ‘papieren druk’ voor verpleegkundigen. ‘Daarnaast ben ik er van overtuigd dat gestandaardiseerd werken bijdraagt aan de reductie van fouten en het vergroten van de veiligheid’, schrijft zij.

Ikregeer.nl
Door: redactie Nursing

Op de hoogte blijven? Volg nursing.nl op Twitter!

Redactie Nursing.nl

21 reacties

  • no-profile-image

    student verpleegkunde

    maar voor de rest staar hier niks over de leerling-verzorgende, die het ook gewoon mogen doen.. of mogen zij het ook niet meer?
    want uit ervaring met mijn stage weet ik dat leerling en zelfs gediplomeerde verzorgende geeneens weten wat ze geven... en als je er naar vraagt moet je niet zo geïntreseerd zijn. dus volgens mij moet daar eerst wat veranderd aan worden

  • no-profile-image

    Bram

    De titel en de lead-in van dit stukje vind ik een beetje misleidend.

    Hier het betreffende citaat uit de antwoorden van minister Schippers:

    "Ik begrijp uit de cijfers van de enquête dat in de praktijk de situatie zich kan voordoen dat leerling verpleegkundigen zonder begeleiding medicatie uitdelen. Ik vind dit niet zondermeer acceptabel; het uitdelen van medicatie is een risicovolle handeling die bij voorkeur door de gediplomeerd verpleegkundige zelf moet worden verricht. De verpleegkundigen in opleiding zullen goed begeleid moeten worden, waarbij het afhankelijk van de fase van de opleiding en de competenties van de verpleegkundige in opleiding mogelijk moet zijn dat de verpleegkundige in opleiding zelfstandig medicatie uitdeelt."

    http://ikregeer.nl/document/ah-91443?format=pdf

    Ik mag een boon wezen maar 'Leerling-verpleegkundigen mogen geen medicijnen delen' of 'niet-acceptabel' kan ik nergens uit de tekst halen. Dat er eisen gesteld worden lijkt me een open deur. Enige formalisatie zou op dat punt misschien duidelijkheid kunnen bieden. (maar ook fout-positieve uitslagen, leerlingen die nog niet zouden moeten delen en dat op basis van een test wel mogen)

    De kwestie heeft verder een beetje een bodemloze pretentie: leerling verpleegkundigen maken meer fouten. Hierover wordt ook geen wetenschappelijke onderbouwing geboden door Schippers/Uitslag. Terwijl we juist willen weten of het veiliger kan! De minister verwijst in dat opzicht wellicht terecht naar het UMC in Maastricht, waar de apothekersassistenten medicatie zijn gaan delen, maar dit biedt geen oplossing voor de plekken waar dit niet kan, of (nog) niet gebeurt.

    Overigens blijkt er wel enig onderzoek/review te zijn gedaan, bijv: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20618531
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12581401
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18808644

    Dit betreft helaas kwalitatief onderzoek, waar we qua harde cijfers weinig aan hebben. De adviezen van de commissie Dijsselbloem lijken niet overal te zijn geland... Van mw. Uitslag - een wetenschappelijk onderlegd persoon - had ik misschien iets meer verwacht.

    Het artikel van de consumentenbond is overigens hier te lezen: http://www.nvza.nl/uploaddb/downl_object.asp?atoom=14341&VolgNr=0

  • no-profile-image

    leerling

    Tja.. Als je het als leerling niet mag delen (met de mogelijkheid om bijv. begeleiding te roepen wanneer iets niet duidelijk is..), moet je dan ineens wél competent zijn tot het delen van medicatie ná je afstuderen? Terwijl je dit nog nooit hebt gedaan? Dit lijkt mij erg vreemd!
    Het lijkt mij dan logischer om eisen te stellen, bijv:
    - Aantal x begeleid delen
    - Verslag maken van medicatie - werking, bijwerkingen, contra-indicaties e.d.
    - Toetsen van de gedeelde medicatie

    Anders kunnen we het toch nooit leren? Het is dan wel erg makkelijk om na je afstuderen zonder leren de medicatie te gaan delen: je wordt dan geacht het zelfstandig te kunnen doen, terwijl je misschien nog minder kennis hebt dan een leerling die zo'n toets heeft afgelegd!

  • no-profile-image

    regina

    Ik denk dat er meer gekeken moet worden naar de omstandigheden wanneer medicatie gedeeld moet worden. Degene moet dit ongestoord kunnen doen dus op dat moment alleen medicatie delen en niet voor allerlei andere zaken in zijn werkzaamheden gestoord of afgeleid worden. Daarbij zullen leerlingen ook moeten leren verantwoordelijkheid te dragen. Tijdens de opleiding moeten leerlingen op enig moment in hun opleiding zelfstandig medicatie kunnen delen, het is aan de werk/praktijk begeleider dit te bepalen.

  • no-profile-image

    Klaas

    Lastig als je als minister niet weet dat je een diploma hebt wanneer je verpleegkundige bent, dus of gediplomeerde of verpleegkundige en niet gediplomeerd verpleegkundige.

  • no-profile-image

    Roos

    Medicatie laten delen door een gediplomeerde is zeker geen garantie voor minder fouten. Leerlingen zijn uit angst fouten te maken vaak erg secuur, waar gediplomeerde meer geroutineerd te werk gaan. Belangrijker is het om mensen rustig en met zo min mogelijk verstoringen medicatie te laten delen

  • no-profile-image

    Koen

    Een zeer slechte zaak dat er zomaar uitspraken worden gemaakt over de competentie van (leerling)verpleegkundigen en verzorgenden. De werksituatie verandert. Een minister kan dingen proclameren die niet haalbaar zijn. Er moet in deze sector gewerkt worden aan oplossingen, zoals het uitzetten in de apotheek. Er zijn daarnaast nog veel mogelijkheden met werkdrukvermindering door efficiënter maken van processen doormiddel van Leangerelateerde methodieken. In mijn ziekenhuis zijn we hier volop mee bezig. Dit zit zoden aan de dijk en zorgt ervoor dat fouten niet structureel gemaakt worden, zowel door gediepten als ll-vpk's. Dus mijn mening: niet zomaar iets roepen, maar kom met oplossingen.

  • no-profile-image

    Geert Docent Verpleegkunde

    Uit de reacties blijkt dat sommigen de Wet-BIG niet goed kennen. Het maakt niets uit, als het gaat om de risicovolle handeling; medicatie uitdelen, welk niveau je hebt als het gaat om de handeling op zich. Alleen de bevoegdheden verschillen. Wel blijkt het artikele en de reacties in dit forum dat er meer voorlichting moet komen naar de beroepsgroep hoe daar op de juiste manier mee om te gaan. Zeker ook voor leerlingen en hun begeleiders is het niet altijd duidelijk. De regelgeving is duidelijk alleen het interpreteren is schijnbaar moeilijk. Daar ligt een gedeelde verantwoordelijkheid van de individuele beroepsbeoefenaar (bekwaamheden en bevoegheden weten) en de instellingen (ondersteunen bij inzicht geven in bekwaamheden en bevoegdheden.

  • no-profile-image

    Monique

    Tja, misschien kunnen artsen ook eens hun verantwoordelijkheden nemen in het voorschrijven van recepten, zou een goede tijdsbesparing opleveren. Hoef ik niet steeds hen achterna te zitten voor recepten.

  • no-profile-image

    s

    Even ter reactie op Geert "docent verpleegkunde", sommige kennen inderdaad de wet Big niet zo goed, echter moet ik wel erkennen dat ik tijdens mijn opleiding ervaar dat er nogal wat mits en maren zijn
    en dat er niets duidelijk is geregeld voor leerlingen verpleegkundigen in de wet BIG. Als ik kijk naar de leerling verpleegkundige die in Belgie hebben stage gelopen, hoor ik aan de hand van ervaringen dat leerlingen daar veel beter worden opgeleid en dat je ook echt verantwoordelijkheid krijgt betreffende je taken. Je krijgt echt de kans om alles van het vak te leren in de praktijk, natuurlijk moet je ook weten wat je doet en is bescherming van zorgvragers noodzakelijk doormiddel van wetgeving.

  • no-profile-image

    adriaan den otter

    Beste mensen, bijna iedereen weet,dat in instellingen er soms met de mensen getold wordt. Leidt meer deskundig personeel op. Laat niet die kwakzalvers nog steeds dit zeer belangrijk werk doen! Over ondeskundigheid personeel wordt heel veel gelogen, bedrogen en het gaat zo maar door.Waarom in dit zo belangrijk beroep, meer onderzoek naar de methode die gehandeerd wordt. Deze methode is volgens mij niet te tolereren. Belachelijk, en soms heel schandalig. gezonde groet. Ad den Otter bredaseweg 39 5111gd Baarle Nassau. ( De Gaarshof)

  • no-profile-image

    Willie

    Ik heb de indruk dat de kamervragen die Sabina gesteld heeft situaties in de ziekenhuizen bevatten en gaat niet over de hele zorgsector !

    Erg verwarrend dat de redactie van Nursing-website voor deze titel heeft gekozen. Daarmee worden alle ziekenverzorgenden/verzorgenden-IG en de situatie in Verpleeg-Verzorgingshuizen en Thuiszorg overgeslagen !

  • no-profile-image

    Kim

    Hallo verzorgende-IG,

    Je snapt volgens mij de strekking van het tijdschrift en de website nursing niet. Het is bedoeld voor verpleegkundigen niveau 4 en 5. Daarom wordt er overal verpleegkundige gezegd en worden verzorgenden-IG en anderen niet genoemd ! Voor jullie beroepsgroep is er wel een ander vakblad en een andere groep die zich daarmee bezig houdt. Bijvoorbeeld de TvV (Tijdschrift voor Verzorgenden). En wat betreft de discussie die hier dus gevoerd wordt, het overgrote deel is irrelevant. Het gaat om beslissingen die ze in de tweede kamer nemen over verpleegkundigen (niveau 4 en 5 dus !). Over verzorgenden-IG die medicatie delen en andere niveau's die dit doen, daar zal op een andere plek een discussie over gevoerd moeten worden volgens mij !

  • no-profile-image

    verzorgende-IG

    verpleegkundige uit groningen, ik wilde alleen maar laten zien hoe krom te stelling eigenlijk is dat 'alleen gediplomeerde verpleegkundige' medicatie mogen delen. En je ziet, de reactisch barsten los.

  • no-profile-image

    S

    Nou nou ik dacht dat men de zorg juist aantrekkelijker wilde maken voor nieuw personeel. Zo mogen de leerlingen op den duur alleen maar ... klusjes opknappen, omdat de werkdruk te hoog is en er zo niet begeleid kan worden, wat nu ook al vaak het geval is. En zoals iemand al had geschreven net of de gediplomeerde alles weten!!

  • no-profile-image

    Leerling vpk.

    Als leerling verpleegkundige moet ik een medicatie opdracht maken, voor ik medicijnen mag gaan delen.
    Dit is iets wat gediplomeerd verpleegkundige zelf ook wel eens mogen gaan doen. Vele weten niet wat ze geven, waarom en wat de gevolgen daarvan zijn.
    Is de gediplomeerd verpleegkundige dan wel bekwaam om medicatie te delen en een leerling hierin te begeleiden?

  • no-profile-image

    student verpleegkunde

    Ik ben 4e jaars student verpleegkunde en werk naast de opleiding in een verzorgingshuis. hier wordt de medicatie gedeeld door verzorgenden. als de regels zo worden dat de zij geen medicatie meer mogen verstrekken wie moet het dan doen? het afdelingshoofd is niet altijd aanwezig kan kan dus niet de gehele dag de medicatie delen. moeten er dan speciaal verpleegkundigen aangenomen worden voor het delen van de medicatie?

  • no-profile-image

    VIG-er

    De verzorgende -ig is heel goed in staat om medicijnen te delen, dit wordt geleerd tijdens de opleiding en daardoor ben je ook bevoegd. Woonbegeleiders hebben vaak ook een verzorgende-ig opleiding en kunnen dus ook bevoegd en bekwaam zijn om insuline te spuiten en medicijnen te delen. Als wij dit niet meer mogen doen moet het ook uit de opleiding gehaald worden. Ik ben het er dus niet mee eens dat alleen verpleegkundigen in staat zijn om medicijnen te delen.
    Anders is het met helpenden en zorgassistenten, zij hebben hiervoor niet geleerd en moeten dus ook geen medicijnen willen delen.

  • no-profile-image

    Arstondersteuner

    Eindelijk.
    Kijk wat er in de verzorgings-verpleeghuizen vaak gebeurd.
    Daar worden de medicijnen uitgedeeld door verpleeghulpen en "woonbegeleiders"( in de psychiatrie).
    Wanneer wordt daar es tegen op getreden??
    Ik ken een afdeling ouderenpsychiatrie waar een woonbegeleidtser dood leuk de insulines spuit.
    Dezelfde begeleidster deelt de medicijnen uit en zet ze klaar.
    DIT KAN TOCH NIET?
    Kijk es in de thuiszorg?? daar worden regelmatig de medicijnen gegeven aan cliënten door de Alhpa hulpen.
    Breek me de "bek" niet open.....
    Wat gaat men hier aan doen? En vooral wanneer???
    Er wordt heel vaak en heel veel de wet met voeten getreden!!! waarom hebben wij eigenlijk de Wet BIG???

  • no-profile-image

    Verpleegkundige uit Groningen

    Nou verzorgende IG das ook lekker radicaal om dat ineens te zeggen.
    Wat is de reden waarom de leerling vpk dat niet meer mogen, word er teveel fouten gemaakt? Ik vind, als werkbegeleider, dat mijn leerling medicijnen mag delen, als hij of zij weet waarvoor het gegeven word en wat de risico in verband met overdosering.

  • no-profile-image

    verzorgende-IG

    In dat geval stop ik acuut met het delen van medicatie!
    Als alleen een gediplomeerde vpk het mag doen...

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden